![]() |
Нацагентство выборным путем получит Председателя и заместителей 21 октября 2016 года |
Александр Спиваковский: НАЗЯВО - быть и когда?
Автор: Александр Спиваковский, народный депутат, первый заместитель председателя Комитета ВР по вопросам науки и образования, член фракции БПП
Сьогодні, відразу після засідання комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти у залі засідань комітету розпочався круглий стіл на тему: «Стан організації роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти».
На засіданні були присутні народні депутати України Олександр Співаковський, Микола Фролов та Анатолій Матвієнко, заступник Міністра освіти і науки – керівник апарату Роман Греба, представники Української громадської молодіжної палати та двадцять один з двадцяти п’яти членів Національного агентства.
Зустріч розпочалась з приємної події. Я від щирого серця поздоровив Руслана Гурака та Сергія Бондарчука, які вчора відповідним рішенням Кабміну були затверджені у якості нових членів Національного агентства та набули визначених повноважень. Успіхів і наснаги у вашій роботі, друзі!
Таким чином, відучора склад Національного агентства нарешті укомплектований повністю і перешкод у його подальшій роботі власне я не бачу.
У своєму виступі я зазначив, що головним змістом реформ, закладених у прийнятому понад два роки тому Законі «Про вищу освіту», виступило закладення передумов для формування системи противаг у вищій освіті. Ключовим елементом, одним із найважливіших кроків реформи вищої освіти є створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
Цей орган повинен бути поза корупцією, поза лобіюванням інтересів конкретних вищих навчальних закладів чи їх керівників. І, найголовніше – Національне агентство має бути дійсно незалежним. Незалежним і від Верховної Ради України, і від Кабінету Міністрів України, і від Міністерства освіти і науки. Має існувати лише одна залежність – залежність від Закону.
До чого призводить довільне трактування норм Закону, ми вже бачили. Саме через таку своєрідну позицію колишнього керівництва Міносвіти, Національне агентство, яке мало розпочати свою роботу ще у вересні минулого року, до цього часу так і не запрацювало.
Але так бути не може! В Українській державі закон має найвищу юридичну силу і є обов’язковим до виконання усіма державними органами.
Відсутність функціонування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти створює проблеми для нормальної роботи вищих навчальних закладів, наукових установ та громадян України – здобувачів вищої освіти.
Мало того, незаконне виконання Міносвіти вже протягом одного року і майже двох місяців функцій Національного агентства – акредитації, утворення та припинення повноважень спеціалізованих вчених рад, присудження наукових ступенів, складання рейтингу вищих навчальних закладів, формування переліку спеціальностей порушує законні права та інтереси суб’єктів освітньої діяльності та створює низку правових колізій, аж до можливості оскарження відповідних рішень у судовому порядку.
Тому необхідність негайного початку роботи Національного агентства має критичне значення. Цього очікує як освітянська та наукова спільнота, так і все українське суспільство. Якщо ж Національне агентство за три – чотири місяці не покаже відчутних результатів своєї роботи, то зневірена освітянська спільнота сприйматиме його лише як черговий департамент Міносвіти.
Я наголосив, що не дозволю нікому втручатись у діяльність Національного агентства. Будь-які спроби якимось чином вплинути на його незалежність зустрінуть належну відповідь. Лише виконання вимог закону, компетентність та особиста порядність можуть стати тими критеріями, які зможуть вплинути на прийняття рішень кожним з членів Нацагентства.
Одним з кроків до реальної незалежності зможе виступити надання Національному агентству статусу головного розпорядника бюджетних коштів, відповідні пропозиції до практичної реалізації цього принципу вже подані мною до проекту нового Закону «Про освіту»
Мій виступ був позитивно сприйнятий членами Національного агентства. Почалось жваве обговорення. Присутніх особливо цікавили питання щодо початку каденції обраних членів агентства, вірогідності впливу закладених у проекті Закону «Про освіту» новацій щодо нового порядку формування складу Національного агентства, легітимності попередніх виборів Голови та заступників а також реєстрації агентства як юридичної особи.
Відповіді надавались як уповноваженими особами агентства, так і присутніми посадовцями.
Зокрема, я наголосив на тому, що закладені у проекті Закону «Про освіту» зміни щодо порядку обрання членів Агентства не поширюватимуться на обраних членів до закінчення їхньої каденції.
Секретар Нацагентства Сергій Храпатий повідомив про те, що не зважаючи на існуючі колізії, термін каденції обраних членів Національного агентства розпочався з 5 вересня 2016 року – з дня їх затвердження відповідним рішенням Кабміну.
У легітимності виборів попереднього керівництва Нацагентства немає ніяких сумнівів, проте зважаючи на зміни у чинному законодавстві України, відповідно до якого введена норма щодо затвердження обраних членів Кабінетом Міністрів України, та фактичного такого затвердження, а також зважаючи на складення з себе обов’язків колишнім головою, виникла необхідність проведення нових виборів.
Присутній на засіданні Заступник Міністра освіти і науки Роман Греба повідомив про те, що робочою групою по підготовці початку роботи Нацагентства вже здійснено низку суттєвих заходів, які нададуть можливість у найближчий час розпочати його діяльність. В тому числі, на останньому засіданні робочої групи (на яке чомусь не були запрошені представники Комітету) було передбачено можливість проведення виборів Голови та заступників Голови Нацагентства у період з 25 по 27 жовтня. При чому, на його думку, найкращим місцем проведення виборів виступить приміщення Міносвіти.
Несподівано, під час обговорення поточних проблем організації початку роботи Національного агентства прозвучала пропозиція провести вибори Голови та заступників сьогодні, одразу після круглого столу. Мотивація була наступна – сьогодні присутні 21 член Нацагентства, нарешті є кворум і існує реальна можливість провести ці вибори.
Ця пропозиція розділила учасників засідання. Одна частина підтримала ідею проведення виборів саме сьогодні, оскільки це надасть можливість значно прискорити процес початку роботи Агентства, затвердження обраних голови та заступників Кабміном та здійснення реєстрації юридичної особи.
Інша частина виступила проти цього, оскільки вони запрошувались на проведення круглого столу і про необхідність прийняття участі у виборах повідомлені не були
Одразу після початку дискусії я повідомив, що відсторонююсь від будь-яких коментарів з метою виключення можливого впливу на прийняття рішення. Дискусія тривала протягом майже двох годин. Члени Національного агентства гаряче переконували один одного у необхідності прийняття відповідного рішення.
Коли напруження у залі досягло апогею, присутні народні депутати вийшли з приміщення проведення засідання, щоб жодним чином не вплинути на об’єктивність прийняття рішення. На жаль, представник Міністерства освіти і науки Роман Греба таких дій не підтримав і залишився в залі.
Що ж у підсумку? Врешті решт шановне зібрання дійшло до єдиної думки. Враховуючи, що про проведення виборів Голови та заступників Нацагентства завчасного попередження не було, відсутність технічної можливості їх забезпечення, а, найголовніше – зважаючи на відсутність чотирьох членів Агентства (в тому числі представників студентської спільноти), яким надсилались запрошення на Круглий стіл, і які ніяк не могли знати про можливі вибори, та з метою забезпечення рівних прав кожного з членів агентства, вибори сьогодні не проводити.
Абсолютною більшістю голосів дата проведення виборів була визначена на післязавтра, в п’ятницю 21 жовтня. З нетерпінням чекаю результатів.
Освіта.ua
20.10.2016