Гральний бізнес: оподаткування та особливості бухгалтерського обліку. Реферат
Оподаткування грального бізнесу. Бухгалтерський та податковий облік на підприємствах грального бізнесу. Особливості обліку в букмекерських конторах
Оподаткування грального бізнесу
Податок на прибуток. Податковий облік суб'єкти грального бізнесу ведуть відповідно до Закону про прибуток. Порядок визначення оподатковуваного прибутку у них такий же, як на інших підприємствах, і ставка податку — 30%
Оподаткування виграшів фізичних осіб. Не підлягають оподаткуванню виграші в державні грошові лотереї — це лотереї, умови яких передбачають наявність призового фонду в розмірі не менш 50% від суми отриманих доходів, а також відрахувань у Державний бюджет України в розмірі не менш 30% від доходів, що залишаються в розпорядженні після виплат у призовий фонд.
Відповідно до п. 1.29 ст. 1 Закону про прибуток, податок на виплату виграшів є видом податку на прибуток і не вважається нововведеним податком, хоч він і стягується з особи, що виграла. Відповідно до вимог пп. 10.2. 2 ст. 10 Закону про прибуток особи, що здійснюють виплату виграшів у казино, бінго, інші ігри в гральних місцях (будинках), зобов'язані вести податковий облік виграшів і витрат осіб, які виграли, і забезпечувати порядок звітності суб'єктів грального бізнесу у зв'язку з виплатою таких виграшів.
При оподаткуванні виграшів у лотерею (крім виграшів у державні грошові лотереї) й інших видів ігор і розіграшів, які передбачають придбання громадянами права на участь у таких іграх чи розіграшах до їхнього проведення, платник податку на прибуток підприємств утримує і вносить до бюджету 30% від суми кожного виграшу.
Оподатковування виграшів у казино, бінго та інших гральних закладах здійснюється шляхом утримання і внесення в бюджет 30% від суми прибутку особи, яка виграла.
При видачі переможцю майнового призу (а не грошового) ставка податку на виграш повинна застосовуватися "ззовні". Наприклад, якщо ставка податку на виграш "зсередини" 30%, то ставка "ззовні" становитиме 42,86% (30: (100-30) х 100%).
Іншими словами, заявляти суму виграшу необхідно більшу, ніж вартість призу, що видається.
Згідно з п. 16.13 ст. 16 Закону про прибуток, перерахування 30% податку з виграшу учасника гри здійснюється протягом трьох банківських днів з моменту виплати виграшу.
Відповідно до п. 5 Порядку №35, після закінчення гри протягом робочого дня особи зобов`язані заявити про результати своєї гри. Дохід гравця за день підраховується шляхом визначення різниці між його доходами і витратами за день. При цьому доходами вважаються всі фішки, які є в наявності в гравця на кінець дня, витратами — витрати, понесені за день на придбання фішок перед грою, що підтверджені з боку гравця квитанціями.
Податок на виплату виграшів належить до податків, утриманих з доходів у джерела їхньої виплати, тобто з нього не утримується прибутковий податок з громадян.
Податок на додану вартість. У гральному бізнесі є операції, які обкладаються ПДВ, і є неоподатковувані операції.
Згідно з пп. 3.2. 4 ст. З Закону про ПДВ, не є об'єктом оподаткування операції з:
- випуску, обігу і погашення квитків державних лотерей, випущених за ліцензією Міністерства фінансів України;
- виплати грошових виграшів, грошових призів і грошових винагород;
- прийняття ставок, у тому числі шляхом обміну коштів на жетони чи інші замінники гривні, призначені для використання в ігрових автоматах й іншому гральному устаткуванні.
Обкладаються ПДВ в гральному бізнесі:
- послуги, надані в сфері грального бізнесу на платній основі (плата за вхід, плата за користування гральним устаткуванням, плата за видовища тощо), а також виграш, що видається в майновій формі;
- інші послуги, безпосередньо не пов'язані з організацією азартних ігор, наприклад, обслуговування відвідувачів у ресторані чи барі, послуги автостоянки тощо.
Оскільки в більшості випадків суб'єкти грального бізнесу здійснюють одночасно операції, що обкладаються і не обкладаються ПДВ, то до суми податкового кредиту включають тільки ту частину суми ПДВ, сплачену (нараховану) при їхньому виготовленні чи придбанні, що відповідає частці використання таких товарів (робіт, послуг) в обкладених податком операціях звітного періоду (пп. 7.4. 2 Закону про ПДВ).
Зазначена частина суми ПДВ визначається розрахунковим шляхом, пропорційно до обсягів реалізації операцій, що обкладаються і не обкладаються податком
У бухгалтерському обліку рекомендується вести облік доходів від реалізації за операціями, що обкладаються і не обкладаються ПДВ окремо на додатково відкритих субрахунках, наприклад:
- 703/1 "Дохід від реалізації робіт і послуг, що обкладаються ПДВ";
- 703/2 "Дохід від реалізації робіт і послуг, що не обкладаються ПДВ".
Єдиний податок. Згідно зі статтею 2 Закону про підтримку малого підприємництва, підприємства грального бізнесу не можуть застосовувати спрощену систему оподаткування та обліку.
Місцеві податки і збори. Окремі підприємства грального бізнесу сплачують описані далі місцеві збори.
Збір за участь у бігах на іподромі згідно із ст. 8 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів до початку змагань з юридичних осіб і громадян, що виставляють своїх коней на змагання комерційного характеру. Граничний розмір цього збору за кожного коня не повинен перевищувати трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Збір за виграш на бігах згідно із ст. 9 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів з осіб, які виграли в грі на тоталізаторі на іподромі, під час видачі їм виграшу. Його граничний розмір не повинен перевищувати 6% від суми виграшу.
Збір з осіб, що беруть участь у грі на тоталізаторі та на іподромі згідно із ст. 10 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів з учасника гри під час придбання ним квитка на участь у грі у вигляді процентної надбавки до плати, визначеної за участь у грі. Його граничний розмір не повинен перевищувати 5% від суми цієї плати.
Збір за право проведення місцевих аукціонів, конкурсного розпродажу і лотерей стягується згідно із ст. 14 Декрету про місцеві податки і збори з юридичної особи і громадян, які мають дозвіл на проведення цих заходів. Цей збір стягується в розмірі не більш 0,1% вартості заявлених продажів товарів виходячи з їхньої початкової ціни чи від суми, на яку випускається лотерея.
Бухгалтерський та податковий облік на підприємствах грального бізнесу
Облік доходів і витрат і визначення фінансового результату відрізняються на підприємствах, в яких результат гри відомий того ж дня (казино) і на підприємствах, де результат стає відомий у майбутньому (випуск лотерей, букмекерські контори).
Суму, що надійшла від клієнтів за жетони, до здійснення ними гри не можна вважати доходом, тому що суть цієї операції полягає в обміні визначеної суми гривні на її замінник — жетони, які засвідчують право на участь у грі, і не більше. Отже, цю операцію слід відображати як аванси, отримані записом:Д-т. 301-К-т. 681.
При поверненні жетонів на ту частину суми, яка підтверджена чеками, на підставі даних другого відділу в ЕККА "Повернення грошей за невикористані жетони" робиться запис: Д-т. 681-К-т. 301.
Що ж стосується суми виграшу (доходу), що виплачується клієнту, то ці суми є витратами грального закладу і повинні відображатися на рахунках витрат на підставі даних третього відділу в ЕККА "Виплата виграшів" проведенням: Д-т. 949 - К-т. 685.
При цьому сума податку з виграшу, яка підлягає сплаті до бюджету, відображається записом:
Д-т. 685 - К-т. 641.
Виплата суми виграшу клієнту за винятком 30% податку на виграш: Д-т. 685 - К-т. 301.
Різниця між сумою, отриманою від клієнтів за жетони (К-т. 681), і сумою повернутих клієнтами жетонів (Д-т. 681), яка відображає номінальну вартість жетонів, що зіграли з результатом (виграш чи програш), і буде доходом закладу від реалізації послуг у сфері грального бізнесу. Для відображення в обліку суми доходу здійснюється запис: Д-т. 681 - К-т. 703.
Відповідно до п. 9 Порядку №35, оператор-касир веде журнал (книгу) обліку виграшів і витрат осіб за установленою формою. Цей журнал (книга) повинен бути пронумерований, прошнурований, завірений підписом керівника державної податкової адміністрації (інспекції), скріплений гербовою печаткою і зареєстрований у державній податковій адміністрації (інспекції) із присвоєнням реєстраційного номера.
Витрати, пов'язані зі здійсненням діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу (заробітна плата персоналу гральних закладів і нарахування на неї, вартість використаних матеріалів і т. д), відображаються за дебетом рахунка 23 "Виробництво", з якого щомісяця цілком списуються в дебет рахунка 903 "Собівартість реалізованих послуг".
Фішки і жетони, що використовуються в гральному бізнесі, обліковуються суб'єктами підприємницької діяльності на рахунках:
- 209 "Інші матеріали" — за фактичною вартістю їхнього придбання (виготовлення);
- 08 "Бланки суворої звітності" — за номінальною вартістю.
У таблиці 1 наведено приклад відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій, характерних для грального закладу типу казино.
Таблиця 1.
№ з/п | Найменування операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Д-т. | К-т. | ВД | ВВ | |||
Придбання жетонів (фішок) | ||||||
1. | Отримано жетони на склад 200 шт. За купівельною вартістю 1 грн. (у тому числі ПДВ – 0,17 грн.); За номінальною вартістю 50 грн. | 209.1 08.1 | 631 - | 120 10000 |
| 120 |
Отримано жетони на складі 100 шт. За купівельною вартістю 1,20 грн. (у тому числі ПДВ – 0,20 грн.); За номінальною вартістю 100 грн. | 209.1 08.1 | 631 - | 120 10000 |
| 120
| |
2. | Оплата за жетони постачальнику (виготовлювачу) | 631 | 311 | 320 |
|
|
3. | Видано зі складу в зал 50 жетонів за купівельною вартістю 1 грн.; За номінальною вартістю 50 грн. | 209.2 08.2 | 209.1 08.1 | 50 2500 |
|
|
Видано зі складу в зал 40 жетонів за купівельною вартістю 1,20 грн.; За номінальною вартістю 100 грн. | 209.2 08.2 | 209.1 08.1 | 48 4000 |
|
| |
Списання жетонів (фішок) | ||||||
1. | Cписано внаслідок фізичного зношення 10 жетонів: За фактичною вартістю 1 грн.; | 23 | 209.2 | 10 |
|
|
За номінальною вартістю 50 грн. | - | 08.1 | 500 |
|
| |
2. | Списано внаслідок фізичного зношення 10 жетонів: За фактичною вартістю 1,20 грн. | 23 | 209.2 | 12 |
|
|
За номінальною вартістю 100 грн. | - | 08.2 | 1000 |
|
| |
Надання послуг у гральному бізнесі | ||||||
1. | Отримана від відвідувачів плата за вхід | 301 | 703 | 120 | 100 |
|
Відображене податкове зобов`язання з ПДВ | 703 | 641 | 20 |
|
| |
2. | Видача жетонів відвідувачу (реалізація) клієнту А (50 жетонів по 50 грн.) | 301.1 | 681 | 2500 |
|
|
Видача жетонів відвідувачу (реалізація) клієнту Б (30 жетонів по 100 грн.) | 301.1 | 681 | 3000 |
|
| |
3. | Виплата виграшу клієнтам за повернення жетонів згідно з наданими чеками (припустимо, що оператору надано: від клієнта А – 60 жетонів по 50 грн. і чек на купівлю 50 жетонів по 50 грн., від клієнта Б – 20 жетонів по 100 грн. і чек на купівлю 30 жетонів по 100 грн.) | |||||
Відображена виплата клієнту А в межах пред`явлених чеків на придбання жетонів | 681 | 301.1 | 2500 |
|
| |
Відображена виплата клієнту Б в межах пред`явлених чеків на придбання жетонів | 681 | 301.1 | 2000 |
|
| |
4. | Нараховано суму виграша клієнта А на вартість 10 жетонів по 50 грн. (понад пред`явлені квитанції на придбання жетонів) | 949 | 685 | 500 |
| 500 |
Утримано податок (30%) із суми виграшу (прибутку) клієнта А | 685 | 641 | 150 |
|
| |
Виплачено клієнту А сума виграшу (прибутку), з якого утримано 30% податок | 685 | 301.1 | 350 |
|
| |
5 | Здано виторг у касу підприємства | 301 | 301.1 | 650 |
|
|
6. | Відображено дохід грального закладу: |
|
|
|
|
|
За наведеними операціями | 681 | 703 | 1000 | 1000 |
| |
За іншими операціями | 681 | 703 | 14000 | 14000 |
| |
7. | Перераховано до бюджету податок з виграшу | 641 | 311 | 150 |
|
|
8. | Нараховано поточні витрати: нарахування заробітної плати, податків, амортизації та ін. | 23 | 66, 651, 652,653, 656,631 | 12000 |
| 12000 |
9. | Списано витрати на собівартість реалізованих послуг | 903 | 23 | 12022 (12000+ 10+12) |
|
|
10. | Списано доходи на фінансовий результат (15000+100) | 703 | 791 | 15100 |
|
|
Списано витрати на фінансовий результат (12022+500) | 791 | 903, 949 | 12522 |
|
|
Особливості обліку в букмекерських конторах
Якщо суб`єкт грального бізнесу організує азартні ігри, "розтягнуті у часі", тобто здійснення витрат учасником гри й одержання виграшу – події різних робочих днів (наприклад, організація ігор у букмекерських конторах, проведення лотерей), порядок формування фінансового результату буде іншим. В момент здійснення події, на яку зроблені ставки (чи на дату розіграшу призу), уся сума прийнятих від учасників гри ставок буде визнана доходом, а вся сума виплачуваного виграшу (без зменшення на суму витрат учасників, що виграли) — витратами. При цьому такі суб'єкти грального бізнесу обов'язково формують призовий фонд, сума якого відображається в бухгалтерському обліку на рахунку 704 як вирахування з доходу.
У більшості випадків суб'єкти грального бізнесу, що організують азартні ігри шляхом прийняття ставок на визначену подію, яка відбудеться в майбутньому, використовують не жетони чи фішки, а які-небудь документи, які засвідчують право на участь у грі І є підставою для видачі виграшу. Деякі -з них мають номінальну вартість (наприклад лотерейні квитки, картки для гри в тоталізатор), деякі — ні (квитанції про внесення ставок в букмекерських конторах).
У момент придбання вони будуть відображатися в бухгалтерському обліку як матеріали з використанням рахунка 209 "Інші матеріали" і позабалансового рахунка 08 "Бланки суворої звітності". Аналітичний облік ведеться за кожним бланком і за місцями зберігання.
Клієнту видається картка, яка є підставою для отримання виграшу після закінчення події, на яку зроблені ставки, і касовий чек. Прийняті ставки визнаються доходом букмекерської контори. Одночасно формується призовий фонд за дебетом рахунка 704 як вирахування з доходу. Розмір виплат після закінчення змагань залежатиме від кількості правильно зроблених ставок.
Список використаних джерел
1. Закон про підприємництво – Закон України від 07.02. 1991р. №698-ХІІ "Про підприємництво".
2. Закон про ліцензування – Закон України від 01.06. 2000р. №1775-ІІІ "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
3. Закон про патентування – Закон України від 23.03. 1996р. №98/96-ВР "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності".
4. Закон про підтримку малого підприємництва – Закон України від 19.10. 2000р. №2063-ІІІ "Про державну підтримку малого підприємництва".
5. Декрет про місцеві податки і збори – Декрет КМУ від 20.05. 1993р. №56-93 "Про місцеві податки і збори".
6. Постанова №1755 – Постанова КМУ від 29.11. 2000р. №1755 "Про термін дії ліцензії на здійснення визначених видів господарської діяльності, розмірах і порядку зарахування плати за її видачу".
7. Перелік №1698 – Перелік органів ліцензування, затверджений постановою КМУ від 14.11. 2000р. №1698.
8. Правила №2120 –Правила розповсюдження державних лотерей, затверджені наказом Державного комітету України фізичної культури і спорту від 28.10. 1998р. №2120.
9. Порядок №35 – Порядок податкового обліку виграшів і витрат громадян, а також порядок звітності суб`єктів грального бізнесу, затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 19.01. 1998р №35.
10. Порядок №165 – Порядок ведення книги обліку придбання товарів (робіт, послуг), затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 30.05. 1997р. №165.
20.03.2011