![]() |
За кулисами документа остается ответ на вопрос, а что же такое гражданское образование? |
Олег Охредько: Концепция неизвестно чего
Автор: Олег Охредько, эксперт, аналитик Центра гражданского образования «Альменда».
Нещодавно на сайті Міністерства освіти і науки України на громадське обговорення була виставлена чергова Концепція. У час спроб реформування освіти виникає велика кількість документів, які визначають основні напрямки змін та подальшого розвитку державної освіти. Не залишилося осторонь і питання громадянської освіти.
Отже, МОН представило на розгляд громадськості Концепцію розвитку громадянської освіти в Україні. Це вже не перша спроба визначити основні тенденції громадянської освіти в Україні. З початку століття відбулося декілька спроб врегулювати основні питання. Почергово з’являлися Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (АПН України), Концепція громадянської освіти в середній школі України (проект «Освіта для демократії в Україні»), Концепція громадянського виховання дітей і молоді та інші.
У новоствореному проекті Концепції розвитку громадянської освіти в Україні, яка складається всього з дев’яти сторінок, розглядається багато питань: це і нормативно-правове забезпечення, і напрямки діяльності, і цінності орієнтири, визначені мета і задачі та основні громадянські компетенції, розглянуті принципи реалізації концепції та система громадянської освіти і багато чого ще.
От тільки, переглянувши запропонований документ вздовж та поперек, і навіть по діагоналі, завдавши пошук комп’ютера, так і не відшукаємо, мабуть, основного – це визначення, а що ж таке громадянська освіта. Практично в усіх останніх документах законодавчого поля завжди на початку документа розглядають дефініції, щоб не відбувалося різного трактування того чи іншого поняття.
Можливо, термін «громадянська освіта» - це велика таємниця, і ніхто не наважується зробити таке визначення? І знов-таки великий простір Інтернету видає величезну кількість визначень. Ну, мабуть, найперше пересічна людина звернеться до Вікіпедії і побачить, що в українській версії «Громадянська освіта — це навчання принципам та видам залученості громадян в суспільних та політичних процесах», у наших агресивних сусідів це «… — наука о правах и обязанностях граждан государства», а англійська версія покаже «... це вивчення теоретичних, політичних і практичних аспектів громадянства, а також його прав і обов'язків; обов'язки громадян один до одного як членів політичного органу і уряду». Словник Merriam-Webster зазначить, що громадянська освіта – це «вивчення прав і обов'язків громадян і про те, як працює уряд», а інший словник .com зазначить, що це «… дослідження або наука про привілеї та обов'язки громадян».
В українському освітньому просторі не одноразово зверталися до питання визначення громадянської освіти. Так, в Концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (АПН України) є наступне визначення: «Громадянське виховання - процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що надає людині можливість відчувати себе морально, соціальне, політичне, юридичне дієздатною та захищеною. … громадянська освіта – навчання спрямоване на формування знань про права і обов’язки людини». Концепція громадянського виховання дітей і молоді визначає, що «Громадянська освіта – це навчання людей тому, як жити за умов сучасної держави, як дотримуватися її законів, але водночас і не дозволяти владі порушувати їхні права, домагатися від влади задоволення їхніх правомірних потреб, як бути громадянином демократичного суспільства». А учасники проекту «Освіта для демократії в Україні», які розробили свій варіант Концепції громадянської освіти в середній школі України, визначили: «Громадянська освіта - спеціалізована, систематична підготовка людей до суспільного життя в умовах демократії». І схожих визначень багато, а от авторський колектив так і не дійшов до загальної думки, що ж таке громадянська освіта. Так і залишається за лаштунками документу відповідь на питання, а що ж таке громадянська освіта?
І наостаннє, наскільки важливо мати це визначення? На це питання можливо зауважити, що вся Концепція і є визначенням. Проте потрібно звернути увагу на те, що основні терміни є квінтесенцією документу. Окрім того, чіткі визначення не дозволяють проводити маніпуляції, підміняти поняття, звужувати або розширювати сферу вживання та використання, вносити власні трактування. Недарма, наприклад, Закон України «Про освіту» має 30 чітко прописаних термінів, які знаходяться на початку документа. Потрібно враховувати і те, що Концепція є певним дороговказом для розробки інших документів (на що вказує і сама Концепція), а відсутність розуміння термінології дозволяє приймати акти, які можуть спотворити або навіть направити в інше русло громадянську освіту в нашій державі.
Підсумовуючи, потрібно зазначити, що без визначення терміну «громадянська освіта» приймати Концепцію розвитку громадянської освіти в Україні неможливо.
Освіта.ua
23.01.2018