![]() |
Стандарт высшего образования по специальности «Материаловедение» для первого (бакалаврского) уровня высшего образования |
Материаловедение - специальность уровня «бакалавр»
Стандарт вищої освіти України за спеціальністю «Матеріалознавство» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти затверджений і введений в дію наказом Міністерства освіти і науки № 1460 від 27 грудня 2018 року.
Знайти заклади освіти, що проводять підготовку фахівців за спеціальністю «Матеріалознавство» можна на сайті «Вступ.ОСВІТА.UA» за наступним посиланням.
СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ ОТРИМАНИХ НАВИЧОК
Об’єкти професійної діяльності випускника
Явища та процеси, пов'язані з формуванням структури та властивостей металевих, неметалевих, композиційних та функціональних матеріалів, технологіями їх виготовлення, обробки, експлуатації та атестації.
Цілі навчання
Підготовка фахівців, здатних ефективно виконувати професійну діяльність, що передбачає розв'язання складних спеціалізованих та практичних задач, пов'язаних з розробкою. застосуванням, виробництвом, обробкою та випробуванням металевих. Неметалевих композиційних та функціональних матеріалів та виробів на їх основі, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов із застосуванням методів фізики, хімії та механічної інженерії.
Теоретичний зміст предметної області
Створення і застосування нових матеріалів, вплив умов отримання та різноманітних факторів (температура, тиск, опромінювання, зовнішнє середовище тощо) на їх структуру, фізичні, хімічні, технологічні, експлуатаційні та інші властивості та характеристики, методи управління властивостями матеріалів на основі уявлень з теоретичної механіки, фізики та хімії твердого тіла, структурного аналізу, фазових перетворень, теплового впливу, легування, поверхневих та капілярних явищ при створенні матеріалів з необхідним комплексом експлуатаційних характеристик.
Методи, методики та технології (якими має оволодіти здобувач вищої освіти для застосовування на практиці)
Методи, методики та технології: методи аналізу, синтезу, наукового прогнозування, теоретичні та експериментальні методи та методики дослідження задач предметної області, зокрема математичного та фізичного моделювання, дослідження структури, фізичних, механічних, функціональних та технологічних властивостей матеріалів. Технології виготовлення, обробки, керування структурою тa властивостями матеріалів, виготовлення виробів з них. Сучасні методи та технології організаційного, інформаційного, маркетингового, правового забезпечення виробництва та наукових досліджень, обробки результатів випробувань. виробництва, діагностики та конструювання в галузі матеріалознавства.
Інструменти та обладнання (об’єкти/предмети, пристрої та прилади, які здобувач вчиться застосовувати і використовувати)
Засоби інформаційно-комунікаційних технологій та глобальних інформаційних ресурсів у виробничій, дослідницькій діяльності у спеціальному контексті. Обладнання для дослідження хімічного та фазового складу, структури та тонкої структури, механічних, фізичних, технологічних та функціональних властивостей матеріалів, механічної та термічної обробки. Комп'ютери зі спеціалізованим програмним забезпеченням для (моделювання складу, структури та властивостей, процесів виготовлення та обробки матеріалів.
ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
Обсяг освітньої програми бакалавра на базі повної загальної середньої освіти становить 240 кредитів ЄКТС.
На базі ступеня «молодший бакалавр» (освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст») заклад вищої освіти має право визнати та перезарахувати не більше 60 кредитів ЄКТС, отриманих в межах попередньої освітньої програми підготовки молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста).
Не менше 50% обсягу освітньої програми має бути спрямовано на забезпечення загальних та спеціальних (фахових) компетентностей за спеціальністю, визначених цим стандартом вищої освіти.
Практика має складати не менше 4 кредитів ЄКТС.
ПЕРЕЛІК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИПУСКНИКА
Інтегральні компетентності
Здатність розв'язувати склади спеціалізовані задачі та проблеми, пов'язані з розробкою, застосуванням, виробництвом та випробуванням металевих, неметалевих та композиційних матеріалів та виробів на їх основі, у професійній діяльності та у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів фізики, хімії та механічної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Здатність вчитися оволодівати сучасними знаннями.
Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Здатність до адаптації та дії в повій ситуації.
Здатність використання інформаційних і комунікаційних технологій.
Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Здатність спілкуватися іноземною мовою.
Здатність працювати автономно.
Здатність працювати в команді.
Прагнення до збереження навколишнього середовища.
Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
Здатність застосовувати відповідні кількісні математичні, фізичні і технічні методи і комп'ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних матеріалознавчих завдань.
Здатність забезпечувати якість матеріалів та виробів.
Здатність ефективно використовувати технічну літературу та інші джерела інформації в галузі матеріалознавства.
Здатність працювати в групі над великими інженерними проектами у сфері матеріалознавства.
Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних матеріалознавчих проблем.
Здатність використовувати практичні інженерні навички при вирішенні професійних завдань.
Здатність застосовувати знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів, необхідних для підтримки діяльності в сфері матеріалознавства.
Здатність застосовувати знання і розуміння міждисциплінарного інженерного контексту і його основних принципів у професійній діяльності.
Здатність застосовувати сучасні методи математичного та фізичного моделювання, дослідження структури, фізичних, механічних, функціональних та технологічних властивостей матеріалів для вирішення матеріалознавчих проблем.
Здатність застосовувати навички роботи із випробувальним устаткуванням для вирішення матеріалознавчих завдань.
Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці.
Здатність виконувати дослідницькі роботи в галузі матеріалознавства, обробляти та аналізувати результати експериментів.
Здатність до враховувати о соціальні, екологічні, етичні, економічні та комерційні міркування. що впливають на реалізацію технічних рішень.
Здатність дотримуватися професійних і етичних стандартів.
НОРМАТИВНИЙ ЗМІСТ ПІДГОТОВКИ
Володіти логікою та методологію наукового пізнання.
Знати та вміти використовували знання фундаментальних наук, що лежать в основі відповідної спеціалізації матеріалознавства, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми.
Володіти засобами сучасних інформаційних та комунікаційних технологій та професійної діяльності.
Передавати свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття фахівцям i неспеціалістам в ясній і однозначній формі.
Визначати екологічно небезпечні та шкідливі фактори професійної діяльності шляхом попереднього аналізу та корегувати зміст діяльності з метою попередження негативного впливу на навколишнє середовище.
Дотримуватися вимог галузевих нормативних документів.
Володіти навичками, які дозволяють продовжувати вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Уміти застосувати свої знання для вирішення проблем в новому або незнайомому середовищі.
Уміти експериментувати та аналізувати дані.
Уміти поєднувати теорію і практику для розв'язування завдань матеріалознавства.
Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами з професійних питань як усно, так і письмово,
Знати інженерні дисципліни, що лежать в основі спеціальності, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів програми, в тому числі мати певну обізнаність в їх останніх досягненнях.
Розуміти будову металевих, неметалевих, композиційних та функціональних матеріалів та обирати оптимальні методи модифікації їх властивостей. Кваліфіковано вибирати матеріали для виробів різного призначення.
Використовувати у професійній діяльності експериментальні методи дослідження структурних, фізико-механічних, електрофізичних, магнітних, оптичних і технологічних властивостей матеріалів.
Знати та застосовувати у професійній діяльності принципи проектування нових матеріалів.
Знати і використовувати методи фізичного і математичного моделювання при створенні нових та удосконаленні існуючих матеріалів, технологій ix виготовлення.
Здійснювати технологічне забезпечення виготовлення матеріалів та виробів з них.
Виявляти, формулювати і вирішувати матеріалознавчі завдання відповідно до спеціальності; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я і безпека, охорона навколишнього середовища, економіка, промисловість) обмежень.
Обирати і застосовувати придатні типові методи досліджень (аналітичні, розрахункові, моделювання, експериментальні); правильно інтерпретувати результати таких досліджень та робити висновки.
Знаходити потрібну інформацію у літературі, консультуватися використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації з метою детального вивчення і дослідження інженерних питань відповідно до спеціалізації.
Описувати послідовність підготовки виробів та обчислювати економічну ефективність виробництва матеріалів та виробів з них.
Використовувати базові методи аналізу речовин, матеріалів та відповідних процесів з коректною інтерпретацією результатів.
Володіти методами забезпечення та контролю якості матеріалів.
Знання технічних характеристик, умов роботи, застосування виробничого обладнання для обробки матеріалів та контрольно-вимірювальних приладів
Знання основних груп матеріалів та здатність обґрунтовано здійснювати їх вибір для конкретного використання.
Знання основних технологій виготовлення, оброблення, випробування матеріалів та умов їх застосування.
Знання принципів, методів та нормативної бази стандартизації, сертифікації й акредитації матеріалів та виробів з них.
ДЕ НАВЧАТИСЬ
Знайти заклади освіти, що проводять підготовку фахівців за спеціальністю «Матеріалознавство» можна на сайті «Вступ.ОСВІТА.UA» за наступним посиланням.
Укладено на підставі стандарту вищої освіти України за спеціальністю «Матеріалознавство» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, затверджений і введений в дію наказом Міністерства освіти і науки № 1460 від 27 грудня 2018 року.
Освіта.ua
17.01.2019