Тарас Добко: об изменениях в руководстве МОН

Нам, академическому сообществу, повезло и с Сергеем Квитом, и с Лилией Гриневич

Тарас Добко: об изменениях в руководстве МОН

Автор: Тарас Добко.

Кілька думок навздогін змінам у керівництві Міністерства освіти і науки.

1) Сергій Квіт. Розпочата глибока реформа системи вищої освіти. І тут важлива не тільки законотворча діяльність і створення нової правової оболонки, а й речі менш "намацальні", але від того не менш значущі - ціннісні моменти. Квіт чи не першим поділився повноваженнями з академічною спільнотою і створив важливий прецедент способу виконання влади як служіння. Це вдарило по ньому рикошетом у вигляді історії з НАЗЯВО. Але побічний ефект, який більше на совісті академічної спільноти, ніж Квіта, не вплинув на загальну настанову - не сковувати людей та інституції, а давати їм свободу дії, не зв'язувати, а розв'язувати. Лише вільні люди і автономні інституції спроможні на саморефлексію, творчість, зміни і ріст. Тут є за що подякувати Сергієві Квіту.

2) Лілія Гриневич. Величезний позитив у тому, що більше уваги отримає середня освіта, яка потребує істотного реформування. Якщо би переді мною поставили вибір, що я можу дати тільки одну єдину пораду новому міністру, вона би звучала так. Багато подорожуйте і зустрічайтеся з людьми на місцях. Шукайте точки зросту на всіх рівнях освіти і їх підтримуйте, надихайте. Вони є! Є багато людей, які готові на зміни, але вони повинні знати і відчувати, що Ви їх підтримаєте, коли їм доведеться долати опір закостенілого та інертного середовища. Розповідайте про цих людей та їхні ініціативи, створіть хвилю громадської підтримки навколо них. Займіться “євангелізацією” освітянської спільноти, а всю бюрократію залиште добрим і ефективним заступникам. Нова Україна відбудеться, якщо зміниться спосіб мислення людей і культура суспільної взаємодії. Цього не станеться без швидких змін в освітньому середовищі. Адже “коли сліпий веде сліпого, то обидва впадуть у яму”.

3) Три напутні поради по вищій освіті. По-перше, потрібно швидко провести притомну реформу державного фінансування освіти і науки. Система продовжуватиме свій інерційний рух дуже довго, якщо вона на своїй шкірі не відчує, що відсутність змін чи опір реформам дорого для неї коштуватиме. Якість коштує дорого! І якість повинна належно винагороджуватися! Чинний механізм розподілу державного фінансування не стимулює ні якості, ні прозорості, ні справедливості. Реформа у цій сфері повинна, як мінімум, створити конкурентне середовище серед вишів, які мали би змагатися за якість, і, як максимум, стимулювати точки зростання і прориву, появу гедлайнерів та їхньої мережі, які самим своїм існуванням і способом дії встановлять здорові правила гри у системі вищої освіти. По-друге, всіма силами (принаймні, морально) слід підтримати постання незалежних осередків якісних освітніх послуг, які творять дійову альтернативу “традиційній” системі. Нове вино треба наливати у нові міхи. Завдяки цим якісним альтернативам, підвищиться конкуренція на ринку вищої освіти і молоді люди матимуть можливість вибору між різними якісними пропозиціями. І тоді “традиційна” система почне змінюватися. Прикладами є платформа “Прометеус”, різні незалежні провайдери освітніх послуг на зразок Lviv IT School, сучасні альтернативні осередки післядипломної освіти для вчителів на зразок «Про.Світ», нові програми лідерства на зразок Українська академія лідерства, тощо.

І, нарешті, проблема зловживання академічною доброчесністю. Тут не уникнути питання Тертуліана «Що спільного між Атенами і Єрусалимом?!» Тут має запанувати zero-sum game. Потрібна потужна кампанія чи навіть рух “За чесний університет!” Навіть в умовах недосконалого законодавства, потрібно утруднити життя плагіаторам, щоб перед тим як вдаватися до порушень академічної етики, людина добре подумала, через яке чистилище їй доведеться пройти.

4) Нам, академічній спільноті, пощастило і зі Сергієм Квітом, і з Лілією Гриневич. Треба надати новій команді міністерства всю можливу підтримку для продовження і завершення реформ. Не будьмо байдужими!

Оригинал

Освіта.ua
18.04.2016

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!