Олеся Калинич: как работает чешская школьная инспекция?

Чешская инспекция базируется на важном критерии: качественную школу формируют качественные педагоги

Олеся Калинич: как работает чешская школьная инспекция?

Автор: Олеся Калинич, учитель, Хустская гимназия-интернат.

Нещодавно розпочала свою роботу Державна служба якості освіти України, метою роботи якої є не просто інспекція (читаймо - перевірка) шкіл, але й виявлення недоліків роботи та надання допомоги для усунення їх (сподіваємося, буде передбачена навіть подяка школам, які працюють якісно). Наразі вивчається та узагальнюється досвід європейських країн та йде робота над створенням українського Стандарту ДСЯО. Партнером, який надає фахову підтримуку ДСЯО, є Чеська шкільна інспекція.

Цікаво, як працює чеська шкільна інспекція?

Ондржей Андрис, заступник Головного шкільного інспектора Чеської Республіки, 20 березня 2018 року під час свого виступу в рамках стратегічної сесії ДСЯО, розповідає, що до середини 90-их років минулого століття якість школи оцінювалася лише як робота вчителя. Зараз оцінюється не окремий учитель, а комплексна робота школи. Цікаво, що школи «вимірюють» не за одним стандартом, а враховуються різні чинники: склад учнів, економічна ситуація регіону, навіть демографічні проблеми. Важливо, що школа не несе відповідальність за ці об'єктивні фактори. Важко не погодитися з доцільністю такого підходу: чи можна за однаковими критеріями оцінювати, наприклад, київську школу й навчальний заклад такого ж типу у гірському селі?

Звичайно, у Чехії є традиційні (у нашому розумінні) прийоми оцінювання роботи школи: контрольні роботи, тестування (якщо учні не складають іспити за шкільний курс, про яку якість освіти можна говорити?)

Чеська шкільна інспекція базується на важливому критерії: якісну школу формують якісні педагоги (суголосно звучить думка Кена Робінсона, що школу творять не стіни, а вчителі - чи не так?).

А що думають учителі празьких шкіл про чеську шкільну інспекцію? Перевірки їм заважають працювати чи, навпаки, допомагають?

Учителька зі школи в Празі (Прага-2), де навчаються українці, дивується з моїх запитань про шкільні перевірки. Вона розповідає, що вчителів не перевіряють і не контролюють - нема необхідності: педагог зацікавлений добре працювати, адже від цього залежить його зарплата. Зазвичай у школах планово перевіряють фінансову й господарську сфери, до речі, дуже строго. Бувають різні випадки. Якщо батьки жаліються на вчителя, то відповідний орган спочатку ретельно вивчає ситуацію, а вже потім приймає рішення, чи варто вчителя перевіряти.

Моя чеська колега не зовсім розуміє запитання (проблема не в перекладі), чи відчуває певну тривогу під час перевірки за виявлені недоліки в роботі, тому пояснює: учителі зазвичай почуваються дуже захищено, адже їх не карають, а допомагають їм усунути недоліки (як саме - теж цікаво).

Відкриті уроки й семінари чеські колеги не проводять, навіть дивуються з мого запитання: учитель може вчитися й ділитися досвідом під час тренінгів; навіщо змушувати учнів працювати для гостей на уроці? Під час інспекції ніяких уроків у присутності «чужих» нема (до речі, поняття «відкритий урок» чеська колега взагалі не розуміє).

Далі буде.

Оригинал

Освіта.ua
11.04.2018

Популярные блоги
Т. Ефимова: как школа убивает мотивацию у детей Почему в школе до сих пор снижают оценки за отступления, неправильную запись и цвет рисунка
Е. Бобкова: участие в олимпиаде не должно быть принудительным Жизнь и здоровье детей и учителей являются высшей ценностью, чем результат олимпиад
И. Ликарчук: олимпиады - традиция совковой системы Ни одним законом или нормативным документом обязательность участия каждой школы в олимпиадах не предусмотрена
О. Украинец: ЗНО по литературе точно не нужное Школьная программа предусматривает чтение текстов и биографий, а не изучение литературы, и это разные вещи
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев