С. Дятленко: о формуле для распределения субвенции

Стала ли формула стимулом к ​​оптимизации сети и ответственному отношению к образованию на местах?

С. Дятленко: о формуле для распределения субвенции

Автор: Сергей Дятленко, эксперт по вопросам образования программы U-LEAD с Европой.

Третій рік розподіл освітньої субвенції на заробітну плату педагогічних працівників шкіл здійснюється на основі формули, яка базується на розрахунковій наповнюваності класів, а не фактичній, як було до цього.

До речі, згідно з постановою КМУ про її затвердження, вона не могла зазнавати принципових змін саме 3 роки. Отже, вже на наступний рік вона може змінитися. А чи потрібно?

Ще під час ознайомлення з новою тоді формулою, один з головних її розробників Ян Герчинський зазначав, що «Використання розрахункової наповнюваності класів замість фактичної у формулі розподілу освітньої субвенції має важливі наслідки:

  • Сильний стимул до оптимізації, як шкільної мережі, так і мережі класів;
  • Зміцнення стабільності фінансування освіти на місцевому рівні».

Чи виправдала формула сподівання авторів, спробую розібратися за допомогою Індекса фінансової спроможності освітньої мережі, який розроблено вже втретє. А якщо врахувати, що 2 попередні роки при обрахунках брали дані по учнях і класах року, що передував тому, у якому готувався бюджет (попереднього навчального року), а в 2020 році вперше для цього використали дані цього навчального року, то фактично маємо базу даних за 4 роки. Думаю, що за такий час можна прослідкувати певні тенденції.

Варто зазначити, що Індекс (додаю) побудований на основі різниці фактичної наповнюваності класів (ФНК) і розрахункової наповнюваності класів (РНК). Якщо ФНК перевищує РНК на 1 і більше, то громада гарантовано має надлишок коштів на з/п педагогічних працівників навіть при максимальних надбавках і хороших преміях (зелена зона).

Якщо ФНК менша від РНК на 1 і більше, то громаді не вистачатиме коштів на з/п вчителям і потрібно додавати з власних надходжень (червона зона). У помаранчевій зоні розташовуються ті, хто має від +1 до -1 різниці і балансує «на межі», коштів їм має вистачати за умови ощадливого їх використання.

То чи стала Формула стимулом до оптимізації мережі та відповідального ставлення до освіти на місцевому рівні? Якщо порівняти відсоток ОТГ (абсолютні цифри брати недоцільно через різну кількість ОТГ, що мали прямі міжбюджетні відносини по роках) у кожній зоні за 4 роки, то побачимо, що станом на 2016/2017 навчальний рік лише 42,4% громад потрапляли в зелену зону, тоді як не вистачало коштів майже 27% громад. Наступного навчального року зміни відбулися в межах 1%. Але вже через 2 роки ОТГ з профіцитом освітньої субвенції від держави стало майже 53%, а в червоній зоні розміщується вже менше 20 %.

Гадаю, що формула стала стимулом до оптимізації мережі класів тільки після того, як в громадах впевнилися в стабільності фінансування освіти на місцевому рівні.

Такий досвід варто враховувати і при впровадженні інших змін, зокрема в освіті: зміни запрацюють, якщо люди впевняться в стабільності і невідворотності встановлених правил.

Більше про Індекс можна дізнатися тут.

Оригинал

Освіта.ua
26.02.2020

Популярные блоги
А. Ночкин: почему не стоит отменять ДПА в форме ЗНО Отмена ДПА в форме ЗНО негативно повлияет на выпускников 2020 года и с организационной стороны, и на их результаты
Е. Спитковская: зачем держать выпускников в заложниках? Нужно отменить ДПА в 11-х классах, чтобы разгрузить пункты тестирования для прохождения ЗНО
И. Кузнецова: виртуальный мир утомляет или Бобик сдох Виртуальной мир - неестественная среда для человека, и при длительном пребывании перегружает мозг
В. Бондаренко: еще раз о ЗНО в текущем году Предлагаю МОН принять обдуманно-революционное решение - не проводить ЗНО в этом году
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Далекие вы от правды
Дятленко, вы пытаетесь соединить не соединяемое, я вам расскажу как получают префицит. Вы правильно написали про оптимизацию школьных сетей, только это превратилось не в оптимизацию, а дибилизацию. Эта оптимизация привела к наполняемости классов превышающей все нормы (что кстати идет поперек реформе НУШ). Проверялок бы лучше оптимизировали. Так же к закрытию школ, где они необходимы. Вот такая оптимизация. А денег кстати как не хватало так и не хватает. Почти во всей Украине ту же надбавку за престижность в полном объеме не платят. К выполнению нормы статьи закона про оплату ни на шаг не приблизились, даже наоборот отдаляемся. Так что то что вы там считаете и то как есть на самом деле очень большая разница.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!