Б. Рублев: II этап олимпиады по математике в Киеве

Олимпиады в таком формате могут быть только тренировочными, неофициальными для интереса участников математикой

Б. Рублев: II этап олимпиады по математике в Киеве

Автор: Богдан Рублев, преподаватель Киевского национального университета им. Шевченко.

Чи може хтось собі уявити таку ситуацію: федерація футболу України (або біатлону, хокею тощо)через складнощі з ковідом чи негараздів через війну в Україні, замість того щоб докласти (можливо, чималих) зусиль щодо організації безпечного проведення чемпіонату України з футболу вирішила зробити таке. Вони зібрали капітанів команд в одному місті і сказали їм зіграти усім в настільний футбол. Після чого зарахували ці результати наче результати ігор між командами вищої ліги. Таким чином чемпіонат «начебто» проведено, результати та підсумки підбиті, жодних витрат на це дійство, і можна далі чекати чемпіонату наступного року, який вже є повне бажання провести так само «вдало і досконало», як цей… Правда, тут трохи не врахована певна дрібничка – інтереси гравців, тренерів, вболівальників, але ж тим можна знехтувати. Як ви думаєте, скільки б ця федерація ще проіснувала або покерувала таким чином футболом в Україні чи Києві? Думаю, що відповідь очевидна.

А от в освіті такі явища чомусь існують і не викликають великого обурення. Ось пропонується провести районні олімпіади з математики таким чином: кожний учасник має зареєструватися на певному сайті. Далі 17 грудня кожна паралель від 6 до 11 класу отримає завдання на цьому сайті. Олімпіада в кожній паралелі триматиме 1 годину (!!!), початок у 6 класі о 10:00, у 7 класі об 11:00, і так далі. Після цього впродовж цієї години діти мають ввести відповіді до запропонованих на цьому сайті завдань.

Це стосується математики, яка мене особливо турбує, з інших предметів ситуація приблизно така саме. В усіх задачах буде перевірятися лише відповідь – вгадана, списана, кимось підказана чи самостійно розв’язана – не суть. Рівень завдань, якими вони будуть, можна уявити із запропонованої форми проведення. Так само зрозуміло, що там не буде ні задач на доведення, ні на дослідження, які завжди складають велику частку задач на олімпіадах з математики.

Запропонована форма проведення цьогорічної районної олімпіади – це стовідсоткова калька з минулорічної. Але минулого року така олімпіада була проведена під час ковіду. Її можна і тоді було організувати і безпечно провести в звичайному очному форматі, але нас упросили погодитися на онлайн для ІІ етапу з обіцянкою, що ІІІ етап в Києві пройде, як в усій країні, в очному форматі. Але ця дана чиновниками обіцянка була порушена, внаслідок чого в Києві минулого року ІІІ етап був проведений онлайн протягом години.

Після цього ті, кому олімпіади з математики – не порожній звук, провели безпечно очну олімпіаду для юних математиків. Тим показали, що не варто було знущатися над дітьми, яким в один день довелося так перевантажуватися.

Це було минулого року, коли чиновники боялися брати на себе відповідальність через ковід, доводячи, що тримати слово – не в їх правилах. Цього року вони пропонують дітям писати олімпіаду онлайн, що означає наражати учасників олімпіади на додаткову небезпеку.

При оголошенні повітряної тривоги під час олімпіади деякі діти можуть не перейти в укриття, де, напевно, і погане освітлення, і немає чи поганий інтернет, а залишаться дописувати її вдома.

Так само, як можна вважати, що діти працюють в рівних умовах з таким відключенням світла, що зараз є в Києві. Частина з них просто не зможе своєчасно завантажити як умови, так і відповіді.

Я вже не кажу про доброчесність під час олімпіади, яка для усіх онлайн олімпіад є сумнівною без належного відеоспостереження за кожним учасником. На моє запитання минулого року, що переможцями від Києва олімпіад ІІ та ІІІ етапів можуть стати не найсильніші математики, була дана проста відповідь: «Ну й що з того?»

Найголовніше щастя для чиновників при проведенні олімпіад у такому форматі є у тому, що для декількох тисяч дітей ця олімпіада протягом години була проведена, перевірена та підведені підсумки. Не треба нічого перевіряти, збирати журі, проводити апеляцію, підводити підсумки на спільному засіданні журі та оргкомітету. Просто все ідеально!

Забули лише про дрібничку – про самих дітей, учасників олімпіади, для яких начебто олімпіади організовуються та проводяться. Я вже не кажу про вчителів, керівників гуртків, тренерів, що з року в рік ціною надзусиль продовжують підтримувати олімпіадний рух в країні, щоб і надалі юні математики України займали передові позиції в світі на усіх міжнародних змаганнях, зокрема на Міжнародній математичній олімпіаді.

Так складається, що деякими олімпіадами часто займаються чиновники, яким ці олімпіади геть нецікаві, вони просто не розуміють чи не хочуть розуміти сутність математичних олімпіад. Відмінити їх зовсім чомусь не наважуються, а те, що вони роблять з олімпіадою ІІ етапу з математики в місті Києві, просто перетворює її на фарс.

Так і хочеться сказати: «Чим так проводити олімпіади з математики, то, може, краще їх взагалі не проводити?» Чому за таких умов не довірити проведення математичних олімпіад фахівцям, які розуміють, що ці олімпіади дуже важливі для майбутнього математичної освіти в Україні.

Навіть у важкі ковідні роки ми змогли безпечно провести олімпіади та зберегти їх рівень. У часи ковіду було прийняте рішення не проводити олімпіади на державному рівні, то, як виявилося, то було краще рішення. Бо тоді дійсно олімпіади (з деяких предметів) були підхоплені та проведені тими, кому це не порожній звук, а певним чином велика і важлива частина життя. І проведені вони були для усіх школярів, кому ці олімпіади так само дуже важливі, а не їх женуть на ці олімпіади їхні вчителі, бо, напевно, десь у звітності вчителів є графа про олімпіади.

Це був дуже важкий рік і дуже важливий рік, а скоріше півтора роки, але за цей час ми провели і дві Всеукраїнські олімпіади, 2 відбори на Міжнародну математичну олімпіаду, двічі взяли участь у міжнародних олімпіадах, де українці вибороли 3 золоті 8 срібних та 1 бронзову нагороду.

Крім того, ми змогли на базах обласних університетів провести обласні олімпіади майже в усіх областях України. Так само ми підхопили проведення олімпіад у воєнному 2022 році.

Зрозуміло, що й цього року ми радо могли б допомогти чиновникам провести усі етапи олімпіад безпечно та доброчесно для учасників, або організувати та провести їх самі. Задля цього треба лише бажання докласти достатню кількість зусиль та витратити певну кількість власного часу та енергії.

Зазначу, що коли ми проводили раніше та зараз проводимо наші заходи, то вимагаємо від батьків або вчителів учасників дати згоду на участь дітей в заходах. За бажанням батьки та вчителі можуть заздалегідь ознайомитися з умовами, у яких діти будуть змагатися. Усі слушні побажання батьків завжди враховуються. Мені здається, що саме батьки та вчителі в першу чергу мають перейматися питанням безпеки, доброчесності та рівних можливостей для усіх учасників, при намаганні зараз провести он-лайн олімпіаду з математики.

У разі повітряної тривоги, вимкнення світла, якщо учасники олімпіади перебувають вдома впродовж олайн олімпіади, а не під наглядом оргкомітету на звичайній очній олімпіаді, усі ці питання виходять на перший план. Це все є суттєвим додатком до того, що запропонований формат олімпіади для математики у принципі не має права на існування для офіційних олімпіад.

Олімпіади в такому форматі можуть бути лише як тренувальні, не офіційні, для зацікавлення учасників математикою.

Сподіваюся, що мої думки зрозуміють ті, задля кого це написане – юні математики, вчителі, керівники гуртків, батьки тощо. Можливо, ви не з усім згодні, це нормально – мати своє бачення, але тоді його треба озвучувати. А не мовчати. Бо інакше такий формат проведення олімпіад в Києві запанує дуже надовго, і не лише з математики.

Оригинал

Освіта.ua
22.11.2022

Популярные блоги
Иван Осадчий: об оценивании учеников 5 классов НУШ По предлагаемому в Методических рекомендациях подходу невозможно выставить оценки за семестр
М. Гринева: воспитываем еще одно поколение, которое не читает Нашим ученикам нужно давать медаль за отвагу, потому что толерантно терпят все болезни нашей образовательной системы
И. Ликарчук: чиновники не представляют свою жизнь без олимпиад Жизнь меняется, формируется совершенно новая общественная ментальность, а у родителей этих олимпиад – «скрепы»
Л. Булыгина: о ежедневной минуте молчания в школах Все, что по указанию и не от сердца, – все обернется против детей и общества
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев