Державно-громадське управління закладом освіти в умовах освітнього округу
В умовах становлення в Україні громадянського суспільства, правової держави, демократичної політичної системи школа має бути відкритою для суспільства
Ця теза дедалі активніше впроваджується в наше життя й усе частіше стає реальністю. І взаємодія з батьками, і система керуючих рад, і інститут піклувальних рад - усе це ланки одного ланцюга, що веде до відкритості школи, до державно-громадської системи управління освітою.
Національна доктрина розвитку освіти визначає нову модель системи управління сферою освіти як відкритою й демократичною, в якій передбачається забезпечення державного управління з урахуванням громадської думки, поєднання державного та громадського контролю.
На шпальтах освітянської преси науковці та керівники шкіл приділяють достатньо уваги демократизації системи управління в рамках окремого навчального закладу. Але зі створенням освітніх округів набуває актуальності питання поєднання державно-громадського управління навчальними закладами в умовах освітнього округу.
Орієнтовним положенням про освітній округ, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 05.04.2006 р., № 267, пунктом 4 визначено повноваження ради округу як колегіального органу, що узгоджує дії органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та суб'єктів округу, але не визначено місце ради в системі державно-громадського управління. На наш погляд, рада освітнього округу має утворюватись при постійній депутатській комісії з питань соціального розвитку місцевої ради, яка опікується питаннями освіти та включає в себе представників адміністрації навчальних закладів, батьків, учнів, а також громадських організацій: жіночої та ветеранської, представників базових підприємств. До повноважень ради слід додати дорадчі функції визначення стратегічних напрямів розвитку системи освіти в окрузі, створення закладів нового типу, оптимізації системи освіти тощо.
В освітньому окрузі «Новгородське» селища Новгородське міста Дзержинська Донецької області, до якого входять 5 шкіл, 2 дошкільних заклади, спортивний комплекс, лікарня, будинок культури, музична школа, склалась певна система управління закладами освіти на державно-громадських засадах, яка представлена в наступній моделі (додаток).
З допомогою координаційної ради освітнього округу відбуваються організація профільного та допрофільного навчання, створення міжшкільних факультативних курсів, методичних об'єднань учителів, організація діяльності селищного вчительсько-батьківського клубу «Спілкування» та клубу старшокласників «Я - лідер», засідання яких відбувається по черзі в суб'єктах освітнього округу, здійснюється атестація навчальних закладів.
Рада координує виховну роботу в окрузі. Особливою увагою молоді селища користуються міжшкільні конкурси «Нумо, хлопці!», «Нумо, дівчата!», «Ми - україночки», «Козацькі розваги», легкоатлетичні спортивні змагання тощо.
На наш погляд, координаційна рада освітнього округу може перебрати на себе деякі функції піклувальних рад навчальних закладів, які не можуть здійснювати свої повноваження в умовах відсутності позабюджетного фінансування.
Отже, існуюча модель управління навчальними закладами на державно-громадських засадах в умовах освітнього округу, яку ми представили, відповідає вимогам керованості й підпорядкованості, з чітко визначеними повноваженнями відповідальності за якість освітніх послуг, динамізмом і здатністю до самоорганізації для вирішення основного завдання освіти в підготовці освічених, моральних, мобільних, конструктивних і практичних людей, здатних до співпраці, міжкультурної взаємодії, з глибоким почуттям відповідальності за долю країни, її соціально-економічне процвітання.
Автор: Л. Пилипенко
osvita.ua
05.12.2008