И. Ящук: враги будущего дистанционного образования

Концепция будущего дистанционного образования еще далека от идеала, но динамика ее развития поражает

И. Ящук: враги будущего дистанционного образования

Автор: Инна Ящук, декан факультета начального образования и филологии ХГПА.

Для багатьох українців зміна сучасної шкільної освіти на дистанційну стала очевидним фактом і більшість сприймає це відверто вороже. Але таке сприйняття найперше базується на одному з найсильніших відчуттів людини – страху невідомого. Адже насправді переважна більшість громадян виступають не проти майбутньої дистанційної освіти. Точніше – остерігаються того, чим вона точно бути не повинна. Натомість справжні негативні фактори, здатні звести нанівець усі перспективні задуми, криються дещо у інших обставинах.

Але давайте послідовно: чи була під час карантину, так би мовити, демоверсія майбутньої дистанційної освіти? Однозначно ні – це були вимушені заходи й перші, частково дієві, а частково й хибні спроби оперативно відреагувати на виклик світової пандемії. Найпершим ворогом дистанційної освіти є суспільні стереотипи, що постійно намагаються вкласти майбутній освітній процес у рамки того, що ми маємо зараз. Тобто банальний грубий перенос занять із класів в онлайн, подача матеріалу та суворий контроль його засвоєння – це зовсім не дистанційна освіта! Найперше, що має стимулювати майбутній освітній процес, - це бажання дитини вчитися, самостійно опановувати знання й з’ясовувати спірні моменти та виправляти можливі помилки разом із вчителем.

Значний рівень суспільного стресу, у якому опинилися і вчителі, і учні разом зі своїми батьками під час карантину, жодним чином не сприяв розгортанню освітнього процесу в потрібному напрямку. Багато вчителів достеменно не знали, за якими методиками проводити заняття, адже між очними та уроками онлайн – колосальна різниця, за якої калькування абсолютно неефективне. Саме тому в багатьох випадках подача матеріалу могла мати вигляд «скинутого» посилання на відео в YouTube чи статтю сумнівного змісту в обмін на фото написаного в зошиті домашнього завдання з подальшим виставленням якоїсь примарної оцінки у віртуальний щоденник. Так якраз оце, що обурювало тисячі батьків, категорично не дистанційна освіта.

Звідси маємо другого потенційного ворога — тимчасову відсутність єдиної сертифікованої платформи для навчання та методологічного підґрунтя. Поки всі користуються різними інструментами, хоч вже зрозуміло, що Viber-чати чи Zoom-конференції не підходять для майбутнього освіти, оскільки просто не призначені для подібних функцій. Переконана, що найближчим часом ми вже побачимо пілотні рішення даних проблем, оскільки над їхнім створенням працюють тисячі спеціалістів по всій країні.

Але навіть за умов повного забезпечення дистанційної освіти необхідними інструментами та методичними даними, українці стикаються з наступним ворогом дистанційної освіти — обмеженим доступом населення до Інтернету. Станом на кінець минулого року 15% наших громадян взагалі не можуть користуватися глобальною мережею, а мало не в третини населення виникають перебої з трафіком, належною швидкістю та іншими аспектами.

Вирішити дану проблему до 1 вересня Україні неможливо, навіть за підтримки міжнародних партнерів: надто дорого й технічно складно виконати подібне завдання. За прогнозами Мінцифри, стовідсоткового покриття території нашої держави вдасться досягти лише у найближчі п’ять років.

16 червня Уряд представив програму діяльності Кабінету міністрів, де також зазначаються дії, спрямовані на більш швидку інформатизацію. Все це вселяє довіру, однак варто бути готовим, що найближчим часом Інтернет лишатиметься доступним не для усіх громадян, серед яких багато дітей шкільного віку. Тому забезпечити виконання Конституційного права кожного на освіту при переході до дистанційної форми навчання вдасться не у повному обсязі. А це вже дійсно велика проблема.

Ще одним ворогом майбутньої системи, якого не можна лишати осторонь, є технологічний процес, що передбачає використання електронної техніки. Дітям доведеться більше часу проводити за екранами комп’ютерів та гаджетів, що прийдуть на зміну живому спілкуванню. У такому випадку потрібно досконало продумати санітарно-гігієнічні аспекти майбутньої дистанційної освіти, зважати на розпорядок занять, коли необхідно давати змогу учням відірватися від мерехтливих екранів.

Звісно, потрібно, щоб цей час вони не використовували для перевірки соцмереж, месенджерів чи віртуальних ігор, у яких задіяна та ж електроніка, однак це вже інше питання. Питання пропедевтики хронічних захворювань мають бути вирішені за тісної співпраці зі спеціалістами МОЗ, інакше є загроза нашкодити здоров’ю дітей, так би мовити, теж дистанційно, хоча й вберегти від різних контактних хвороб, у тому числі й ГРВІ.

Таким чином, як і в багатьох випадках з різними інноваціями, людям притаманно вкрай гостро реагувати на зміни без глибинного осмислення їхніх причин та майбутніх наслідків. Багато людей залишилися невдоволеними освітнім процесом у період карантину, що лишило негативний відбиток й кинуло тінь несприйняття на дистанційну освіту. Разом із тим, усі ми розуміємо, що українська система освіти потребує кардинальних змін, й зараз настав такий час, коли їх саме потрібно робити.

Концепція майбутньої дистанційної освіти ще далека від ідеалу, однак динаміка, з якою вона розвивається, просто вражає в гарному значенні цього слова. Маю надію, що спільними зусиллями відповідальних чиновників та стараннями проактивних спеціалістів-освітян українці вже скоро отримають абсолютно нову освіту. І цілком можливо, що це і будуть ті зміни на краще, про які всі ми так давно мріяли та багато дискутували.

Освіта.ua
18.06.2020

Популярные блоги
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
А. Мирошниченко: зачем заниматься самообманом? Выбор прост - между обучением в обычном режиме и имитацией обучения под соусом онлайн-обучения
И. Ликарчук: насколько ЗНО точный инструмент? Насколько ЗНО эффективно для измерения уровня учебных достижений абитуриентов
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
TUG1955
Без паники коллеги! пока некоторые дамочки открывают нами розовые горизонты вчерашнего дня, Илон Маск в созданном им Институте готовит вживляемую в мозг человека систему. Она включает и чипы памяти и блоки связи мозга с и-нетом(напрямую через спутники которые выводят сейчас на орбиту) . Так, что образование это всего лишь слитая на чип информация, можно и через и-нет.... Полный .... приехали..
Maria
Для TUG1955: если это не очередной рофл, то мне вас жаль
Комментировать
Оксана
Яке дистанційне навчання????Ви що зовсім ????Що Ви хочете перетворити наших дітей в армію "дебілів".Це хтось задумав зовсім добити нашу ОСВІТУ!Більшість батьків не погодяться на дистанційне навчання.У кого ми перетворюємося????Схаменіться!Давайте вчить дітей денно!
Вчитель-КА
Для Оксана: тю, та нікому чужі діти не потрібні. Батьки вже продавали всі інновації від міносвіти - прохавають і цю . Винні будуть вчителі -ми вже звикли.
Комментировать
Мама
Абсолютно согласна с учителем! Главное живое общения с учителем и детьми. А общение через комп. сделает из наших детей социофобов с веб зависимостью. Плюс не объективное оценивани .
учитель
Какая глупость - полный переход на дистанионное обучение! Если в этом возникает сезонная (ПОДЧЁРКИВАЮ - СЕЗОННАЯ)необходимость - наверное... надо ...продумывать на это время возможность общения/обучения детей с учителями и классом, НО ДЕЛАТЬ ЭТО ПОСТОЯННОЙ ФОРМОЙ ОБУЧЕНИЯ?! Какая несусветная глупость!!! Тот кто это придумывает, забывает, что в школе ребёнок не только в " живую" получает знания по языкам, математике, физике,химии, биологии ( что сделать виртуально КАЧЕСТВЕННО НЕВОЗМОЖНО!) , но и (А ЭТО ГЛАВНОЕ!) УЧИТСЯ ЖИТЬ СРЕДИ ЛЮДЕЙ! УЧИТСЯ УМЕНИЮ ОБЩАТЬСЯ, СПОРИТЬ, СОРЕВНОВАТЬСЯ,ПОБЕЖДАТЬ, ПРОИГРЫВАТЬ, СОПЕРЕЖИВАТЬ, ДРУЖИТЬ И ...ЛЮБИТЬ, в конце концов! Вы там (работники МОНУ) своих детей тоже обучаете ВИРТУАЛЬНО!? Неееет.... Вы своих отправите в элитные школы с ОЧНОЙ ФОРМОЙ ОБУЧЕНИЯ! НЕ ЧУДИТЕ! НЕ РАЗРУШАЙТЕ ЕЩЁ И СИСТЕМУ ОБРАЗОВАНИЯ!

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!