![]() |
Точно такой подход к формированию «экспертной среды» был и есть в совковой образовательной системе |
Игорь Ликарчук: кто будет экспертами в ДСЯО?
Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.
Міністерство освіти і науки України опубліковано для громадського обговорення проект «Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти». Тобто, це базовий документ, який визначатиме діяльність ДСЯО у реалізації одного із її головних завдань - проведенні інституційного аудиту. Я дуже уважно прочитав цей проект і на своїй сторінці у ФБ упродовж кількох днів спробую висловити власну думку щодо його окремих положень. Тобто, візьму участь в громадському обговоренні, не як посадова особа, а як пересічний освітянин. Отже, думка перша.
Основна роль у проведенні аудиту відводиться експертам. Експертна група на чолі з працівником Державної служби якості освіти або її територіальних підрозділів має планово або позапланово заскочити до закладу освіти; провести оцінювання освітнього та управлінських процесів, внутрішньої системи забезпечення якості освіти; скласти аналітичну довідку; висновок про якість освітньої діяльності, внутрішню систему забезпечення якості освіти; звіт про проведення інституційного аудиту...
Виникає закономірне питання - хто буде цими експертами? На жаль, відповіді на нього проект документа не дає. За винятком того, що до «складу експертів можуть залучати осіб, які успішно пройшли сертифікацію педагогічних працівників, та/або мають вищу кваліфікаційну категорію та/або педагогічне звання, а також у разі необхідності інших експертів».
Таким чином пропонується варіант, коли експертами вважатимуться люди за посадою (працівник ДСЯО), або особи, які гіпотетично є гарними професіоналами в іншій сфері професійної діяльності, ніж експертна.
Іншими словами, наприклад, учителя-методиста з фізики призначать експертом із питань функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти. А колишній методист, пройшовши конкурс на зайняття посади в територіальному підрозділі ДСЯО, таким, з дозволу сказати «експертом», став автоматично.
То якої якісної експертної оцінки, у такому випадку, можна очікувати? Між іншим, точно такий підхід до формування так званого «експертного середовища» був і є у совковій освітній системі: учитель відразу ставав інспектором (у сучасному звучанні - експертом), якщо переходив працювати із школи у відділ освіти, або відділ освіти залучав «хорошого» працюючого вчителя до проведення своїх перевірок.
Що робили у школах такі «професіонали» - то добре відомо практикам. Хочемо повторення?
Далі буде...
Освіта.ua
16.11.2018