Игорь Ликарчук: практика избрания директоров школ

Существующая практика выборов отнюдь не гарантирует избрание лучшего для школы кандидата

Игорь Ликарчук: практика избрания директоров школ

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Освітнє життя чи не щодня підкидає теми для обговорення і дискусій. Думаю, що і ця не залишить байдужими моїх друзів по ФБ, а також тих, хто стежить за моїми дописами. В Україні почала ширитися практика обрання директорів шкіл.

З одного боку, то начебто й непогано. Адже до сьогодні призначення директора було лицедійством, результат якого залежав від кількох дуже потужних чинників: гроші, позиція стосовно кандидатури тих чи інших політичних сил і чиновників.

Але є й інший бік цієї медалі. По-перше, існуюча практика виборів аж ніяк не гарантує обрання того кандидата, який буде кращим для школи, а не для членів тієї ж конкурсної комісії...

По-друге. НЕ упевнений,що директора потрібно обирати. Звичайно, якщо його посаду розглядати як верховноправительську, як учителя учителів, як дуже великого єдиноначальника - то обирати потрібно. Але, якщо посаду директора розглядати як менеджерську (насправді вона такою й має бути), то на цю посаду органи справжнього громадського управління школою мають запрошувати тимчасово людину, котра має відповідний фах і досвід. З нею має укладатися чіткий контракт. І якщо робота цієї людини справжній орган громадського управління не задовольняє, то він повинен мати право негайно такого менеджера змінити. На жаль, процедура обрання й психологічно, й нормативно створює ситуацію, за якої можливість перетворення директора у своєрідного васала невеликого феодального уділу дуже сильно збільшується. За умови, якщо немає законодавчих підстав, це унеможливити.

По-третє. У історії вітчизняної освіти була практика обрання керівників шкіл. Якщо хтось пам’ятає, то це був період появи педагогів-новаторів з їхньою педагогікою співробітництва, запровадження нового господарського механізму управління школою і т,д. Кінець 90-х років минулого століття. Той досвід був невдалим. У якомусь дослідженні зустрічав інформацію, що лиш 4% обраних тоді, працювали директорами більше 3-х років. Можете сказати, що то було давно. Так, давно. Але, на жаль, з того часу особливих змін у внутрішньому житті освітніх систем майже не відбулося. Можна висловити іще кілька думок стосовно недоцільності захоплення практикою обрання. Та пост на ФБ, очевидно, не місце для цього.

І на завершення. А чи є в нашій країні достатньо велика кількість якісних претендентів на обрання? Особисто я таких не бачу. Навіть у Білій Церкві претендентами на посаду керівника однієї з кращих шкіл записалися аж ДВОЄ (!!!!) бажаючих. А що буде в сільських та райцентрівських школах? Який там вибір? А якщо так, то вести мову про дуже позитивний результат від цього дійства - безнадійно.

Оригинал

Освіта.ua
05.02.2016

Популярные блоги
О. Калинич: выводы о дистанционном обучении Из понятия «дистанционное обучение» надо убрать слово «обучение», заменив на «имитация»
И. Ликарчук: образовательный процесс теряет смысл Результаты экзаменов не должны быть основанием для оценки работы учителя, это оценка работы учеников
Н. Глюз: снова старые схемы и двойные стандарты На ЗНО живет страшный вирус, его не берут ни маска, ни антисептик, а выпускной будут гулять без масок
А. Мирошниченко: советы учителям от киноактера Даже примитивная камера увеличивает все эмоции и раскрывает большие и маленькие секреты
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Владимир Белый
Напрошується у додаток до оцього: "якщо посаду директора розглядати як менеджерську (насправді вона такою й має бути), то на цю посаду органи справжнього громадського управління школою мають запрошувати тимчасово людину, котра має відповідний фах і досвід. З нею має укладатися чіткий контракт. І якщо робота цієї людини справжній орган громадського управління не задовольняє, то він повинен мати право негайно такого менеджера змінити" НАСТУПНЕ: по-перше, громадська рада інформує про вакантні посади і оголошує про початок конкурсу, по-друге, вирішальне засідання ради проходить у режимі он-лайн трансляції і є відкритим для будь-кого бажаючого його відвідати, і по-третє, мова не про раду окремої школи, а про раду місцевої громади, котра піклуєься про системно узгоджений успіх та умови для діяльності усіх своїх шкіл, гімназій, ліцеїв та закладів ПТО.