В. Круглов: катастрофа с математическим образованием

Отмена обязательности ДПА по математике в этом году - популистское решение, если не сказать хуже

В. Круглов: катастрофа с математическим образованием

Автор: Виктор Круглов, директор издательства «Ранок», глава наблюдательного совета школы «Ранок».

Учені-дослідники Оксфордського університету на підставі спеціального вивчення дійшли висновку, що відсутність математичної освіти у підлітка або дитини негативно впливає на мозок і когнітивний розвиток. Зокрема, діти, які не вивчають математику, у майбутньому матимуть проблеми з пам’яттю, навчанням і мисленням у цілому.

Ученими доведено, що у дітей, які не вивчали математику (у Великобританії в старших класах математика – предмет на вибір), менша кількість хімічної речовини (gamma-aminobutyric acid) у мозку, що необхідна для складних когнітивних функцій: мислення, вирішення проблем і прийняття рішень. Отже, припинення вивчення математики може негативно вплинути на розвиток особистості, фізичне та психічне здоров’я.

Новина про 31,11% дітей, які не склали випробування ЗНО з математики цього року, не викликала особливого здивування у суспільстві. І це найбільша катастрофа, бо більшість батьків впевнені, що математика не потрібна. Випускники шкіл не можуть складати дроби, не знають, що таке складні відсотки, не володіють засобами обчислення площі фігур. Про графіки функцій, пропорції, вірогідності, інтеграли та похідні взагалі мовчу.

Як на мене, тести ЗНО з математики нескладні. Щоб набрати прохідний бал, по суті треба знати програму з математики до п'ятого класу. І справжній розпач викликають коментарі випускників та їхніх батьків щодо негативних результатів тестів з математики на фініші року у звичайних школах в Україні.

Високі досягнення окремих учнів на міжнародних олімпіадах тільки маскують катастрофічну ситуацію із математичною освітою в Україні. Чи, може, із загальною освітою в цілому? Бо виграють олімпіади одиниці, а закінчують школу сотні тисяч.

У нашому суспільстві майже немає позитивних рольових моделей, які показують, навіщо вивчати математику, та взагалі вплив освіти на життя. Навпаки, красиві картинки у соцмережах і ТВ-шоу доводять зворотнє.

Що робити?

1. Визнати проблему на державному рівні.

2. Запровадити щорічне оцінювання через обов'язкове ДПА у формі ЗНО у 9-х та 11-х класах. Адже скасування цього року обов'язковості ДПА з математики було популістичним рішенням, якщо не сказати гірше.

3. Пропагувати і показувати позитивні приклади освіченості, у тому числі математичної.

4. Усі діти різні, тому має існувати кілька програм із математики для різних категорій учнів. Для гуманітарних класів – обов'язкова математика  з практичною направленістю.

5. Підтримувати видання науково-популярної літератури з математики та інших природничих наук. Встановити нові стандарти на видання підручників із математики з обов'язковими електронними додатками для зацікавлення дітей та учнів.

6. Звернути увагу на шкільні бібліотеки і розвиток читання у школі. Читання разом із вивченням математики розвиває когнітивні здібності.

7. Впроваджувати сучасні методики викладання математики і природничих предметів у школі. Запроваджувати застосування практичних математичних навичок у школі. Зобов'язувати авторів і видавців підручників навчанню вчителів новітнім методам викладання.

8. Підтримувати і розвивати на всеукраїнському та регіональному рівні гуртки з математичною освітою, місцеві конкурси з математики, природничих наук. За приклад можна взяти досвід Сингапуру, Естонії, Фінляндії.

Чи можливо змінити ситуацію на краще? Так, якщо буде воля і бажання всіх стейкхолдерів в освіті: батьків, учителів, управлінців, законодавців.

Майбутнє будь-якого суспільства – за освіченістю.

Освіта.ua
23.06.2021

Популярные блоги
Д. Ламза: никто не хочет идти в образование или школа без учителей От Кабинета Министров нет никаких действий по повышению значимости профессии учителя
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
И. Совсун: как надолго еще хватит запала учителей? Между победителями мировых олимпиад и средним базовым уровнем украинских школ гигантская пропасть
Т. Сердечная: зарплаты у учителей должны быть разные Есть шанс, что когда-то государство сможет оплачивать работу людей, которые работают с его будущим
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Лариса Валентиновна
Г-н Круглов, хочу обратить Ваше внимание, что у артистов театров, которые далеки от математики, обладают хорошей памятью. Даже, играя в пьяном виде, что бывает не так редко, - не забывают ни своих текстовых реплик, ни правильного перемещения по сцене и т.д.. Знание или не знание математики не имеет значения. А вот чтение книг, заучивание стихов и прозы действительно развивает память и расширяет умственные возможности ребёнка. Нельзя забывать так же положительного влияние классической музыки. Что касается положительного влияния изучения математики, то это ещё вилами по воде писано. Не ссылайтесь на какие-то "исследования" американцев. Там тоже много профанов и профанаций.