![]() |
Историческое образование является чрезвычайно полезным для создания стартапов и различных инноваций |
И. Примаченко: актуальность гуманитарного образования
Автор: Иван Примаченко, основатель платформы Prometheus.
Про актуальність гуманітарної освіти в XXI столітті. Мільярдер Рід Хоффман – співзасновник LinkedIn та один з найбільш успішних венчурних капіталістів в історії. Нещодавно в інтерв’ю Business Insider Хоффман відмітив, що філософська освіта, яку він здобув в Оксфорді, стала важливим фактором його успіху. Здавалося б, при чому тут філософія до створення стартапів та інвестицій? Хоффман пояснює, що на це є дві причини.
По-перше, філософія відточила його критичне мислення. За словами Ріда, «філософія вивчає те, як мислити дуже ясно», що корисно і в підприємництві, і в інвестиціях. Вироблення стратегії, оцінка ризиків, продумування заходів, що спрямовані на пом’якшення цих ризиків – всьому цьому надзвичайно допомагає «чіткість мислення, яка приходить після вивчення філософії».
По-друге, філософська освіта дала Хоффману глибше розуміння людської природи: як люди взаємодіють один з одним і зі світом. А що може бути важливішим для роботи в його галузі, ніж розуміння того, як люди сприймуть новий інтернет-сервіс, як вони будуть взаємодіяти в онлайн-спільнотах та як всі ці інновації впишуться в їх спосіб життя?
У певному сенсі слова бути підприємцем чи інвестором означає бути прикладним філософом чи прикладним антропологом – підсумовує Хоффман.
З мого особистого досвіду, завжди було цікаво, що люди дивуються, коли дізнаються, що за освітою я не технар, а історик. Ще більшим їх здивування стає тоді, коли я говорю, що вважаю історичну освіту надзвичайно корисною для створення стартапів та різноманітних інновацій.
По-перше, істфак навчив мене будувати будівлю знань лише на фундаменті першоджерел: і нещадно критикувати кожне з них. Відрізняти правду від брехні, надійну інформацію від вигадок і цікаві ідеї від фантазій стало на порядок легше. По-друге, історія вчить мислити стратегічно. Навала варварів сьогодні може пояснюватися комбінацією технологічного прогресу, що дав їм кращі кораблі, і екологічної катастрофи на їх батьківщині, що почалася 50 років тому. Зрозуміти те, що ми бачимо на локальному рівні можна лише тоді, коли мі підіймаємося на глобальний. Нарешті, по-третє, історична освіта привчає до обережної оцінки повноти розуміння нами ситуації. Очевидний причинно-наслідковий зв’язок між подіями може виявитися лише витвором нашої уяви, а навіть найбанальніша подія, як правило, відбувається внаслідок комбінації багатьох рушійних сил і факторів.
Коли в вашій компанії знов почнуть шуткувати на тему «непотрібних гуманітаріїв», задумайтеся. Чому справді унікальному навчила вас ваша освіта, що може дати вам унікальний погляд, а, відтак, і унікальну перевагу, в світі швидких змін XXI століття?
Освіта.ua
16.01.2018