Osvita.ua Высшее образование Рефераты Психология Аутогенне тренування
Ведущие компании и учебные заведения Предложения получения образования от ведущих учебных заведений Украины и зарубежья. Лучшие вузы, компании, образовательные курсы, школы, агентства. По вопросам размещения информации обращайтесь по телефону (044) 200-28-38.

Аутогенне тренування

У рефераті розглянуто методику аутогенного тренування запропоновану Шульцем, а також методику «вибір кольору» М. Люшера

Aутогенне тренування (метод Шульца)

Запропонована Шульцем методика аутогенного тренування, на відміну від її численних модифікацій, вважається класичною. Вона складається з двох технік: АТ-1 та АТ-2.

Техніка АТ-1. Необхідно засвоїти шість вправ, на відпрацювання кожної відводиться 10—15 днів. Перед навчанням клієнтів ознайомлюють з методом. Під час бесіди наголошується, що повторювати подумки формули самонавіювання слід спокійно, без зайвої концентрації уваги та емоційного напруження. Фактично людина виробляє в себе усталену звичку реагування на ключове слово. Тому результатом засвоєння техніки є не вміння викликати у себе певні відчуття, а «вмикання» бажаних відчуттів за допомогою словесного ключа. Корисно від самого початку ознайомити людину з планом тренувань. Сеанси самонавіювання проводять 3—4 рази на день. Перші три місяці тривалість кожного сеансу не перевищує 1—3 хвилини.

Техніка АТ-2. Ця техніка полягає у тому, що час сеансу трохи збільшується, але не перевищує півгодини. Бажано раз на тиждень проводити групові заняття для корекції процесу засвоєння методу.

Сеанси проводять, лежачи або сидячи в позі «кучера» (голова схиляється вперед, кисті та передпліччя на колінах, ноги зручно розставлені).

Вправа 1. Викликання почуття важкості. Подумки повторюють: «Я цілком спокійний» (1 раз); «Моя права (ліва) рука важка» (6 разів); «Я спокійний» (1 раз). Після кількох днів тренування відчуття важкості в руці стає чітким. Потім так само відчуття важкості викликають в обох руках, в обох ногах, в усьому тілі. Кожне тренування має починатися й закінчуватися формулою «Я спокійний».

Вправа 2. Викликання відчуття тепла. «Я спокійний» (1 раз); «Тіло важке» (1 раз), «Моя права (ліва) рука тепла» (6 разів). Надалі навіюють тепло на іншу руку, ноги, все тіло. Переходять до формули: «Обидві руки теплі... обидві ноги теплі... все тіло тепле». Згодом вправу 1 і 2 об'єднають однією формулою: «Руки та ноги важкі й теплі». Вправа вважається засвоєною тоді, коли відчуття тепла й важкості виникає в тілі автоматично у відповідь на слова.

Вправа 3. Регуляція ритму серцевої діяльності. Вправа починається з формули «Я спокійний». Потім послідовно викликають відчуття важкості й тепла в тілі. Клієнт кладе праву руку на ділянку, де серце, й подумки повторює 5—6 разів: «Моє серце б'ється спокійно, потужно та ритмічно». Вправа вважається засвоєною, якщо вдається впливати на силу й ритм серцевої діяльності.

Вправа 4. Регуляція дихання. Формула включає всі попередні навіювання: «Я спокійний... Мої руки важкі й теплі... Моє серце б'ється сильно, спокійно й ритмічно... Я дихаю спокійно, глибоко й рівномірно». Останню фразу повторюють 5—6 разів. Згодом формула скорочується: «Я дихаю спокійно».

Вправа 5. Вплив на органи черевної порожнини. Послідовно активізуються такі самі відчуття, як у вправах 1—4, а потім подумки 5—6 разів повторюють: «Сонячне сплетіння тепле... воно випромінює тепло».

Вправа 6. Відчуття прохолоди на чолі. Аналогічна до вправ 1—5 і формула: «Моє чоло прохолодне».

Під час засвоєння вправ формули можуть скорочуватися: «Спокійний... Важкість... Тепло... Серце і дихання спокійні... Сонячне сплетіння тепле... Чоло прохолодне».

Методика «вибір кольору» (М. Люшер)

Методика подана за: Марищук В.Л., Блудов Ю.М., Плахтиенко В.А., Серова Л. Р. Методики психодиагностики в спорте. — М. — 1984.

Добре відомо, що вплив кольору може викликати в людини як фізіологічний, так і психологічний ефект. Це обставина давно уже враховується в мистецтві, естетиці, гігієні виробництва. Оскільки емоційне ставлення до кольору може чи характеризуватися перевагою йоги (вибором), чи байдужністю, чи відмовою від нього (негативною оцінкою), та воно враховується й у психодіагностиці.

Закордонні психологи застосовують іноді тест Люшера з метою профорієнтації при підборі кадрів, комплектування виробничих колективів, у етнічних, при рекомендаціях з вибору шлюбних партнерів. Значення кольорів у їхній психологічній інтерпретації визначалися у ході різнобічного обстеження численного контингенту різних випробуваних.

Характеристика кольорів (за Люшером) містить у собі 4 основних і 4 додаткових кольорів.

Основні кольори:

  • синій - символізує спокій, задоволеність;
  • синьо-зелений - почуття впевненості, наполегливість, іноді упертість;
  • оранжево-червоний - символізує силу вольового зусилля, агресивність, наступальні тенденції, порушення;
  • ясно-жовтий - активність, прагнення до спілкування, експансивність, веселість;
  • При відсутності конфлікту в оптимальному стані основні кольори повинні займати переважно перші п'ять позицій.

Додаткові кольори:

  • фіолетовий;
  • коричневий;
  • чорний;
  • нульовий (0).

Символізують негативні тенденції: тривожність, стрес, страх. Значення цих кольорів (як і основних) найбільшою мірою визначається їхнім взаємним розташуванням, розподілом за позиціями, що буде показано нижче.

Інструкція (для психолога)

Переміщайте кольорові картки і покладіть колірною поверхнею доверху. Попросіть випробуваного вибрати з восьми кольорів той, котрий йому більше всього подобається. При цьому потрібно пояснити, що він повинний вибрати в одязі колір як такий, не намагаючись співвіднести його з улюбленим кольором в одязі, кольором очей і т.п. Випробуваний повинен виділити найбільш приємний колір з восьми. Картку з обраним кольором варто відкласти убік, перевернувши кольоровою стороною донизу. Попросіть вибрати із семи кольорів, що залишилися, найбільш приємний. Обрану картку варто покласти кольоровим боком донизу праворуч від першої. Повторіть процедуру. Перепишіть номера карток у розкладеному порядку.

Через 2-3 хв. знову покладете картки кольоровим боком догори і проробіть те ж саме. При цьому поясніть, що випробуваний не повинно згадувати порядок розкладки у першому виборі і свідомо змінювати попередній порядок. Він повинний вибирати колір, начебто вперше.

Аналіз результатів

Перший вибір характеризує бажаний стан, другий - дійсне. У залежності від мети дослідження, можна інтерпретувати результати відповідного тестування.

У результаті тестування одержуємо вісьмох позицій:

  • перша і друга - явна перевага (позначаються + +);
  • третя і четверта - перевага (позначаються х х);
  • п'ята і шоста - байдужність до кольору (позначаються -і-і);
  • Сьома і восьма - антипатія до кольору (позначаються -і).

На підставі аналізу більш 36000 результатів досліджень, М.Люшер дав зразкову характеристику обраних позицій:

  • 1-а позиція відбиває засоби досягнення мети (наприклад, вибір синього кольору говорить про намір діяти спокійно, без зайвої напруги);
  • 2-а позиція показує мету, до якої прагне випробуваний;
  • 3-а і 4-а позиції характеризують перевагу кольору і відбивають відчуття випробуваним щирої ситуації, у якій він знаходиться, чи ж образ дій, що йому підказує ситуація;
  • 5-а і 6-а позиції характеризують байдужність до кольору, нейтральне до нього ставлення. Вони як би свідчать, що випробуваний не зв'язує свій стан, настрій, мотиви з даними кольорами. Однак у визначеній ситуації ця позиція може містити резервне трактування кольору, наприклад, синій колір (колір спокою) відкладається тимчасово як невідповідний у даній ситуації;
  • 7-а і 8-а позиції характеризують негативне ставлення до кольору, прагнення придушити яку-небудь потребу, мотив, настрій, відбивані даним кольором.

Запис обраних кольорів здійснюється переліком номерів у порядку переваги з указівкою позицій. Наприклад, при виборі червоного, жовтого, синього, сірого, зеленого, фіолетового, коричневого і чорного кольорів записується:

+  +  х  х  -   -    -    -
3  4  1  0  2  5  6  7

Зони (++; XX;---------) утворять 4 функціональні групи.

Як відзначалося, одним із прийомів трактування результатів вибору є оцінка положення основних кольорів. Коли, наприклад, номер 1 і 2 (синій і жовтий) знаходяться поруч (утворюють функціональну групу), підкреслюється їхня загальна риса - суб'єктивна спрямованість «усередину». Спільне положення кольорів номер 2 і 3 (зеленого і червоного) вказує на автономність, самостійність у прийнятті рішень, ініціативність. Сполучення кольорів номер 3 і 4 (червоного і жовтого) підкреслює спрямованість «ззовні». Сполучення кольорів номер 1 і 4 (синього і жовтого) підсилює представлення залежності випробуваних від середовища. При сполученні кольорів номер 1 і 3 (синього і червоного) в одній функціональній групі підкреслюється сприятливий баланс залежності від середовища і суб'єктивної спрямованості (синій колір) і автономності, спрямованості «ззовні» (червоний колір). Сполучення зеленого і жовтого кольорів (номер 2 і 4) розглядається як протиставлення суб'єктивного прагнення «усередину», автономності, упертості прагненню «ззовні», залежності від середовища.

Основні кольори, на думку Люшера, символізують наступні психологічні потреби:

  • №1 (синій) - потреба в задоволенні, спокої, стійкої позитивної прихильності;
  • № 2 (зелений) - потреба у самоствердженні; і № 3 (червоний) - потреба активно діяти і домагатися успіху;
  • № 4 (жовтий) - потреба в перспективі, надіях на краще, мріях.

Якщо основні кольори знаходяться у 1-Й-5-Й позиціях, вважається, що ці потреби у відомій мірі задовольняються, якщо вони у б-й-8-й позиціях, має місце який-небудь конфлікт, тривожність, незадоволеність через несприятливі обставини. Колір, що відкидається, може розглядатися як джерело стресу. Наприклад, якщо відкидається синій колір - це означає незадоволеність відсутністю спокою, прихильності.

Можливості оцінки працездатності у ході аналізу вибору кольорів М.Люшер враховував, виходячи з наступних посилок.

Зелений колір характеризує гнучкість вольових проявів у складних умовах діяльності, чим забезпечується підтримка працездатності.

Червоний колір характеризує силу волі і почуття задоволеності прагненням до досягнення мети, що також сприяє підтримці працездатності.

Жовтий колір відбиває надії на успіх, спонтанне задоволення від участі в діяльності (іноді без чіткого усвідомлення її деталей), орієнтацію на подальшу роботу.

Якщо всі ці три кольори подані всі разом, то ймовірна більш продуктивна діяльність, більш висока працездатність. Якщо ж вони знаходяться у другій половині ряду і розділений друг від друга, прогноз менш сприятливий.

Показники тривоги. Якщо основний колір стоїть на 6-му місці, він позначається знаком -, і всі інші, що знаходяться за ним (7-а - 8-а позиції), позначаються цим же знаком. Варто розглядати кольори, що відкидаються, як причину тривожності, негативного стану.

У тесті Люшера такі випадки додатково позначаються буквою А над номером кольору і знаком -, наприклад:

A  A  A
1    6  О

Показники компенсації

При наявності стресу, тривоги (виражається яким-небудь основним кольором, поміщеним на 6-у і 8-у позиції) колір, поставлений на 1-у позицію, розглядається як показник компенсації (компенсуючим мотивом, настроєм, поводженням). У цьому випадку над цифрою, що займає 1-е місце, ставиться буква С. Вважається явищем більш-менш нормальним, коли компенсація проходить за рахунок одного з основних кольорів. У той же час сам факт наявності показника стресу і компенсації завжди свідчить про недостатню оптимальність стану.

У тих випадках, коли компенсація проходить за рахунок додаткових кольорів, результати тесту трактуються як показники негативного стану, негативних мотивів, негативного ставлення до певної ситуації.

Показники інтенсивності тривоги характеризуються по-перше, місцем займаної основними кольорами. Якщо основний колір на 6-му місці, цей фактор викликає тривогу, вважається відносно слабким (це відзначається одним знаком оклику); якщо колір у 7-ій позиції, ставляться два знаки оклику (!!); якщо основний колір у 8-ій позиції, ставляться три знаки оклику (!!!). У такий спосіб може бути поставлено до 6 знаків, що характеризують джерела стресу, тривоги, наприклад:

!  !!  !!!
A A  A
2   1  4

Подібним чином оцінюються випадки несприятливої компенсації. Якщо компенсацією служить який-небудь з основних кольорів чи фіолетовий, не ставиться ніяких знаків. Якщо сірий, коричневий або чорний колір займають 3-ю позицію, ставиться один знак оклику, якщо 2-у позицію - два знаки (!!), якщо першу позицію - три знаки (!!!). Таким чином, їх може бути 6.


25.09.2010

Ведущие компании и учебные заведения Предложения от ведущих учебных заведений Украины и зарубежья. Только лучшие вузы, компании, образовательные курсы, школы, агентства.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!