Владимир Онацкий: об отработке в начальной школе

Нагрузка учеников будто связана с тем, что учителя начальных классов «не дорабатывают» рабочее время

Владимир Онацкий: об отработке в начальной школе

Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.

Скільки дітям сидіти за партами, або про відпрацювання у початковій школі

Останнім часом на форумах все більше лунає запитань щодо необхідності відпрацювання вчителями початкових класів та учнями «недопрацьованого» часу. Це пов’язано з тим, що у вересні 2017 року, як відомо, були внесені зміни, що регулюють законодавство про освіту, і освітянські керівники різних рівнів перечитали оновлене законодавство. Саме тоді вони звернули увагу на частину п’яту статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту», де зазначено, що «тривалість уроків у закладах освіти становить: у перших класах - 35 хвилин, у других-четвертих класах - 40 хвилин, у п’ятих-одинадцятих класах - 45 хвилин» та є норма, що «різниця в часі навчальних годин перших-четвертих класів обов’язково обліковується і компенсується проведенням додаткових, індивідуальних занять та консультацій з учнями».

Для об’єктивності, зауважу, що норма про відпрацювання робочого часу в цій статті була завжди, тобто з самого першого варіанту закону, з 1999 року. Це рудиментарна норма і, на мій погляд, її не варто було включати в оновлений закон, адже, по суті, вона збільшує тижневе навантаження учнів, що порушує санітарно-гігієнічні норми.

Так, у перших класах тривалість уроку – 35 хвилин на тиждень, кількість уроків – 23, різниця часу – 230 хвилин, або 6,5 додаткових занять з дітьми на тиждень маємо у першачків. Аналогічно розраховується кількість додаткових занять для учнів 2-4 класів. При цьому, за логікою, ці додаткові заняття мають бути з усіх предметів, які є у навчальному плані.

Зараз у перших класах тричі на тиждень по пۥять уроків, а двічі – по чотири, збільшення навчального навантаження призведе до того, що стане щодня по шість уроків. У третіх і четвертих класах – уже зараз є дні, коли учні мають по шість уроків, при збільшенні навантаження уроків може стати навіть сім на день. Чи є потреба так перевантажувати учнів? Чи можемо ми цього уникнути?

Питання навантаження учнів ніби пов’язано з тим, що вчителі початкових класів «не допрацьовують» робочий час. Хоча той, хто знає специфіку роботи цих вчителів, легко спростує це хибне уявлення. Варто зазначити, що заробітна плата вчителів початкових класів обраховується відповідно Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти. Згідно з пунктом 64 зазначеної Інструкції «Ставки заробітної плати педагогічних працівників встановлюються, виходячи із затрат робочого часу в астрономічних годинах (60 хвилин). Короткі перерви, передбачені між уроками, заняттями, лекціями, є робочим часом педагогічного працівника. Тривалість уроків і перерв встановлюється відповідно до положення про навчальний заклад».

Отже, нам необхідно звернути увагу на тривалість перерв, оскільки вони також є робочим часом вчителя. Режим роботи школи та тривалість перерв закріплені у навчальному плані школи, який затверджено управлінням освіти. Я знаю, що у багатьох школах усі уроки з 1 по 11 класи розпочинаються одночасно, при цьому, звісно, їх тривалість різна: у перших класах урок закінчується через 35 хвилин, у других-четвертих – через 40, а у п’ятих-одинадцятих – через 45 хвилин. Таким чином, у учнів початкових класів, порівняно зі старшокласниками, на 5-10 хвилин збільшується час на відпочинок, санітарно-гігієнічні потреби, харчування. У цей час, звісно, вчителі не відпочивають, а працюють з дітьми, проводять розвивальну чи ігрову роботу, ведуть до їдальні, спостерігають та контролюють їх поведінку… У такому випадку можна вважати, що вчителі відпрацьовують «недопрацьовану» різницю в часі і проводити якісь додаткові заняття немає підстав. Для контролюючих органів достатньо буде навчального плану, який є підтвердженням зазначеного.

Як же бути, якщо тривалість перерв у початкових класах не збільшується за рахунок скорочення начального часу? Відповідь на це питання має дати МОН України, або КМУ, адже саме ці органи мають право на прийняття підзаконних актів у галузі освіти.

Зараз окремі управління освіти намагаються своїми листами врегулювати це питання. Проте це все ж таки не їх повноваження. Яким чином обліковувати цей «недопрацьований» час, у яких документах фіксувати? Шкільна документація має вестись лише встановлених зразків, а якщо зразок такої документації не встановлено, підзаконний акт не прийнято, то норму Закону варто виконувати після того, як відповідне міністерство розробить механізм реалізації цієї норми…

Але чи варто чекати міністерських вказівок, якщо ми можемо обійти проблему, і при цьому не збільшувати навантаження учнів і закон не порушувати?

Оригинал

Освіта.ua
19.03.2018

Популярные блоги
А. Заможская: я боюсь уроков трудового обучения Есть страны, где дети на трудовое обучение записываются в очередь, потому что там учат тому, что им интересно
Александр Мирошниченко: раздумия с табелем в руках Роль школы стала совсем непонятной в этом мировоззренческом хаосе дистанционного обучения
И. Ликарчук: эпидемия «выпускных» в детском саду Их породили экзальтированные мамаши при поддержке безответственных работников детсадов
Ю. Полонская: как нивелировать «плюсы» школьной автономии Почему статью о 175 днях учебного года начали выполнять только в этом году, да и то далеко не все регионы?
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
наталія
Як бути з позашкіллям?Чи повинен керівник гуртка відпрацьовувати різницю в часі між 1 та 3 класом? Чи мо жливо записати ці хвилини як самоосвіта, методична робота, підготовка виставкових робіт та ін?