О. Охредько: большой пшик из нужного закона

Чтобы крымские абитуриенты смогли поступать в Украине, нужно принять еще ряд документов

О. Охредько: большой пшик из нужного закона

Автор: Олег Охредько, эксперт, аналитик Центра гражданского образования «Альменда».

Інформаційний простір тимчасово окупованого Криму знову розривають хвилі повідомлень про те, що нарешті діти з тимчасово окупованого Криму можуть вступати до вишів України без ЗНО, адже на початку червні вступив дію Закон України № 2026-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України», який 16 травня цього року прийняла Верховна Рада, а 3 червня підписав президент України Петро Порошенко.

Проте потрібно зауважити, що це не відповідає дійсності. Так, Закон України  № 2026-VIII вступив в дію, але водночас він не може бути реалізованим на практиці. По-перше, для того щоб кримські абітурієнти змогли використовувати його потрібно ще прийняти ряд інших нормативно-правових документів, а саме:

  • Кабінет Міністрів України повинен прийняти окреме Положення про те, в які саме виші будуть вступати кримчани за цим Законом в рамках чотирьох областей - Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської й визначити кількість місць в рамках 1000 місць, які виділяються прийнятим Законом. Саме це Положення, яке, за словами міністерські освітніх чиновників, вже розробляється, вкаже і на корупційну складову щодо авторів та лобістів цього Закону (нагадаю, що серед авторів законопроекту №6116 були представники 3 вишів з півдня України – більше про це читайте в статті Сергія Мокренюка «Причиною закону №6116 є корупція, або чому Співаковський збрехав, а Соболєв голосував «проти»?»).
  • Прийняти зміни до Умов прийому до вищих навчальних закладів в 2017 році, адже були внесені зміни до Закону України «Про вищу освіту», на основі якого й приймалися ці Умови, а це доволі довгий процес, тому що бюрократична процедура українського нормативно-правового процесу потребує проведення громадського обговорення, а потім погодження документа в декількох «зацікавлених» міністерствах (в першу чергу з Міністерством фінансів України). І наостаннє потрібно ще зареєструвати його в Міністерстві юстиції України.
  • Внести зміни до Правил прийому всіх вищих навчальних закладів чотирьох південних областей, які потраплять до тих, хто отримає місця.

При чому потрібно пам’ятати, що прийнятий Закон не є пріоритетним для багатьох чиновників (і не тільки освітянських, тим паче що вони виступали проти Закону ще на момент його розробки), на що вказує і те, що президент України підписував його 19 днів. Хоча пришвидшити прийняття необхідних документів зможуть лобісти, які й «протягнули» цей Закон (нагадую, що у відповідь на величезну критику зі сторони народних депутатів, громадських організацій, експертів та освітянських чиновників щодо законопроекту, народний депутат О. Співаковський (один з авторів законопроекту та голова Комітету Верховної Ради з питань освіти) пообіцяв, що закон буде прийнятий в першому читанні, а потім до нього внесуть необхідні зміни, але Закон №2026 був прийнятий в першому та другому читанні практично протягом півгодини).

По-друге, скористатися прийнятим Законом зможуть одиниці, тому що він розрахований на тих дітей з тимчасово окупованого Криму «які отримали документ про загальну середню освіту», тобто мають атестат. У цьому році їх буде доволі обмежена кількість.

Українська  влада так і не змогла спростити цю процедуру (більше інформації про це дивись у статті «Алгоритм отримання атестату дітьми з анексованого Криму»).

Нереальність практичного використання Закону України №2026 розуміють і самі чиновники. Недарма ще 25 квітня (за двадцять днів до прийняття Закону) при Кабінеті Міністрів України була створена робоча група. Її очолив віце-прем'єр-міністр Степан Кубів, до складу якої увійшли, зокрема, міністр з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб Вадим Черниш та заступник міністра освіти Володимир Ковтунець.

На засіданні робочої групи прийнято рішення про направлення квоти на підготовчі відділення при вузах. Тобто ще до прийняття Закону №2026 вже було прийняте рішення про його зміну шляхом прийняття підзаконних актів (зміна Закону через прийняття підзаконних актів є поширеною практикою в українській державі)

Підсумовуючи, потрібно зазначити, що нічого, окрім шкоди, в інформаційному просторі під час вступної кампанії 2017 року Закон України №2026 не приніс. Виникає багато запитань,  на найбільш поширені з яких (відповідно звернень дітей з тимчасово окупованих територій) вже є відповіді – дивись інформацію «Куди можуть вступати абітурієнти з Криму: зап итання і відповіді».

І наостаннє, чи потрібно було підіймати цю тему, адже про Закон №2026 написано вже багато? Слід зазначити, що дуже потрібно.

У цьому році була розгорнута потужна інформаційна компанія щодо інформування дітей та їх батьків, які проживають в тимчасово окупованому Криму щодо вступу до українських вишів. Громадські організації та державні установи (Міністерство освіти і науки, Міністерство з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб, Міністерство з інформаційної політики та інші) розробили та поширили інформаційні матеріали – плакати та буклети, листівки та оголошення, відеороліки та інфографіки розміщувалися на пунктах переходу та в потягах, на вокзалах та в вишах. Навіть під час фіналу Євробачення мільйони телеглядачів з усього світу бачили інформацію про запропоновану унікальну систему вступу для дітей з тимчасово окупованого Криму. І ось прийнятий Закон, який так і не запрацює, створює дезінформацію для кримчан.

Освіта.ua
10.07.2017

Популярные блоги
Т. Ефимова: как школа убивает мотивацию у детей Почему в школе до сих пор снижают оценки за отступления, неправильную запись и цвет рисунка
Е. Бобкова: участие в олимпиаде не должно быть принудительным Жизнь и здоровье детей и учителей являются высшей ценностью, чем результат олимпиад
И. Ликарчук: олимпиады - традиция совковой системы Ни одним законом или нормативным документом обязательность участия каждой школы в олимпиадах не предусмотрена
О. Украинец: ЗНО по литературе точно не нужное Школьная программа предусматривает чтение текстов и биографий, а не изучение литературы, и это разные вещи
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев