![]() |
Продолжение процессов обеспечения качества и его оценивание - это общее дело всего образовательного сообщества |
Е. Еременко: о качестве обеспечения качества
Автор: Елена Еременко, заместитель главы Национального агентства по обеспечению качества высшего образования.
Перші місяці 2023 року для Національного агентства видалися неймовірно активними не лише тому, що тривають чисельні процедури зовнішнього оцінювання, за цей семестр орієнтовно відбудеться така кількість експертиз, як за попередній рік загалом.
Щотижня ми організовуємо або долучаємося до кількох тематичних вебінарів або конференцій з проблем забезпечення якості вищої освіти.
Про що це свідчить? Передусім про наявність запиту від стейкголдерів, особливо закладів вищої освіти, на галузеві, регіональні, адресні зустрічі для відвертої розмови про проблеми формування внутрішніх систем якості, нерозуміння чи різночитання вимог.
Чому ж є такий запит від наших університетів саме зараз?
Воєнний стан, окрім виникнення нових, часто трагічних викликів для системи освіти, став і певним мобілізуючим чинником. Переживаючи стресові ситуації, втрати і перешкоди, що зі сторони здаються нездоланними, заклади вищої освіти, як і вся країна загалом, продемонстрували неймовірну здатність використовувати власний потенціал і працювати далі – кожен на своєму місці.
Ми вдячні сумлінним експертам та відповідальним галузевим експертним радам за роботу упродовж року повномасштабної війни.
Однак доводиться з прикрістю констатувати, що якість експертиз за цей час не змінилася на краще, як це було нами очікувано. Здавалося б, накопичений досвід усіх учасників процесу мав би призвести до якщо не ідеального стану справ, що вочевидь, неможливо, але до помітних позитивних зрушень.
Натомість у звітах експертних груп та висновках галузевих експертних рад ми бачимо і нерелевантні рекомендації, і змістовно «порожні» фрази, і надмірні похвали або ж нелогічну критику, і розходження у точках зору експертних груп та галузевих експертних рад.
Ми розуміємо, чим це зумовлено, адже постійно спілкуємося з колегами. Так, експертні групи, що надають позитивну оцінку недостатньо сильним програмам, демонструють власне розуміння підтримки закладу вищої освіти, закриваючи очі на очевидні недоліки, унаслідок чого унеможливлюється покращення цієї освітньої програми.
Укотре нагадуємо про можливості, що надає закладам вищої освіти постанова Кабінету Міністрів України № 295 від 16 березня 2022 р. Національному агентству, яке отримало право умовно акредитувати освітні програми з частковим проведенням експертизи безоплатно.
Це відтерміновує повну процедуру і дає закладу вищої освіти час усунути недоліки, викликані війною. Скориставшись цим, університет може глибше проаналізувати реальний стан речей і вирішити для себе необхідність продовжувати реалізувати цю програму.
Ми ж продовжуємо вдосконалювати систему підготовки експертів, покращуємо тренінги та налагоджуємо консультування. Та й Реєстр експертів Національного агентства не є непорушним переліком недоторканних осіб. Виведення нефахових або упереджених членів експертних груп відбувається на засіданнях Національного агентства, хоча й не настільки часто, як, мабуть, було б необхідно.
Запрошуємо до обговорення цієї проблеми заклади вищої освіти.
Продовження процесів забезпечення якості та її оцінювання є спільною справою усієї освітянської спільноти, тож покращуймо вищу освіту разом.
Освіта.ua
07.03.2023