![]() |
В Украине не происходит релевантная качественная замена экспертно-профессорского состава |
С. Хутка: на энтузиазме система протянет недолго
Автор: Светлана Хутка, Associate Professor, Stanford University.
Для того щоби навчити інженерів, як побудувати космічну станцію, часом достатньо крейди і дошки, як показала історія. Але світ змінився, і складність міжнародного розподілу праці, як і вимоги до якості життя - також.
Якщо людський ресурс науково-освітнього комплексу України отримує копійки - на ентузіазмі система протягне недовго. Просто в силу зміни демографії та рівня еміграції: не відбувається релевантна міжнародним вимогам конкурентоспроможності кількісна та якісна заміна експертно-професорського складу.
Що з цим робити? Якщо без претензій на вирішення всього й одразу, то досі маємо кілька ділянок, котрі лишаються без змін, але як чорні діри поглинають кошти.
Для оптимізації якості освіти - англійська як друга робоча мова в університетах. По-перше, це прямий доступ до вже існуючих матеріалів топових університетів: не потрібно придумувати сто перший курс із географії, досить відібрати якісний за рейтингом та сертифікуватись (дисконти для курсів міжнародних платформ доходять до 90 і 100%); це суттєва економія часу і коштів на розробку нових робочо-тематичних планів, а отже, вивільняються кошти (наприклад, як гранти на конференції та підвищення кваліфікації за кордоном, у жодному разі не на стандартні псевдо-конференції для галочки).
Для хоча би часткового перекриття наслідків відтоку за кордон - потрібно зняти законодавчі обмеження на збереження афіліації через перебування за кордоном (у разі виконання обов'язків, а онлайн та засоби комунікації сучасні знімають географічні обмеження), це бонус для ВНЗ в сучасному світі.
Далі - кардинальна реструктуризація розподілу ресурсів для консолідації фінансів, перш за все - для підвищення оплати праці на порядок. Що реструктуризувати, як перерозподілити ресурси?
- створення цифровізованих міжуніверситетських сервісних служб (тому що більшість функцій адміністративно-методичних дублюються);
- повальну цифровізацію бібліотечних ресурсів та примусово-добровільне научіння користуватись інформаційними ресурсами певного рівня новизни (наприклад, у дисертаціях діє правило, що література має бути на 75-80% не старіша за 5 років, і плюс вага джерел - монографії тощо, а не статті з вікі);
- радикальне зменшення навантаження шляхом:
1) знищення практик офлайн витрат людино-годин часу на багатогодинні «засідачки» для питань, котрі за 10 хвилин голосування вирішуються онлайн;
2) прибирання більшості макулатурної адміністративної звітності;
3) переходу на якісні Learning Management Systems (LMS) - причому в випадку останніх потрібно не клепати щось своє на основі відкритих кодів за допомогою домашніх Кулібіних (як показує практика - це в результаті біль і сльози), а купляти готовий системний сервіс невітчизняного виробництва (і так - торгуватись за дисконти), котрий можна впровадити за 2-3 роки. Утім, старий добрий мудл теж ніхто не відміняв, і він досить непогано працює (якщо відмінусувати періодичні краші системи);
4) впровадження і розвиток системи оплачуваних course assistants, teaching assistants, research assistants, research fellows, research professors - для формування функціоналу дослідницького університету;
5) прибрати обов'язкове написання та видання навчально-методичних посібників - давайте відверто, це 100500 книжок про одне й те саме, не може бути мільйон оригінальних підходів до викладання біохімії, фізики, математики; краще менше - але краще, до того ж нікому зараз не є потрібна макулатура. Це вивільнить час і гроші на написання статей і монографій.
6) вертикальну та горизонтальну інтеграцію науково-дослідних та освітніх людських ресурсів у проектні колективи в рамках пріоритетних тем, та спільно з науково-дослідними інститутами (поки що це на стадії окремих контрактів між окремими інституціями).
Інвестиції у обладнання - поки що окрема історія, напишу про варіанти пізніше.
Додайте те, що ще варто і можна зробити?
Про волонтерство та ентузіазм прохання не спамити:) Особливо якщо у вас нульовий досвід системної роботи в університетах (будь-якої країни). Радянський союз закінчився 28 років тому. Якісна робота й сервіс мають відповідно оплачуватись.
Освіта.ua
10.12.2018