Р. Пастушенко: предложения новому министру образования

Пора рубить «гордиевы узлы», которые деформируют систему общего среднего образования и сдерживающие его развитие

Р. Пастушенко: предложения новому министру образования

Автор: Роман Пастушенкозаместитель директора Львовского областного Дома учителя.

Пропозиції новопризначеному міністру освіти в галузі загальної середньої освіти або пам’ятка для міністра.

1. Перейти від поурочної до преміально-погодинної оплати праці педагогічних працівників. Запровадити 36 год. робочий тиждень (у зв’язку зі складністю праці) та норму навчального навантаження на посадовий оклад – 12 год. (для директора, заступників – 6 год.). Зберегти тільки два види доплат: за педагогічний стаж та кваліфікаційну категорію. Інші доплати скасувати, врахувавши їх розміри при розрахунках окладу.

2. Відмовитись від присвоєння педагогічного звання «старший вчитель». Виписати чіткі вимоги до звання «вчитель-методист», передбачивши обов’язок консультувати педагогів, виконувати обов’язки вчителів-наставників для студентів-практикантів та інтернів, читати спецкурси з методики навчання або виховання в рамках підвищення кваліфікації педпрацівників. Закріпити за вчителями-методистами надбавку в розмірі 20% від окладу.

3. Забезпечити виконання норми освітнього законодавства про встановлення відповідності мінімального розміру посадового окладу (ставки заробітної плати) педагогічного працівника в 4 розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Встановити для директора оклад на третину, а для заступників – на 25% вищий, ніж для педагогів.

4. Демонополізувати грифування (допуск до використання) підручників і посібників ДУ «Інститут модернізації змісту освіти». Створити при класичних та / або педагогічних університетах регіональні чи навіть обласні предметні (краще галузеві) комісії та експертні групи для розгляду поданих на гриф програм і навчальних засобів.

5. Передати субвенцію на закупівлю підручників органам управління освітою територіальних громад (з розрахунку сумарної кількості дітей шкільного віку в громаді). Дозволити закупівлю за субвенційні кошти не тільки підручників, а й інших навчальних засобів, передбачених шкільними навчальними програмами, у тому числі й е-підручників, е-посібників, відео та кіно тощо. Забезпечити сприятливі правові умови для фінансової підтримки закупівель дидактичного забезпечення благодійниками, у тому числі й родичами учнів.

6. Призупинити впровадження концепції «Нова українська школа» у базовій школі (5-9 класи) на два роки. Створити впродовж цього періоду правові умови, що забезпечували б ефективність переходу, зокрема, вдосконалити освітнє законодавство за результатами його аналізу на відповідність концепції НУШ, внести необхідні корективи в діючи чи / та розробити нові підзаконні акти, потрібні для імплементації оновленого законодавства (положення, регламенти, накази), підготувати до впровадження НУШ педагогічні колективи через систему підвищення кваліфікації, накопичити кошти для модернізації навчальної та матеріально-технічної бази шкіл.

7. Переглянути державні стандарти освіти з метою забезпечення відповідності визначених ними результатів навчання виділеному для навчання часу. Для цього доцільно зменшити кількість освітніх галузей, залишивши, наприклад, тільки такі: «Мови і комунікація», «Етика і естетика (мистецтва)», «Історія та інші науки про людину», «Математика та природничі науки», «Господарство і технології». Переглянути у базовому навчальному плані, що входить до стандарту, розподіл (у межах циклів) годин між галузями, виділити у ньому не менше 1/3 навчальних годин на так званий «шкільний компонент». Доповнити стандарти продуманою системою оцінювання результатів навчання та виховання.

8. Скерувати кошти державної субвенції на підвищення кваліфікації безпосередньо на спеціальні рахунки педагогічних працівників. Надати педагогам право самостійно оплачувати з цих рахунків послуги з підвищення кваліфікації (укладати угоди), закупівлю необхідної літератури, підписку на фахову періодику тощо. Розблокування рахунків має відбуватися тільки після схвалення педрадою школи індивідуальних планів професійного розвитку вчителів (рахунки розблоковуються наказом директора школи). Перераховувати на відкриті педагогічним працівникам спеціальні рахунки також кошти, виділені на підвищення кваліфікації місцевими органами влади.

9. Розмежувати державну підсумкову атестацію та відбір абітурієнтів на навчання у заклади вищої освіти. Державна підсумкова атестація має відбуватись виключно як зовнішнє незалежне оцінювання на базі шкіл обов’язкових результатів навчально-пізнавальної діяльності, передбачених державними стандартами. Предметні(галузеві) тести повинні містити поруч із завданнями закритого типу відкриті завдання з короткою та розгорнутою відповіддю. Відбір у заклади вищої освіти має забезпечувати оцінювання загальних здібностей (компетентностей) абітурієнтів з урахуванням специфіки галузі вищої освіти, яку вони обрали. Для оцінювання загальних здібностей слід розробити мультитести (досвід УЦОЯО має), у яких 2/3 складатимуть однакові для всіх завдання, а ще третину – завдання, що вимірюють глибину орієнтації абітурієнта в змісті предмета (-ів) обраного ним профілю загальної освіти.

Час рубати «гордієві вузли», які деформують систему загальної середньої освіти та стримують її розвиток!

Оригинал

Освіта.ua
22.03.2023

Популярные блоги
Вера Коткова: впечатления от обучения в 5 классе НУШ Впечатления родителей от обучения ребенка в 5 классе Новой украинской школы
И. Ликарчук: что интересует учителей и директоров О чем педагоги хотели бы прочитать в письмах и приказах в канун 2023/24 учебного года
А. Мирошниченко: родители не враги учителям Для родителей проблемы образовательной системы не самое главное дело в жизни
В. Онацкий: какие предметы исчезнут из расписания? Каждый пытается найти рецепт лечения образования, хотя к школе имел отношение, только будучи школьником
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев