В. Бахрушин: государству не хватает активных людей

Вузы должны работать по-новому, а не штамповать винтики для давно не существующей машины

В. Бахрушин: государству не хватает активных людей

Автор: Владимир Бахрушин, главный эксперт группы «Освіта» Реанимационного пакета реформ.

Одним з основних завдань сучасної вищої освіти є формування так званих загальних компетентностей. До них, зокрема, належать:

  • здатність бути критичним та самокритичним;
  • спроможність генерувати нові ідеї;
  • здатність шукати, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел;
  • здатність виявляти, ставити і вирішувати проблеми;
  • здатність приймати обґрунтовані рішення;
  • здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
  • дух підприємництва, здатність брати на себе ініціативу та ін.

Ці та інші загальні компетентності відображені в Європейській та Національній рамках кваліфікацій. Наприклад, EQF вимагає від випускників бакалаврату здатності вирішувати складні та непередбачувані задачі в певній галузі, а також здатності брати відповідальність за прийняття рішень у непрогнозованих умовах. Аналогічні вимоги містить і Національна рамка кваліфікацій.

Натомість навіть у провідних університетах студенти часто отримують зовсім інші компетентності – НЕздатність бути критичним та самокритичним, НЕспроможність генерувати нові ідеї, НЕздатність аналізувати інформацію, НЕздатність вирішувати проблеми, НЕздатність приймати будь-які рішення, НЕздатність брати на себе ініціативу тощо.

Чи може бути інакше, якщо головними критеріями оцінювання в багатьох випадках є дисципліна, слухняність та здатність максимально точно відтворити текст підручника чи конспекту лекцій? А дрібніші відхилення караються зниженням оцінок, позбавленням стипендії чи відрахуванням.

Розумію, що проблема не тільки у викладачах та університетах. Значну частину студентів доведеться виключати, якщо застосовувати інші критерії. Постійно зменшуються час роботи викладача зі студентами і час, що відводиться на оцінювання їх робіт. Значна частина студентів не має достатньої мотивації до якісного навчання через розуміння відсутності робочих місць для них на ринку праці. Перелік причин можна продовжувати.

Ось тільки в державі критично не вистачає людей, спроможних активно і ефективно працювати над вирішенням численних проблем. І проблем від цього стає все більше. Тому вища школа має швидко вчитися працювати по-новому, а не штампувати гвинтики для давно не існуючої машини.

Оригинал

Освіта.ua
21.02.2017

Популярные блоги
Д. Ламза: никто не хочет идти в образование или школа без учителей От Кабинета Министров нет никаких действий по повышению значимости профессии учителя
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
И. Совсун: как надолго еще хватит запала учителей? Между победителями мировых олимпиад и средним базовым уровнем украинских школ гигантская пропасть
Т. Сердечная: зарплаты у учителей должны быть разные Есть шанс, что когда-то государство сможет оплачивать работу людей, которые работают с его будущим
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев