В. Белый: привлечение педкадров к работе в системе образования

Без реального повышения роли настоящего образования выбраться из сетей неофеодальных взаимоотношений никому еще не удавалось

В. Белый: привлечение педкадров к работе в системе образования

Автор: Владимир Белый, эксзаместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.

Диявол ховається у деталях.

Філософи світу

Роздуми про залучення педкадрів до роботи у системі освіти: «там» і у нас.

Західна цивілізація

«Там» ця суспільна потреба здійснюється через загальнодержавну процедуру конкурсного заміщення всіх педагогічних посад, зокрема вчителів, як прямий робочий функціонал Міністерства освіти. Починаючи з того, що ним оприлюднюється повний список всіх вакансій на наступний навчальний рік від всіх закладів освіти країни, зокрема й системи загальної середньої освіти. До речі, країна має 66 мільйонів населення.

Побачити сутність підходу можна через ось ці ескізні лінії цієї процедури, які наведу поки лише у частині того, яким є зміст конкурсних випробувань.

Article 9

Тематику письмових тестів пропонують дві національні комісії. Ці комісії очолюються генеральним інспектором, призначеним міністром. Члени кожної комісії обираються з числа осіб, яких запрошують бути членами журі, як зазначено у статті 4. Члени національних комісій не можуть брати участь більше ніж у чотирьох послідовних сесіях. Між двома участями в одній з національних комісій або згідно розкладу роботи у чотирьох комісіях має пройти мінімум два роки.

Комісії приймають процедуру апеляції результатів конкурса.

Голова кожної комісії обирає теми письмових тестів на професійну (педагогічну/вчительську) придатність (І-е конкурсне завдання). Перелік сюжетів затверджується Міністерством з числа пропозицій від голів комісій.

Тематику вступних випробувань на предметну компетентність (ІІ-е конкурсне завдання) обирає голова комісії (журі).

Article 11

Письмові тести кандидатів анонімуються перед тим, як їх піддають подвійній перевірці.

Після перевірки тестів на профпридатність (І-е конкурсне завдання) журі визначає після обговорення список кандидатів, допущених до проходження ІІ-го конкурсного завдання – на предметну компетентність.

З варіантів цього випробування може бути письмове завдання на перевірку володіння державною мовою, мовно-аналітична здатність та рівень загальної культури.

Анонімність тестів знімається лише після обговорення журі.

Після закінчення двох випробувань та після обговорення журі, залежно від загальної кількості балів, яку здобули кандидати за всі дві серії випробувань та в межах наявних робочих місць, виставлених на конкурс, оприлюднює основний список кандидатів та встановлює в тому ж порядку додатковий список.

Згідно з набраними балами вчитель подає заяву на роботу до бажаного йому закладу. Відмовити йому можуть лише у тому випадку, якщо до того ж закладу буде подано заяву вчителем-конкурсантом, який отримав більшу суму балів. Так і вчитель отримує кращий заклад з наявного списку цьогорічних вакансій, і заклад отримує найбільш професійного з числа бажаючих у ньому працювати.

До конкурсних балів додаються також через систему коефіцієнтів бали, що відображають вже досягнутий претендентом стаж практичної роботи та встановленого державою певного переліку елементів соціального захисту.

Article 12

Якщо кілька кандидатів набрали однакову кількість балів, пріоритет надається тому, хто отримав найвищу оцінку на першому вступному іспиті; у разі рівного балу за перший вступний іспит пріоритет надається кандидату, який отримав найкращий бал, отриманий під час другого тесту на прийнятність.

Версії

Article 15

Будь-яка копія, яка виявиться підозрілою під час перевірки, повідомляється її перевіряючим голові журі. У разі визнаного шахрайства його (від автора допису – є окремі статті закону, що описують таке) претендент виключається з конкурсу на умовах, передбачених останніми трьома абзацами статті 14.

Відтак кожен, хто має відповідну освіту, прямо користується правовими можливостями до працевлаштування у форматі «Закон є одним для всіх». Плюс потім на роботі у закладі він не має жодних психологічних комплексів з площини залежності його долі від «доброї/недоброї волі» директора закладу чи залежності від тієї чи іншої протекції.

Українcьке сьогодення

Для нашого міністерства вся ця «вакантна суєта» не є «царською справою», а тому на свій суб’єктивний розсуд все вирішує кожен окремий директор закладу. Починаючи з того, що то приховує наявні вакансії, то вимагає в органів управління освітою «прислати йому людей».

А яка саме спрямованість палітри місцевої «специфіки» наших конкурсів на посади директорів шкіл/ліцеїв/гімназій, не знає хіба лише лінивий. Вже не кажучи про те, що мови про конкурси на вакансії для рядових педагогічних працівників і бути не може.

Зрозуміло, що «крига» у бік налагодження дійсно притомних для ХХІ століття процедур взаємин у нас може скреснути лише з приведенням до здорового глузду тарифної сітки заробітної плати працівників закладів бюджетної сфери.

Наприклад, у Франції у системі загальної середньої освіти зарплати мають наступний діапазон: вчитель-початківець має оклад 1800 євро, після 10 років роботи – 2300 євро, після 20 років – 2900 євро, а після 30 років – 3800 євро. Це за мінімальної зарплати у країні – 1500 євро та окладу директора ліцею у 5100 євро, у яких, на відміну від вчителів, не від 19,5 до 24 (початкова школа) годин/тиждень, а 8-годинний робочий день.

Не лише грішми, а й умовами діяльності (у тамтешніх вчителів бюрократії у десятки разів менше, ніж у наших) визначається у підсумку престижність професії вчителя, хоча без наявності гідного окладу її (престижності) не буває.

А без реального підняття ролі справжньої освіти (не мова про різні версії її імітації) вийти з тенет неофеодальних суспільних відносин нікому ще не вдавалося. Тому сумновідома відсутність у Радянському Союзі учнів-двієчників є прямим свідченням головної причини його краху. Та й не менш прямим натяком на головну причину теперішнього плачевного стану новітньої української освіти – тотальну безвідповідальність/профанацію на всіх її рівнях.

Освіта.ua
19.04.2021

Популярные блоги
Д. Ламза: никто не хочет идти в образование или школа без учителей От Кабинета Министров нет никаких действий по повышению значимости профессии учителя
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
И. Совсун: как надолго еще хватит запала учителей? Между победителями мировых олимпиад и средним базовым уровнем украинских школ гигантская пропасть
Т. Сердечная: зарплаты у учителей должны быть разные Есть шанс, что когда-то государство сможет оплачивать работу людей, которые работают с его будущим
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев