В. Бахрушин: что может делать НАЗЯВО уже сегодня

Начало работы агентства не означает начала выполнения всех его полномочий, определенных Законом

В. Бахрушин: что может делать НАЗЯВО уже сегодня

Автор: Владимир Бахрушин, главный эксперт группы "Образование" Реанимационного пакета реформ.

Останнім часом знов загострилося питання про початок роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Безумовно, норми чинних Законів треба виконувати.

Зокрема, це стосується і норм, за якими агентство мало почати свою роботу майже рік тому. Разом з тим, варто враховувати і те, що суттєве запізнення з виконанням норм ЗВО стосувалося не тільки НАЗЯВО, але і вирішення деяких інших питань, які б мали передувати його створенню. Крім того, початок роботи агентства не означає початку виконання всіх його повноважень, визначених статтею 18 та іншими нормами Закону.

Зокрема:

  • Повноваження щодо ліцензування спеціальностей не можна виконувати через колізію із Законом про ліцензування видів господарської діяльності.
  • Формувати єдину базу даних спеціалізацій можна буде, коли ці спеціалізації будуть запроваджені. Скоріше за все - після затвердження стандартів вищої освіти, на основі яких будуть формуватися ці спеціалізації.
  • Проводити акредитацію освітніх програм можна буде при завершенні навчання першим набором за цими програмами. Очевидно, це буде за 1,5 роки, коли завершиватимуть навчання перші магістри. Для програм підготовки докторів філософії та бакалаврів це буде ще пізніше. Дещо раніше, але не сьогодні, будуть потрібні вимоги до акредитації.
  • Погодження перших стандартів вищої освіти імовірно буде потрібно через 3-4 місяці.

Що може робити НАЗЯВО вже сьогодні.

  • 1) формувати вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти;
  • 2) аналізувати якість освітньої діяльності вищих навчальних закладів;
  • 3) формувати за поданням вищих навчальних закладів (наукових установ) пропозиції, у тому числі з метою запровадження міждисциплінарної підготовки, щодо переліку спеціальностей (Але МОН має право погоджуватися чи не погоджуватися з цими пропозиціями);
  • 4) формувати критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, вищих навчальних закладів України, за якими можуть визначатися рейтинги вищих навчальних закладів України (чи потрібно тут згадування про рейтинги, жодний державний орган не має повноважень їх складати, а недержавним не потрібні офіційно затверджені критерії);
  • 5) розробляти вимоги до рівня наукової кваліфікації осіб, які здобувають наукові ступені, та порядок їх присудження спеціалізованими вченими радами.
  • 6) акредитувати незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти (після розробки відповідних нормативних документів).

Чи можуть обрані члени Національного агентства починати розробляти ці документи не чекаючи на офіційний початок роботи. Очевидно, що так. Зокрема, з огляду на те, що переважна їх більшість і після цього працюватиме фактично на громадських засадах.

Основним місцем роботи НАЗЯВО буде лише для голови та його заступників. Інші лише можуть звільнятися на певний час від основної роботи із збереженням заробітної плати. Оприлюднення хоча б концепцій зазначених нормативних документів могло б стати вагомим додатковим аргументом для прискорення офіційного початку роботи НАЗЯВО. І навпаки відсутність не тільки проектів але і ініціатив з обговорення цих питань з боку більшості обраних членів НАЗЯВО не сприяє вирішенню проблеми.

Оригинал

 

Освіта.ua
09.06.2016

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!