![]() |
Інноваційна структура управління передбачає розвиток регіональних форм управління, єдність управління та співуправління, формування нових відносин між закладом і середовищем, раціональний розподіл функціональних обов'язків, активне включення у процес управління вчителів, батьків, учнів, громадськості |
Управління освітою з урахуванням специфіки школи та району
Освіта ХХІ століття вимагає нових підходів і методів, перебудови навчально-виховного процесу. Сучасна модель освіти в державі переорієнтовує навчально-виховний процес на зростання компетентного випускника, духовно здорової творчої особистості, здатної продуктивно мислити, вирішувати проблеми майбутнього життя.
На етапі самовизначення держави школа достатньою мірою може самостійно визначати напрям свого розвитку в межах основних нормативно-правових документів з питань освіти. Постає проблема: як розвиватися школі в сучасних умовах, як не втратити учнів, які першочергові завдання вирішувати, як удосконалювати існуючу систему педагогіки, наповнюючи її новим змістом?
Маріупольська СЗШ І-ІІІ ступенів № 38 - звичайна загальноосвітня школа. Специфіка полягає в тому, що заклад є майже селищним усередині міста, освітні послуги надаються всім учням, які проживають у мікрорайоні. На початок 2007/08 навчального року у школі 13 класів, 306 учнів. Головна мета діяльності закладу - підготовка компетентних випускників, створення достатніх можливостей для розвитку навчальних, творчих здібностей учнів, стимулювання потреб у виборі майбутньої професійної діяльності, формування основних компетенцій.
З огляду на мету діяльності закладу, ураховуючи його специфіку, виникла ідея організації профільного навчання учнів 10-11-х класів (технологічний профіль) на базі Маріупольського технікуму Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського.
Типовий навчальний план організації профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОНУ № 306 від 20.05.2003 року) передбачає 5-6 годин трудового навчання (технологій) для учнів 10-11-х класів. З метою реалізації Концепції профільного навчання у старшій школі, задоволення допрофесійних і професійних запитів учнів, ураховуючи можливість використання інформаційних ресурсів навчальних закладів різних типів і рівнів акредитації, педагогічний колектив школи пішов шляхом співпраці з Маріупольським технікумом Донецького національного університету економіки і торгівлі імені М. Туган-Барановського.
Навчальна співпраця двох закладів полягає в тому, що заняття з профільних дисциплін для учнів школи проводять викладачі технікуму. З огляду на технологічний профіль старшої школи, з урахуванням запитів учнів та їхніх батьків, можливостей технікуму було прийнято рішення про організацію профільних класів за напрямом «Технології харчування». З метою організації роботи профільних класів щороку між адміністраціями навчальних закладів укладається договір про навчальну співпрацю. Договір розповсюджується на навчання лише одного класу й діє протягом двох навчальних років.
В угоді про співробітництво передбачаються такі заходи з організації роботи двохрічного класу технологічного профілю:
- складання та затвердження навчального плану та програм;
- формування викладацького складу з числа кваліфікованих викладачів технікуму;
- підготовка та проведення спільних зборів учителів школи, викладачів технікуму, учнів, їхніх батьків із питань навчання й виховання учнів профільного класу;
- проведення спільних виховних заходів;
- надання допомоги у проведенні профорієнтаційної роботи;
- отримання учнями, які досягли достатнього та високого рівня навчальних досягнень, посвідчення «Кухар ІІІ розряду».
Згідно з угодою про співпрацю учні технологічного класу, які показали високі досягнення в навчанні (у тому числі з профільних предметів), зараховуються на навчання в технікумі на пільгових умовах відповідно до правил прийому до технікуму. Для таких учнів державна підсумкова атестація у школі враховується як вступні іспити до технікуму.
Кваліфікаційний рівень викладачів технікуму, які викладають у профільних класах школи (профільні предмети), такий (усього працюють 8 викладачів):
- Вища кваліфікаційна категорія - 4.
- Звання «викладач-методист» - 1.
- І кваліфікаційна категорія - 3.
Предмети, що викладаються у профільних класах
№ | Назва предмета | Разом годин | 10-й клас | 11-й клас |
1 | Технології харчування | 72 | 36 | 36 |
2 | Організація обслуговування | 20 | 20 | - |
3 | Технологічне обладнання | 12 | 12 | - |
4 | Санітарія | 14 | 14 | - |
5 | Товарознавство продовольчих товарів | 30 | - | 30 |
6 | Основи маркетингу | 44 | 20 | 24 |
7 | Комп'ютеризація | 72 | 15/15 | 21/21 |
8 | Основи економіки | 40 | - | 40 |
9 | Практика | 120 | 30/30 | 30/30 |
Результативність профільного навчання
Навчальний рік | Випущено учнів з 11-го класу | Із загальної кількості учнів, які закінчили 11-й клас | ||
Мають достатній і високий рівень із профільних предметів | Отримали посвідчення «Кухар ІІІ розряду» | Вступили до технікуму на пільгових умовах | ||
2004/05 | 23 | 15/65 % | 10/43 % | 2/9 % |
2005/06 | 32 | 19/59 % | 15/47 % | 6/19 % |
2006/07 | 21 | 14/67 % | 17/81 % | 5/24 % |
За результатами підсумкового оцінювання в кінці навчального року підсумкова оцінка з профільних предметів виставляється в атестат учня.
Організаційні питання роботи профільних класів на базі технікуму:
- заняття проводяться в аудиторіях, лабораторіях технікуму;
- викладачі, які викладають у профільних класах, є сумісниками;
- оплата здійснюється згідно з чинним законодавством, за фактично відпрацьовані години.
Організація внутрішньошкільного контролю навчально-виховної роботи у профільних класах:
- здійснюється адміністрацією школи, завідуючим відділенням технікуму, класним керівником;
- об'єкти контролю:
1) стан відвідування учнями навчальних занять (класний керівник, заступник директора школи);
2) стан викладання профільних дисциплін (адміністрація технікуму);
3) рівень навчальних досягнень учнів (заступник директора школи);
4) проведення адміністративних контрольних робіт (заступник директора школи, завідуючий відділенням);
- результати внутрішньошкільного контролю організації профільного навчання відображаються в аналітичних довідках, наказах, заслуховуються на нарадах при директорі, педагогічній раді, методичній раді НМЦ управління освіти міської ради.
Автор: В. Мірошниченко
Освіта.ua
05.09.2008