Как написать эффективное мотивационное письмо?

Абитуриент пишет мотивационное письмо не только для выбранного университета, а прежде всего для себя самого

Как написать эффективное мотивационное письмо?

Процесс написания мотивационного письма помогает абитуриенту обдумать свое прошлое и будущее, оценить себя, увидеть свои сильные и слабые стороны. У абитуриентов возникает множество вопросов. Кто будет оценивать мотивационные письма? О чем можно написать в мотивационном письме? Стоит ли пользоваться образцами мотивационных писем, размещенными в Интернете? Читайте обо всем этом в следующем материале.

Загальна характеристика питання

Відповідно до змін до ст.44 Закону України «Про вищу освіту», прийнятим 18 грудня 2019 року (набрали чинності 16.01.2020), університети отримали право приймати на навчання з урахуванням бала за мотиваційний лист. Вага такого листа невелика і може становити від 0 до 1 відсотка конкурсного бала, тож він матиме вирішальне значення лише при оцінці кандидатів з однаковими балами. Скоріш за все, такі листи будуть братись до уваги під час вступної кампанії, починаючи з 2021 року.

Це нововведення викликало неоднозначне ставлення. З одного боку, світова практика дозволяє враховувати мотиваційний лист при вступі до університету. З іншого боку, з’являються додаткові можливості для зловживань. Наприклад, якщо мотиваційні листи будуть писати не вступники самостійно, а найняті ними приватні особи, то це ускладнить об’єктивну оцінку вступника. Немає сумнівів, що заходи щодо запобігання подібним порушенням повинні бути предметом спеціального дослідження та обговорення серед фахівців.

Попри такі застереження, мотиваційний лист дає вступникам та закладам вищої освіти додаткові можливості і за умов успішної практики може стати корисним інструментом для оцінювання та відбору майбутніх студентів.

Однак, оскільки сьогодні в Україні відсутня практика написання та оцінювання мотиваційних листів, виникає питання – яким повинен бути хороший мотиваційний лист?

Хто буде оцінювати мотиваційні листи?

Для того щоб написати гарний мотиваційний лист, насамперед потрібно взяти до уваги те, кому він адресується. Закон України «Про вищу освіту» цього не визначає, тож припускаємо, що це буде визначатись самим університетом. Лист може розглядатися як адміністративним, так і викладацьким складом університету. Однак не викликає сумнівів, що розглядати та оцінювати мотиваційні листи вступників повинні ті, хто буде потім їх навчати – тобто викладачі. Саме викладач як майбутній вчитель і педагог зможе найкраще зрозуміти індивідуальність майбутнього студента, його мрії, оцінити мотиви та прагнення навчатися й здобути обрану професію. Тож, скоріш за все, саме на них буде покладено цей обов’язок.

Про що можна написати у мотиваційному листі?

Законодавство не встановлює обов’язкових вимог до мотиваційного листа, ні щодо його змісту, ні щодо структури чи обсягу. Ймовірно, що такі вимоги будуть встановлюватись закладами вищої освіти самостійно. Тож перед тим, як писати мотиваційний лист, потрібно уважно ознайомитися з вимогами, які встановив відповідний університет. Окремі поради щодо структури та змісту мотиваційного листа можна знайти в статті Мотиваційний лист при вступі до закладу вищої освіти.

Для написання гарного мотиваційного листа вступнику потрібно вибрати найважливішу інформацію, яка найкраще відобразить його здібності, бачення свого майбутнього, зацікавленість у навчанні за обраною бакалаврською чи магістерською програмою, вмотивованість до навчання тощо. Ця інформація може стосуватися, зокрема, наступних аспектів.

  • Досягнення у навчанні

Інформація про досягнення вступника під час навчання у школі є однією з найважливіших складових мотиваційного листа. Якщо вступник мав високі оцінки в школі (у тому числі й з профільних предметів), це показує, що він схильний до дисципліни та наполегливого навчання. Отже, цілком вірогідно, він буде добре вчитися й в університеті.

Якщо ж у нього високі оцінки лише з профільних предметів, то це вказує на сферу його професійної зацікавленості, здібності та здатність успішно вивчати дисципліни, дотичні до його майбутньої професії.

Якщо вступник спочатку навчався посередньо, однак, визначившись зі своєю майбутньою спеціальністю, суттєво підвищив бали з профільних предметів, то це також може бути переконливим аргументом про його готовність навчатися.

  • Причини обрання спеціальності

Складовою мотиваційного листа може бути коротка історія вступника про те, чому саме він обрав відповідну бакалаврську програму; що спонукало його обрати майбутню професію – приклад батьків, знайомих, родичів; життєві обставини; прочитана література тощо. Можливо, вступник мріє відкрити власний бізнес, працювати адвокатом і захищати права людини у суді, споруджувати будинки, розробляти комп’ютерні ігри чи забезпечувати кібербезпеку тощо.

Наявність такої інформації в мотиваційному листі та її лаконічне й послідовне відображення може підкреслити мотивацію вступника до навчання.

  • Прочитана література, пройдені курси, отримані сертифікати тощо

Якщо вступник справді цікавиться професією, то він, ймовірно, повинен прагнути дізнатися про неї більше. Завдяки інформатизації суспільства сьогодні немає жодних труднощів для того, щоб глибше вивчити свою майбутню спеціальність. Можна знайти і прочитати спеціалізовану літературу, пройти онлайн навчання тощо. Уся ця інформація буде свідчити про щире зацікавлення майбутньою професією і вмотивованість до навчання.

  • Обізнаність з навчальною програмою, викладацьким складом, можливостями, які дає університет

Сьогодні більшість університетів викладають досить докладну інформацію про свою навчальну та наукову діяльність в мережі Інтернет та на власних веб-сайтах. Для залучення студентів розробляються короткі рекламні проспекти, які дають уявлення про навчальну програму та дисципліни, які доведеться вивчати, можливості академічного обміну, проходження практики, працевлаштування тощо.

Тож зазначення в мотиваційному листі короткої інформації щодо обізнаності з можливостями університету, прагнення участі в його навчальних, наукових та інших програмах буде свідчити про щиру зацікавленість вступника в обраній спеціальності та університеті.

  • Наявний практичний досвід

Ще одним аргументом, який підкреслить вмотивованість студента, може бути інформація про практичний досвід чи роботу в межах обраної спеціальності. Наприклад, якщо студент цікавиться маркетингом, то досвід роботи в закладах торгівлі може бути хорошим додатковим аргументом на його користь.

Однак у цьому випадку є певні застереження, адже не кожен може поєднувати практику та навчання. Часто задля успіху в одному доводиться жертвувати іншим. Бувають випадки, коли студенти молодших курсів забувають про навчання і концентруються на роботі. У такому випадку це різко відображається на фаховості студента і негативно сприймається викладацьким складом. Тому у мотиваційному листі вступнику варто наголосити, що він усвідомлює цю проблему і готовий важко працювати для того, щоб дотримуватись балансу між навчанням та роботою.

  • Соціальні навички, громадська робота, спортивні досягнення чи захоплення, зацікавлення танцями, вокалом

Будь-який університет – це не лише навчальний заклад. У ньому вирує соціальне та громадське життя, функціонують органи студентського самоврядування, гуртки, організації, створюються і беруть участь у змаганнях спортивні команди, формуються та виступають з концертами ансамблі чи гурти. Обізнаність вступника з цією стороною функціонування університету та наявність здібностей, які дадуть можливість взяти у ній участь можуть бути хорошим додатковим (але не основним) аргументом на його користь.

Чи варто користуватись зразками мотиваційних листів?

Такі зразки мотиваційних листів можуть використовуватись. Однак не варто забувати, що як вступник, так і викладач мають доступ до Інтернету. Тому не складно перевірити джерело його походження. Скоріш за все, викладач, який буде оцінювати мотиваційні листи, попередньо проведе підготовчу роботу і знатиме відповідні сайти та зміст розміщених на них листів.

Тому зразки мотиваційних листів доцільно використовувати лише як орієнтир. Він може підказати слушну думку, допомогти визначитись з інформацією, яку варто подати, зорієнтувати щодо структури та обсягу.

Слід також пам’ятати, що вступник пише мотиваційний лист не лише для університету, у який він прагне поступити, але, насамперед, для себе самого. Цінність мотиваційного листа не лише у балах, які студент може за нього отримати. Процес написання мотиваційного листа допомагає вступникові обдумати своє минуле та майбутнє, оцінити себе, побачити свої сильні та слабкі сторони, оцінити університет, спеціальність, яку він має намір здобути, а також бакалаврську програму, на якій він буде навчатися. Кожен мотиваційний лист – це окрема й особлива історія кожного вступника, у якій переплітаються його минуле й сьогодення, досягнення й невдачі, яка відображає його мрії, прагнення, мотиви та очікування.

Для викладачів університету, які читатимуть цей лист, це можливість оцінити вступника не лише як особу, яка успішно склала ЗНО з необхідних для вступу предметів і має відповідні сертифікати, але й побачити його як неповторну, унікальну та добре вмотивовану до навчання особистість.

Освіта.ua
30.06.2020

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!