![]() |
Стандарт высшего образования по специальности «Биология» для первого (бакалаврского) уровня высшего образования |
Биология - специальность уровня «бакалавр»
Стандарт вищої освіти України за спеціальністю «Біологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти затверджений і введений в дію наказом Міністерства освіти і науки № 1457 від 21 листопада 2019 року.
Знайти заклади освіти, що проводять підготовку фахівців за спеціальністю «Біологія» можна на сайті «Вступ.ОСВІТА.UA» за наступним посиланням.
СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ ОТРИМАНИХ НАВИЧОК
Об’єкти професійної діяльності випускника
Функції і процеси життєдіяльності біологічних систем різного рівня організації, закономірності протікання онто- та філогенезу і сукцесійної динаміки; біорізноманіття та еволюція живих систем, їх взаємодії з навколишнім середовищем, реакції за різних умов існування; значення живих істот у біосфері, народному господарстві, охороні здоров’я.
Цілі навчання
Підготовка фахівців, здатних вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері біології або у процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування законів, теорій та методів природничих наук.
Теоретичний зміст предметної області
Будова, функції та процеси життєдіяльності, систематика, методи дослідження неклітинних форм життя, прокаріот і еукаріот.
Структурні та функціональні характеристики біологічних систем на різних рівнях організації.
Механізми збереження, реалізації та передачі генетичної інформації в організмів.
Форми взаємовідносин між мікро- та макроорганізмами.
Еволюційні ідеї органічного світу.
Будова та функції імунної системи, механізми імунних реакцій, їх регуляція і контроль.
Поняття, концепції, принципи, закони сучасної біологічної науки та їх використання для оцінки стану біологічних систем різного рівня організації, представлення та використання результатів біологічних досліджень.
Методи, методики та технології (якими має оволодіти здобувач вищої освіти для застосовування на практиці)
Методи лабораторних та польових біологічних досліджень, статистичної обробки експериментальних даних та інтерпретації результатів біологічних досліджень, інформаційні та комунікаційні технології.
Інструменти та обладнання (об’єкти/предмети, пристрої та прилади, які здобувач вчиться застосовувати і використовувати)
Живі об’єкти, біологічні моделі, сучасні прилади та устаткування для лабораторних і польових біологічних досліджень, спеціалізоване програмне забезпечення та комп’ютерні засоби.
ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
На базі загальної середньої освіти становить 240 кредитів ЄКТС.
На базі ступеня «молодший бакалавр» (освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст») заклад вищої освіти має право визнати і перезарахувати не більше, ніж 60 кредитів ЄКТС, отриманих у межах попередньої освітньої програми підготовки молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста).
Мінімум 50 % обсягу освітньої програми має бути спрямовано на забезпечення загальних та фахових компетентностей за спеціальністю «Біологія» визначених стандартом вищої освіти.
Не менше 10 % обсягу освітньої програми має бути відведено на практику.
ПЕРЕЛІК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИПУСКНИКА
Інтегральні компетентності
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі біології при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування законів, теорій та методів біологічної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності
Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність спілкуватися державною мовою як усно так і письмово.
Здатність спілкуватися іноземною мовою.
Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу.
Здатність діяти соціально відповідально і свідомо з метою збереження природного навколишнього середовища.
Здатність працювати в команді.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
Здатність застосовувати знання та вміння з математики, фізики, хімії та інших суміжних наук для вирішення конкретних біологічних завдань.
Здатність демонструвати базові теоретичні знання в галузі біологічних наук та на межі предметних галузей.
Здатність досліджувати різні рівні організації живого, біологічні явища і процеси.
Здатність здійснювати збір, реєстрацію і аналіз даних за допомогою відповідних методів і технологічних засобів у польових і лабораторних умовах.
Здатність до критичного осмислення новітніх розробок у галузі біології і професійній діяльності.
Усвідомлення необхідності збереження біорізноманіття, охорони навколишнього середовища, раціонального природокористування.
Здатність до аналізу будови, функцій, процесів життєдіяльності, онто- та філогенезу живих організмів.
Здатність до аналізу механізмів збереження, реалізації та передачі генетичної інформації в організмів.
Здатність аналізувати результати взаємодії біологічних систем різних рівнів організації, їхньої ролі у біосфері та можливості використання у різних галузях господарства, біотехнологіях, медицині та охороні навколишнього середовища.
Здатність демонструвати знання механізмів підтримання гомеостазу біологічних систем.
НОРМАТИВНИЙ ЗМІСТ ПІДГОТОВКИ
Розуміти соціальні та економічні наслідки впровадження новітніх розробок у галузі біології у професійній діяльності.
Застосовувати сучасні інформаційні технології, програмні засоби та ресурси Інтернету для інформаційного забезпечення професійної діяльності.
Планувати, виконувати, аналізувати дані і презентувати результати експериментальних досліджень в галузі біології.
Спілкуватися усно і письмово з професійних питань з використанням наукових термінів, прийнятих у фаховому середовищі, державною та іноземною мовами.
Демонструвати навички оцінювання непередбачуваних біологічних проблем і обдуманого вибору шляхів їх вирішення.
Застосовувати моделі, методи і дані фізики, хімії, екології, математики у процесі навчання та забезпечення професійної діяльності.
Володіти прийомами самоосвіти і самовдосконалення. Уміти проектувати траєкторію професійного росту й особистого розвитку, застосовуючи набуті знання.
Знати та розуміти основні терміни, концепції, теорії і закони в галузі біологічних наук і на межі предметних галузей.
Дотримуватися положень біологічної етики, правил біологічної безпеки і біологічного захисту у процесі навчання та професійній діяльності.
Знати основи систематики, методи виявлення та ідентифікації неклітинних форм життя, прокаріот і еукаріот й застосовувати їх для вирішення конкретних біологічних завдань.
Розуміти структурну організацію біологічних систем на молекулярному рівні.
Демонструвати знання будови, процесів життєдіяльності та функцій живих організмів, розуміти механізми регуляції фізіологічних функцій для підтримання гомеостазу.
Знати механізми збереження, реалізації та передачі генетичної інформації та їхнє значення в еволюційних процесах.
Аналізувати взаємодії живих організмів різних рівнів філогенетичної спорідненості між собою, особливості впливу різних чинників на живі організми та оцінювати їхню роль у біосферних процесах трансформації речовин і енергії.
Аналізувати форми взаємовідносин між мікро- та макроороганізмами з визначенням основних напрямів цих процесів.
Знати будову та функції імунної системи, клітинні та молекулярні механізми імунних реакцій, їх регуляцію, генетичний контроль; види імунітету та методи оцінки імунного статусу організму.
Розуміти роль еволюційної ідеї органічного світу.
Уміти прогнозувати ефективність та наслідки реалізації природоохоронних заходів.
Застосовувати у практичній діяльності методи визначення структурних та функціональних характеристик біологічних систем на різних рівнях організації.
Аргументувати вибір методів, алгоритмів планування та проведення польових, лабораторних, клініко-лабораторних досліджень, у т.ч. математичних методів та програмного забезпечення для проведення досліджень, обробки та представлення результатів.
Аналізувати інформацію про різноманіття живих організмів.
Поєднувати навички самостійної та командної роботи задля отримання результату з акцентом на доброчесність, професійну сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.
Реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства.
Аналізувати фізико-хімічні властивості та функціональну роль біологічних макромолекул і молекулярних комплексів живих організмів, характер взаємодії їх з іонами, молекулами і радикалами, їхню будову й енергетику процесів.
ДЕ НАВЧАТИСЬ
Знайти заклади освіти, що проводять підготовку фахівців за спеціальністю «Біологія» можна на сайті «Вступ.ОСВІТА.UA» за наступним посиланням.
Укладено на підставі стандарту вищої освіти України за спеціальністю «Біологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, затверджений і введений в дію наказом Міністерства освіти і науки № 1457 від 21 листопада 2019 року.
Освіта.ua
03.12.2019