С. Квит: планы правительства на ближайшие годы

Позиция НАН Украины ничего не менять и никуда не двигаться чрезвычайно опасна

С. Квит: планы правительства на ближайшие годы

Автор: Сергей Квит, экс-министр образования и науки.

Оскільки сьогодні мені не вдалося виступити на круглому столі стосовно плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року, я вирішив викласти свої пропозиції письмово.

Насамперед слід відзначити багато позитивних здобутків Міністерства освіти і науки та Уряду, серед яких підняття зарплат освітянам, збільшення регіонального фінансування освітньої інфраструктури, розробка концептуальних засад реформування середньої школи, проведення в першому читанні базового законопроекту «Про освіту» та ін. Сам план дій уряду стосовно науки та освіти також є солідним документом.

Я хочу зупинитися на кількох питаннях, які потребують спеціальної уваги. По-перше, мова йде про необхідність поглиблення частини про інтеграцію науки та вищої освіти, вживаючи саме такий концепт. Проблема полягає в глухій консервативній позиції найвищого керівництва НАН України та повному ігноруванні Закону «Про наукову і науково-технічну діяльність» (2015).

Ми бачимо прагнення нічого не змінювати і нікуди не рухатися. Така позиція є надзвичайно небезпечною. Вона може знову викликати хвилю вульгарного заперечення важливої ролі вітчизняної науки, яку нам з великими труднощами вдалося подолати більше року тому. НАН України згадується лише один раз у тексті Плану дій Уряду. Потрібно додати їм доручення представити ближнім часом на засідання Уряду детальний план реформування академічної сфери у світлі імплементації Закону та дій самої НАН України. З новими ідеями і перспективами.

Тут обов’язково мають бути озвучені критерії інтеграції, наприклад, скільки спільних магістерських і PhD програм було відкрито академічними інститутами та університетами, скільки спільних дослідницьких грантів здобуто тощо. Стосовно зобов’язань уряду – повне сприяння запуску Академічного університету (у спільному підпорядкуванні МОН та НАНУ) до початку наступного навчального року.

По-друге, освітнім реформам шкодить відсутність нормальної співпраці між МОН та Комітетом ВР з питань науки та освіти. До складу цього Комітету входить всього шість народних депутатів – він найменший у теперішньому парламенті. Тому як тільки котрийсь народний депутат вирішує переходити до популізму і шантажу, він легко блокує діяльність самого Комітету й «викручує руки» Міністерству.

Саме так сталося з питанням технікумів і коледжів, які дивним чином зникли з поля професійної освіти. Нагадаю, що краща світова практика заохочує нас створювати багатопрофільні заклади, обласні ради стейкхолдерів, які прийматимуть головні рішення стосовно розвитку чи припинення певних професій у різних регіонах.

Натомість теперішня ситуація фактично розвернута в бік радянської концепції, з поділом закладів на професійно-технічні і середні спеціальні. Причому останні сором’язливо притулитися в Законі «Про вищу освіту» (2014), який насправді є законом про університетську освіту. Законопроект «Про професійну освіту» чомусь тепер веде мову лише про ПТУ, а для технікумів і коледжів ніби в перспективі передбачається окремий закон. Такий підхід є концептуальним нонсенсом і абсурдом, за що несе персональну відповідальність народний депутат Олександр Співаковський, який продовжує марити посадою голови Комітету.

По-третє, в планах Уряду має бути зазначена зміна форми фінансування вищої освіти через відмову від держзамовлення, запровадження базового фінансування та фінансування за напрямами діяльності, підвищення вимог до статусу університету – з одночасним поглибленням фінансової та організаційної автономії. Це має призвести до укрупнення й підвищення якості українських університетів. Також до масового закриття тих ВНЗ та їхніх філій, діяльність яких спрямована не на досягнення високої якості та кращих світових стандартів, а на фактичний продаж дипломів. На кількість студентів це не виплине. Відповідний законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування вищої освіти (щодо економічних відносин у сфері вищої освіти)» уже розроблений. Він потребує подальшого обговорення і доопрацювання.

Оригинал

Освіта.ua
01.02.2017

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Профессор
Отлично. Есть вопросы по финансированию, но главное, что цель правильная. Где можно ознакомиться с проектом змІн?
валентин
Петушка хвалит петуха, за то что хвалит он петушку.
Учитель
Квит сам ничего не произвнес в образование Украины, после его псевдореформ только хуже и теперь давай критиковать нынишнюю власть. Нужно было раньше свои "Умные" мыслишки предлагать!

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!