![]() |
Развитие социальных медиа происходит сверхвысокими темпами. Вместе с этим возрастает их влияние на политиков и бизнес-структуры всего мира (укр.) |
Социальные медиа в современном образовании: мировые тенденции
На сьогодні ми маємо справу з потужним інструментом демократизації суспільства. Давайте дізнаємось, як використовується цей інструмент у галузі освіти?
Соціальні медіа – це ресурси в мережі Інтернет, які наповнюються суспільством. До них належать такі ресурси як Вікіпедія – світова онлайн енциклопедія, яку може редагувати та доповнювати кожен; YouTube – ресурс, де кожен може викласти своє відео, соціальні мережі Facebook, Вконтакте та інші.
Головна ідея соціальних медіа основана на тому, що наповнювати інтернет-сайт може не тільки його власник, а й усі бажаючі. Ця концепція отримала назву Web2.0. Написання статей у блогах і коментарів до них, обговорення на форумах – усе це окремі реалізації цієї концепції. Поєднуючи її з доступністю інформації в Інтернет для усього світу, ми отримуємо можливість для співпраці мільйонів людей, а також інформаційне середовище, що формується суспільством для потреб самого суспільства.
На початку 2000-х концепція Web2.0 почала широко застосовуватись у ЗМІ, започаткувавши еру блогерів у журналістиці. Використання цього підходу в освіті під гаслом "Учимося один у одного", сьогодні набуває все більшого розповсюдження.
Попит на відео освітнього характеру за 2011 рік удвічі перевищив аналогічний показник 2010-го і продовжує зростати. На запит "урок" YouTube пропонує найрізноманітніші матеріали. У користувачів є можливість вивчати майже все. Існують уроки як для наймолодших, так і для дорослих. Доступні заняття вокалом, танцями та гри на африканських барабанах; уроки з дизайну в усіх його проявах; майстер-класи з продажів, макіяжу, програмуванню і ще багатьох інших дисциплін.
Кожен, хто вважає себе фахівцем, експертом або просто бажає поділитись знаннями може створити свою сторінку та стати вчителем. Звісно на першу сходинку постає питання якості такого навчання. І питання про те, що освіта в форматі Web2.0 може замінити традиційні інституції є передчасним. Однак неймовірна популярність такого підходу й світові тенденції вказують на те, що традиційні системи навчання не можуть залишатися осторонь і вже починають змінюватись.
Компанія YouTube у грудні 2011 року запропонувала спеціальний розділ YouTube for Schools, що дозволяє школярам та студентам переглядати тільки навчальні відео. У лютому компанія відкрила шість нових освітніх каналів, що охоплюють діапазон від історії освоєння космосу та досліджень космічних об’єктів до мистецтва, культури, науки й освіти. Тепер учителі можуть навчати, зацікавлювати та надихати своїх учнів за допомогою якісного відео й не хвилюватись, що учні будуть відволікатись на розваги або матеріали сумнівного змісту.
Завдяки сервісу iTunes U, що пропонує компанія Apple, курси лекцій всесвітньовідомих університетів безкоштовно пропонуються всім бажаючим. В онлайн-каталозі iTunes U містяться відео та аудіо лекції університетів Стенфорду , Оксфорду, Масачусетського інституту технологій і багатьох інших. Загалом пропонується більше 500 000 лекцій різної тематики від університетів та інших освітніх установ. Для доступу до матеріалів достатньо встановити безкоштовну програму iTunes, а також володіти англійською мовою.
Учителі починають все більше використовувати популярні онлайн сервіси в навчальному процесі.
Наприклад сайт http://www.khanacademy.org/, що пропонує безкоштовні відео-лекції та практичні завдання з математики, фізики, фінансів та історії, використовується вчителями шкіл для домашніх завдань. Адже діти більш охоче сприймають лекційну інформацію подану у цікавому відеосюжеті, а час на уроці можна присвятити обговоренню та роботі в групі.
Такий підхід дозволяє налагодити більш ефективний навчальний процес. Професор Гарвардського університету Ерік Мазур розробив методологію навчання, що дозволяє відійти від традиційного «розповідання» на лекціях. Студенти знайомляться з теоретичною частиною матеріалу самостійно, а на заняттях намагаються відповісти на запитання та допомогти глибше зрозуміти тему лекції один-одному. Замість пасивного "слухання" лектора, студент займає активну дослідницьку позицію.
Крім того, пояснюючи теорію один-одному, студенти краще структурують нові знання для себе. Професор Мазур провів дослідження та виявив, що при використанні методики взаємного навчання, результати тестування покращуються на 67 %. При цьому змінюється й роль викладача. Він має побудувати навчальний процес за допомогою запитань, а також відслідковувати та корегувати хід дискусій. Викладач стає гідом, який керує учнем на його шляху здобуття знань, а не просто джерелом, з якого студент при бажанні може одержати знання.
Змінюються також уявлення про стандартний клас. Професор Стенфордського університету Себастіан Тран розробив безкоштовний онлайн курс, на який записалось 190 000 студентів із 90 країн світу. Тран відомий як керівник проекту "Безпілотний автомобіль Google". За термін у 7 тижнів він обіцяє навчити програмувати такий автомобіль. Цікаво як професор збирається перевіряти знання у такої кількості бажаючих, адже на курсі даються домашні завдання. Схоже він розробив і нову методологію оцінювання.
Завжди актуальне питання вартості навчання підштовхує розвиток альтернативних методів. На сьогодні вартість навчання в найкращих університетах світу досягла своєї межі. Тільки окремі батьки можуть дозволити собі навчання за більш ніж 50 000$ на рік. Усе більше людей вважають, що така вартість освіти себе не виправдовує. Багато професорів, розуміючи це, намагаються зробити навчання доступним. Наприклад, на сайті http://www.floatinguniversity.com/ пропонуються курси професорів кращих університетів світу за доступними цінами. Курси коштують від 39,99$. З одного боку, такий підхід надає можливість для менш забезпечених отримати необхідні знання, з іншого – дозволяє викладачам отримувати достойну платню за свою інтелектуальну власність за рахунок кількості зацікавлених.
Таким чином, можна впевнено казати, що традиційні уявлення про освіту сьогодні зазнають значних змін під впливом соціальних медіа. У сучасному суспільстві існує великий попит на більш ефективні та більш доступні форми навчання, що надають інтернет-сервіси. Потрібно усвідомлювати, що доступність навчання підвищує конкуренцію серед професіоналів. З появою онлайн курсів, професійних міжнародних онлайн співтовариств та інших ресурсів у мережі Інтернет, освіта стає процесом, що вимагає постійної участі.
Технології Web2.0 надають засоби монетизації знань викладачам, а також нові можливості для тих, хто досяг певного рівня й може ділитися своїми знаннями та навичками.
Окрім того, змінюються традиційні підходи до навчання у школах та університетах. Технології надають можливість більш ефективно використовувати час на лекціях. Ера Web2.0 вимагає від викладачів нових компетенцій, але це тема для окремої статті.
Автор: Юрій Бульба для Освіта.ua
Освіта.ua
29.03.2012