Е. Николаев: университетская академическая автономия

О сохранении постсовкового подхода к определению лицензионных условий в сфере высшего образования

Е. Николаев: университетская академическая автономия

Автор: Евгений Николаев, кандидат экономических наук.

Хочу сказати про збереження суто постсовкового підходу при визначенні ліцензійних умов у сфері вищої освіти.

Наприклад, є умова наявності у ЗВО (заклад вищої освіти) навчальних приміщень площею не менше 2000 квадратних метрів. Який стосунок має площа до визначення того, чи є заклад університетом?

Зайдіть на сайт Київської школи економіки, вони виклали документи щодо акредитації. Вони мають 917 квадратних метрів орендованих приміщень всього. Це їм не заважає пропонувати програми, якісно кращі від багатьох (можливо, не всіх, хоча не впевнений) програм з аналогічних спеціальностей, що мають українські університети з величезними корпусами.

Наукові інститути готують аспірантів, з 2015 р. вони теж одержують на це ліцензію. Вони очевидно не можуть виконати вимогу про 2000 м2 навчальних приміщень. Для них інша вимога -- 2,5 м2 на 1 студента (аспіранта). Вдумайтесь! Науковий інститут має відобразити в документі наявність кімнати площею 25 квадратів, якщо він бажає набрати 10 аспірантів. Навіщо це вимагати?

У ліцензійні умови хочуть включити (чи вже включили, я не зрозумів) критерій про 10 студентів на 1 викладача. Що цей критерій робить у ЛІЦЕНЗІЙНИХ умовах? Це суто фінансовий параметр. Є в університету гроші - він дає ставки викладачам. Немає - не дає. Чому цю умову мають виконувати медичні університети, які не страждають від браку доходів (+/- 70% бюджету медуніверситету - доходи від іноземних студентів, кожен з яких офіційно платить 2600-4500 дол. на рік)? Який стосунок ці умови мають до приватних ВНЗ, які не отримують державного фінансування?

16 чи скільки критеріїв на вибір, будь-яким 5-ти з яких має відповідати кожен викладач. А де університетська академічна автономія? Університет має вирішувати, які критерії він потребує від викладача. Який гуглосколар і скільки фейково-пустопорожніх публікацій у колись скопусних «Актуальних проблемах економіки» потрібні викладачеві (між іншим, один з доповідачів завтра - з НАПН - то я вже бачив його свіжу презентацію в онлайні - він поруч зі своїм прізвищем на титульному слайді вже пише свій гірш-індекс за гуглосколаром - що є академічною шизофренією...) Вже отак ці критерії застосовуються/імітуються/розуміються/«виконуються».

Давайте думати, що таке ВНЗ і за яких умов держава реально має визнавати ВНЗ як ВНЗ. Це точно не той постсовок, який зараз фігурує в документах і обговореннях.

Оригинал

Освіта.ua
27.11.2018

Популярные блоги
В. Громовой: «миздобули» не перевелись в образовании Два основных скрытых мотива организации конкурсов - заработать денег и оправдать свое существование
О. Халепа: оставьте в покое дистанционное образование! Дистанционное обучение - предвестник глобальных изменений в образовании, причем необратимых изменений
Д. Семенов: убивает ли бесплатность образования его развитие? Каждая инвестированная в обучение гривна - это не только польза для себя, эти деньги двигают отрасль в целом
Р. Харчук: борьба за ЗНО по литературе необходима Пусть закрываются ненужные псевдоуниверситеты, а ЗНО - это единственное спасение образования
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев