Владимир Бахрушин: о лицензировании в образовании

Лицензионные условия должны содержать требования о правах и здоровье всех участников процесса

Владимир Бахрушин: о лицензировании в образовании

Автор: Владимир Бахрушин, главный эксперт группы "Образование" Реанимационного пакета реформ.

Останні дискусії щодо ліцензування освітньої діяльності на 3-му рівні вищої освіти вказують, що і органи ліцензування, і значна частка представників громадськості вже забули одну з базових ідей чинного Закону «Про вищу освіту» і, сподіваюся, майбутнього Закону «Про освіту».

Стандарти, зокрема і ліцензійні умови, — це мінімальні вимоги, які є обов'язковими для всіх. Більш суворі вимоги мають стосуватися акредитації освітніх програм, яка надає право на видачу документів про освіту державного зразка. Ще більші обмеження на зміст ліцензування накладає Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності». Відповідно до ст. 3.1.4, «... ліцензування виду господарської діяльності застосовується лише до такого виду, провадження якого становить загрозу порушення прав, законних інтересів громадян, життю чи здоров’ю людини, навколишньому природному середовищу та/або безпеці держави, і лише у разі недостатності інших засобів державного регулювання».

Ми досі маємо колізію двох законів стосовно ліцензування освітньої діяльності у сфері вищої освіти, але це не є достатньою підставою для порушення обох законів. Але і сьогодні в чинних умовах ліцензування та при обговоренні можливих змін до них провідне місце посідають вимоги та пропозиції, що жодним чином не стосуються можливих загроз «порушення прав, законних інтересів громадян, життю чи здоров’ю людини, навколишньому природному середовищу та/або безпеці держави». Значна їх частина (стосовно кадрового і матеріально-технічного забезпечення) є доцільною лише для окремих спеціальностей, але застосовується для всіх. Частина вимог, які держава висуває як регулятор, не може бути забезпечена державою, як засновником більшості ВНЗ.

Ми намагаємося створити запобіжники корупції та академічної недоброчесності. А насправді нерідко створюємо запобіжники розвитку тих, хто хоче і може розвиватися. Інші ж легко знаходять обхідні шляхи.

Ліцензійні умови повинні містити мінімальні обов'язкові вимоги, що захищають права і здоров'я учасників освітнього процесу. Інші складники, зазначені у ст. 3.1.4 Закону про ліцензування, можуть регулюватися в інший спосіб. При обговоренні змісту ліцензійних умов ми маємо пам'ятати, що єдине їх призначення - це надання права на провадження освітньої діяльності. Результати цієї діяльності оцінюватимуться за її результатами через акредитацію освітніх програм, бюджетне фінансування, гранти на наукову діяльність тощо.

Крім того, є право держави як засновника переважної більшості ВНЗ встановлювати додаткові вимоги до заснованих нею закладів в установчих документах і забезпечувати через відповідне фінансування виконанння цих додаткових вимог.

Оригинал

Освіта.ua
21.03.2016

Популярные блоги
А. Костюк: Польше нужны таланты, а Украине – нет? Система высшего образования Украины обречена продуцировать массовый образовательный продукт, а не уникальный
И. Ликарчук: учиться нужно только тем, кто этого хочет Полное общее среднее образование должно быть не общеобязательным, а общедоступным
Д. Ламза: никто не хочет идти в образование или школа без учителей От Кабинета Министров нет никаких действий по повышению значимости профессии учителя
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Тарас
Кадрове забезпечення зрозуміло, а стосовно матеріально-технічної бази хотілося б побачити звіт міністерства за 20 років які державні навчальні заклади отримували кошти на розвиток або хоча б на підтримання МТБ в належному стані.