Osvita.ua Блоги Р. Костогрыз: препятствия, которые мешают учиться
Р. Костогрыз: препятствия, которые мешают учиться

Если учителя учтут три главных препятствия в обучении, то уровень знаний школьников резко пойдет вверх

Р. Костогрыз: препятствия, которые мешают учиться

Автор: Руслан Костогрыз, студент.

«Що ж заважає учням вчитися?», «Чому такі плачевні результати ЗНО?», «Чому ці діти ні на що не здатні?» Напевно, кожен учитель задумувався над цими питаннями. Та вчителі навіть не здогадуються, що відповідь на це питання дуже проста: існує кілька ключових перешкод у навчанні, які, власне кажучи, вчителі власноруч створюють своїм учням. Так, у своїх наукових працях Л. Рон Хаббард описав три головні перешкоди, які заважають якісному вивченню будь-якого предмета. Це не стосується лише навчання в школі, це стосується й навчання в університеті, та й узагалі, будь-якого навчання протягом усього життя. Тож, поїхали.

ВІДСУТНІСТЬ МАСИ

Отже, перша перешкода – відсутність маси. Маса, у даному контексті, - це певний фізичний об’єкт, який допоможе учню якісно зрозуміти певний матеріал. Наприклад, якщо людина вивчає принцип роботи праски, жодні малюнки, схеми не замінять учневі справжньої праски. Відсутність праски, з якою можна порівняти те, що написано в підручнику, врешті-решт стає причиною того, що учень перестає розуміти предмет. Як же подолати цю перешкоду? Та треба усього-на-всього надати учню ту річ, яка вивчається, іншими словами, надати масу. Але дуже часто буває, що масу неможливо надати, оскільки того предмета може не бути під рукою. У крайньому разі, учителю потрібно зліпити макет того об’єкта із пластиліну чи скласти його із конструктора. Багато вчителів помилково вважають, що «надавати масу» треба лише при роботі з учнями початкової школи. Та це не так. Масу треба завжди надавати на будь-якому етапі навчання.

ЗАНАДТО КРУТИЙ ГРАДІЄНТ

Друга перешкода в навчанні – занадто крутий градієнт, або, простішими словами, порушення принципу поступовості. Мається на увазі, що не можна людину змушувати робити певну дію (роботу), якщо він якісно не засвоїв попередньої. Розглянемо приклад із шкільного курсу математики. У 6 класі вивчаються дії з дробами з різними знаменниками, а дії з дробами з однаковими знаменниками, у свою чергу, вивчаються в 5 класі. Учитель пояснює алгоритм додавання дробів з різними знаменниками: звести до спільного знаменника, визначити додаткові множники, додати дроби з однаковими знаменниками. І тут з’ясовується, що хтось із учнів не засвоїв дії з дробами з однаковими знаменниками. Більшість учителів відразу починають засипати тих учнів докорами, мовляв, як це так, ми ж це вчили рік тому, як ви могли забути. Та сенсу в цих докорах немає, все одно учні не згадають той матеріал, який забули. І вчителю тут треба трішки «зменшити кут градієнту». Йому необхідно відразу пояснити матеріал той, що діти забули, а потім переходити до нового. Нехай це буде довше, проте якісніше.

НЕЗРОЗУМІЛІ СЛОВА

Третя і, на мою думку, найголовніша перешкода в навчанні – незрозумілі слова. Коли учень читає деяке правило, теорему, закон і йому зустрічається незрозуміле слово, це повністю блокує розуміння людиною предмету і навіть може спровокувати кинути вивчення предмета. Коли людина дочитала до кінця сторінки чи до кінця абзацу й не пам’ятає, що там написано, це свідчить про те, що там було незрозуміле слово. Тоді треба зупинитись і подивитись значення того незрозумілого слова. Розглянемо такий самий приклад, як і в попередньому абзаці. Вчитель пояснює алгоритм додавання дробів з різними знаменниками: звести до спільного знаменника… І тут хтось з учнів каже, що йому не зрозуміло, що таке спільний знаменник. Вчитель має пояснити, що спільний знаменник – це найменше спільне кратне двох знаменників. Учень каже, що йому не зрозуміло, що таке найменше спільне кратне. Вчитель каже, що це найменше із усіх спільних кратних двох знаменників. Учень питає: «А що таке кратне?». Вчитель має сказати, що кратним називають число, яке ділиться на певне число. І так треба продовжувати процес далі, поки учень не зрозуміє всі незрозумілі для себе слова. Бо інакше сенсу не буде. Якщо він щось не зрозумів, він не буде розуміти й далі.

А що робити, якщо учень не зізнається, що йому якісь слова не зрозумілі? Якщо вчитель запідозрив, що учню в певному правилі, теоремі, деякі слова не зрозумілі, вчитель просить прочитати те правило вголос. Коли учню буде якесь слово незрозуміле, то він обов’язково прочитає його неправильно, або після того слова зробить паузу, або на його обличчі виникне певна неоптимальна реакція. Тоді вчитель має прояснити те незрозуміле слово.

Щиро сподіваюсь, що якщо вчителі візьмуть до уваги три головні перешкоди, із якими стикаються учні в навчанні, та будуть спиратись на них, то рівень знань школярів різко піде вгору, та українська нація буде однією з найосвіченіших у світі.

Освіта.ua
10.09.2019

Популярные блоги
О. Калинич: оценки важнее для учеников или родителей? Возможно, не дети, а мы, взрослые, желаем высоких баллов для удовлетворения своих амбиций?
А. Кендюхов: 5 советов новому министру образования 5 важных советов новому министру по реформированию высшей школы в направлении евроинтеграции
А. Истер: ЗНО и вступительная кампания 2021 года Изменение системы ЗНО требует как обсуждения в обществе, так и изменения нормативных документов
В. Белый: о перспективах ЗНО для учителей Для большинства нужен документ о прохождении подготовки как гарантия успешности при аттестации
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Вікторія
Я колись, років сорок тому, теж так думала. Тепер знаю, що надавати масу потрібно далеко не в усіх випадках, бо це перешкоджає виробленню вміння абстрагуватись; переривати пояснення нового матеріалу, щоб нагадати значення якогось слова, не можна, треба передбачити це на етапі актуалізації опорних знань (і таких слів має бути зовсім мало, адже закон "сім плюс/мінус два" потрібно враховувати); з твердженням про градієнт згодна, але на практиці це не застосовно за браком часу, тут вихід - вчити різних учнів на рівні їх научуваності, хоч як би цинічно це не звучало.
Ирина
А почему заголовок и им автора статьи на русском, а статья - на украинском? С каких пор последователи саентологии и дианетики учат, как учить детей? А куда делась самостоятельная работа ученика дома, для ликвидации пробелов в собственных знаниях и любознательность для освоения конспекта про утюг на примере домашнего утюга? Гражданин хороший, попробуйте опознать недоумение из-за незнакомого слова на лице недоросля, сидящего на задней парте, при численности 32 человека в классе)))) Освита юа совсем рехнулись, что наряду с блогами завучей директоров, педагогов со стажем, выпускают в мир писанину недообразованного студента-саентолога?! Модерации нет?!
Учитель.
Абсолютно согласен с Ириной. Боюсь из пана Костогрыза вырастет к.п.н. или хуже того, д.п.н., и будет далее разглагольствовать с ученым видом знатока. Тоска, когда о битвах рассуждают люди, которые не нюхали пороха.
Комментировать

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!