Владимир Белый: не противопоставлением единым

Профессия специалиста априори держится на владении родственными к профессии научными основами

Владимир Белый: не противопоставлением единым

Автор: Владимир Белый, заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.

РЕФЛЕКСІЯ ВІД УЧАСНИКА

Ось враження учителя початкової школи про першу в Україні сесію учительського ЗНО, зміст якого апріорі не може включати чогось такого з предметного сегменту, яке б не передбачалося для школярів: «… Я навіть зауважила журналісту ТСН тиждень, що процедура, на яку ми зібрались - це тестування ФАХОВИХ умінь. А на вихід нам довелось складати справжнє ЗНО з різних предметів. Та можливо нове керівництво освітою саме в цьому вбачає фаховість вчителя початкових класів.???!!!! Питання мене здивували. Були такі , що я однозначно не знала відповіді. Саме тому виконала все, що знала, заповнила бланк і через 1.5 години пішла. Не тому, що «розумна», просто не бачила сенсу мерзнути і «ламати» собі голову».

ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ

По-перше, у сучасному світі давно так, що більшість питань, які ставить людині життя, не розраховано лише на миттєвий імпульс – «знаю/не знаю». Чи не завжди особа має час та можливість, щоб проаналізувати ситуацію, побачити можливі варіанти відповіді, оцінити валідність кожного/відкинути провокаційні, вибрати найбільш доцільне, уявно ще раз перевірити і дати відповідь. І буває так, що на весь цей когнітивний ряд у декого йде лише секунда-дві.

Згадую, як запала у душу поведінка французького ліцеїста, сина тамтешнього друга, коли за вечірньою трапезою під час гостювання у них я почав задавати йому питання з курсу фізики. Щоразу тамтешній десятикласник перш ніж просто сказати: «Не знаю», ставив зустрічні питання: «Ви маєте на увазі таке-то явище, … йдеться про такі-то умови? … тощо?», щоб потім почати відповідати десь так: «Я думаю, що тут …».

Чому досі це не забувається? А сумно від того, що більшість наших учнів, навіть будучи гарно підготовленими, найчастіше поспішають сказати: «Не знаю».

По-друге, ФАХ будь-якого спеціаліста з вищою освітою апріорі може триматися виключно на вільному володінні спорідненими до професії науковими основами. Навіть ремонтник бензо- чи електро-пилок має знати закони механіки, термодинаміки, електрики тощо.

У вчителів - це володіння предметним науково-фундаментальним базисом у розширеному сенсі терміну. Для учителя початкових класів - це значно простіший сегмент наукової теорії, ніж для вчителів основної, а тим більше старшої ланок.

Якщо ще більш лаконічно, то:

  • існує ТРИ індикатора фаховості учителя: володіння НАУКОВИМ змістом шкільної програми, володіння НАУКОВИМ змістом мови/мов спілкування і володіння НАУКОВИМ змістом здійснення освітнього процесу.

Не варто сподіватися, що вдасться підтягнути якісний рівень української шкільної освіти до того, який стабільно має сотня країн світу, без вчителів, у яких апріорі не може бути так, що ФАХ учителя окремо, а наукові знання окремо.

Хіба що, як було за радянських часів через призму тоді доречного жарту: «Хто такий учитель?»

- Це той, хто знає на один параграф більше ніж його учні.

Оригинал

Освіта.ua
11.11.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!