![]() |
Профессия специалиста априори держится на владении родственными к профессии научными основами |
Владимир Белый: не противопоставлением единым
Автор: Владимир Белый, заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.
РЕФЛЕКСІЯ ВІД УЧАСНИКА
Ось враження учителя початкової школи про першу в Україні сесію учительського ЗНО, зміст якого апріорі не може включати чогось такого з предметного сегменту, яке б не передбачалося для школярів: «… Я навіть зауважила журналісту ТСН тиждень, що процедура, на яку ми зібрались - це тестування ФАХОВИХ умінь. А на вихід нам довелось складати справжнє ЗНО з різних предметів. Та можливо нове керівництво освітою саме в цьому вбачає фаховість вчителя початкових класів.???!!!! Питання мене здивували. Були такі , що я однозначно не знала відповіді. Саме тому виконала все, що знала, заповнила бланк і через 1.5 години пішла. Не тому, що «розумна», просто не бачила сенсу мерзнути і «ламати» собі голову».
ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ
По-перше, у сучасному світі давно так, що більшість питань, які ставить людині життя, не розраховано лише на миттєвий імпульс – «знаю/не знаю». Чи не завжди особа має час та можливість, щоб проаналізувати ситуацію, побачити можливі варіанти відповіді, оцінити валідність кожного/відкинути провокаційні, вибрати найбільш доцільне, уявно ще раз перевірити і дати відповідь. І буває так, що на весь цей когнітивний ряд у декого йде лише секунда-дві.
Згадую, як запала у душу поведінка французького ліцеїста, сина тамтешнього друга, коли за вечірньою трапезою під час гостювання у них я почав задавати йому питання з курсу фізики. Щоразу тамтешній десятикласник перш ніж просто сказати: «Не знаю», ставив зустрічні питання: «Ви маєте на увазі таке-то явище, … йдеться про такі-то умови? … тощо?», щоб потім почати відповідати десь так: «Я думаю, що тут …».
Чому досі це не забувається? А сумно від того, що більшість наших учнів, навіть будучи гарно підготовленими, найчастіше поспішають сказати: «Не знаю».
По-друге, ФАХ будь-якого спеціаліста з вищою освітою апріорі може триматися виключно на вільному володінні спорідненими до професії науковими основами. Навіть ремонтник бензо- чи електро-пилок має знати закони механіки, термодинаміки, електрики тощо.
У вчителів - це володіння предметним науково-фундаментальним базисом у розширеному сенсі терміну. Для учителя початкових класів - це значно простіший сегмент наукової теорії, ніж для вчителів основної, а тим більше старшої ланок.
Якщо ще більш лаконічно, то:
- існує ТРИ індикатора фаховості учителя: володіння НАУКОВИМ змістом шкільної програми, володіння НАУКОВИМ змістом мови/мов спілкування і володіння НАУКОВИМ змістом здійснення освітнього процесу.
Не варто сподіватися, що вдасться підтягнути якісний рівень української шкільної освіти до того, який стабільно має сотня країн світу, без вчителів, у яких апріорі не може бути так, що ФАХ учителя окремо, а наукові знання окремо.
Хіба що, як було за радянських часів через призму тоді доречного жарту: «Хто такий учитель?»
- Це той, хто знає на один параграф більше ніж його учні.
Освіта.ua
11.11.2019