Гральний бізнес: оподаткування та особливості бухгалтерського обліку. Реферат

Оподаткування грального бізнесу. Бухгалтерський та податковий облік на підприємствах грального бізнесу. Особливості обліку в букмекерських конторах

Оподаткування грального бізнесу

Податок на прибуток. Податковий облік суб'єкти грального бізнесу ведуть відповідно до Закону про прибуток. Порядок визначення оподатковуваного прибутку у них такий же, як на інших підприємствах, і ставка податку — 30%

Оподаткування виграшів фізичних осіб. Не підлягають оподаткуванню виграші в державні грошові лотереї — це лотереї, умови яких передбачають наявність призового фонду в розмірі не менш 50% від суми отриманих доходів, а також відрахувань у Державний бюджет України в розмірі не менш 30% від доходів, що залишаються в розпорядженні після виплат у призовий фонд.

Відповідно до п. 1.29 ст. 1 Закону про прибуток, податок на виплату виграшів є видом податку на прибуток і не вважається нововведеним податком, хоч він і стягується з особи, що виграла. Відповідно до вимог пп. 10.2. 2 ст. 10 Закону про прибуток особи, що здійснюють виплату виграшів у казино, бінго, інші ігри в гральних місцях (будинках), зобов'язані вести податковий облік виграшів і витрат осіб, які виграли, і забезпечувати порядок звітності суб'єктів грального бізнесу у зв'язку з виплатою таких виграшів.

При оподаткуванні виграшів у лотерею (крім виграшів у державні грошові лотереї) й інших видів ігор і розіграшів, які передбачають придбання громадянами права на участь у таких іграх чи розіграшах до їхнього проведення, платник податку на прибуток підприємств утримує і вносить до бюджету 30% від суми кожного виграшу.

Оподатковування виграшів у казино, бінго та інших гральних закладах здійснюється шляхом утримання і внесення в бюджет 30% від суми прибутку особи, яка виграла.

При видачі переможцю майнового призу (а не грошового) ставка податку на виграш повинна застосовуватися "ззовні". Наприклад, якщо ставка податку на виграш "зсередини" 30%, то ставка "ззовні" становитиме 42,86% (30: (100-30) х 100%).

Іншими словами, заявляти суму виграшу необхідно більшу, ніж вартість призу, що видається.

Згідно з п. 16.13 ст. 16 Закону про прибуток, перерахування 30% податку з виграшу учасника гри здійснюється протягом трьох банківських днів з моменту виплати виграшу.

Відповідно до п. 5 Порядку №35, після закінчення гри протягом робочого дня особи зобов`язані заявити про результати своєї гри. Дохід гравця за день підраховується шляхом визначення різниці між його доходами і витратами за день. При цьому доходами вважаються всі фішки, які є в наявності в гравця на кінець дня, витратами — витрати, понесені за день на придбання фішок перед грою, що підтверджені з боку гравця квитанціями.

Податок на виплату виграшів належить до податків, утриманих з доходів у джерела їхньої виплати, тобто з нього не утримується прибутковий податок з громадян.

Податок на додану вартість. У гральному бізнесі є операції, які обкладаються ПДВ, і є неоподатковувані операції.

Згідно з пп. 3.2. 4 ст. З Закону про ПДВ, не є об'єктом оподаткування операції з:

  • випуску, обігу і погашення квитків державних лотерей, випущених за ліцензією Міністерства фінансів України;
  • виплати грошових виграшів, грошових призів і грошових винагород;
  • прийняття ставок, у тому числі шляхом обміну коштів на жетони чи інші замінники гривні, призначені для використання в ігрових автоматах й іншому гральному устаткуванні.

Обкладаються ПДВ в гральному бізнесі:

  • послуги, надані в сфері грального бізнесу на платній основі (плата за вхід, плата за користування гральним устаткуванням, плата за видовища тощо), а також виграш, що видається в майновій формі;
  • інші послуги, безпосередньо не пов'язані з організацією азартних ігор, наприклад, обслуговування відвідувачів у ресторані чи барі, послуги автостоянки тощо.

Оскільки в більшості випадків суб'єкти грального бізнесу здійснюють одночасно операції, що обкладаються і не обкладаються ПДВ, то до суми податкового кредиту включають тільки ту частину суми ПДВ, сплачену (нараховану) при їхньому виготовленні чи придбанні, що відповідає частці використання таких товарів (робіт, послуг) в обкладених податком операціях звітного періоду (пп. 7.4. 2 Закону про ПДВ).

Зазначена частина суми ПДВ визначається розрахунковим шляхом, пропорційно до обсягів реалізації операцій, що обкладаються і не обкладаються податком

У бухгалтерському обліку рекомендується вести облік доходів від реалізації за операціями, що обкладаються і не обкладаються ПДВ окремо на додатково відкритих субрахунках, наприклад:

  • 703/1 "Дохід від реалізації робіт і послуг, що обкладаються ПДВ";
  • 703/2 "Дохід від реалізації робіт і послуг, що не обкладаються ПДВ".

Єдиний податок. Згідно зі статтею 2 Закону про підтримку малого підприємництва, підприємства грального бізнесу не можуть застосовувати спрощену систему оподаткування та обліку.

Місцеві податки і збори. Окремі підприємства грального бізнесу сплачують описані далі місцеві збори.

Збір за участь у бігах на іподромі згідно із ст. 8 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів до початку змагань з юридичних осіб і громадян, що виставляють своїх коней на змагання комерційного характеру. Граничний розмір цього збору за кожного коня не повинен перевищувати трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Збір за виграш на бігах згідно із ст. 9 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів з осіб, які виграли в грі на тоталізаторі на іподромі, під час видачі їм виграшу. Його граничний розмір не повинен перевищувати 6% від суми виграшу.

Збір з осіб, що беруть участь у грі на тоталізаторі та на іподромі згідно із ст. 10 Декрету про місцеві податки і збори стягується адміністрацією іподромів з учасника гри під час придбання ним квитка на участь у грі у вигляді процентної надбавки до плати, визначеної за участь у грі. Його граничний розмір не повинен перевищувати 5% від суми цієї плати.

Збір за право проведення місцевих аукціонів, конкурсного розпродажу і лотерей стягується згідно із ст. 14 Декрету про місцеві податки і збори з юридичної особи і громадян, які мають дозвіл на проведення цих заходів. Цей збір стягується в розмірі не більш 0,1% вартості заявлених продажів товарів виходячи з їхньої початкової ціни чи від суми, на яку випускається лотерея.

Бухгалтерський та податковий облік на підприємствах грального бізнесу

Облік доходів і витрат і визначення фінансового результату відрізняються на підприємствах, в яких результат гри відомий того ж дня (казино) і на підприємствах, де результат стає відомий у майбутньому (випуск лотерей, букмекерські контори).

Суму, що надійшла від клієнтів за жетони, до здійснення ними гри не можна вважати доходом, тому що суть цієї операції полягає в обміні визначеної суми гривні на її замінник — жетони, які засвідчують право на участь у грі, і не більше. Отже, цю операцію слід відображати як аванси, отримані записом:Д-т. 301-К-т. 681.

При поверненні жетонів на ту частину суми, яка підтверджена чеками, на підставі даних другого відділу в ЕККА "Повернення грошей за невикористані жетони" робиться запис: Д-т. 681-К-т. 301.

Що ж стосується суми виграшу (доходу), що виплачується клієнту, то ці суми є витратами грального закладу і повинні відображатися на рахунках витрат на підставі даних третього відділу в ЕККА "Виплата виграшів" проведенням: Д-т. 949 - К-т. 685.

При цьому сума податку з виграшу, яка підлягає сплаті до бюджету, відображається записом:

Д-т. 685 - К-т. 641.

Виплата суми виграшу клієнту за винятком 30% податку на виграш: Д-т. 685 - К-т. 301.

Різниця між сумою, отриманою від клієнтів за жетони (К-т. 681), і сумою повернутих клієнтами жетонів (Д-т. 681), яка відображає номінальну вартість жетонів, що зіграли з результатом (виграш чи програш), і буде доходом закладу від реалізації послуг у сфері грального бізнесу. Для відображення в обліку суми доходу здійснюється запис: Д-т. 681 - К-т. 703.

Відповідно до п. 9 Порядку №35, оператор-касир веде журнал (книгу) обліку виграшів і витрат осіб за установленою формою. Цей журнал (книга) повинен бути пронумерований, прошнурований, завірений підписом керівника державної податкової адміністрації (інспекції), скріплений гербовою печаткою і зареєстрований у державній податковій адміністрації (інспекції) із присвоєнням реєстраційного номера.

Витрати, пов'язані зі здійсненням діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу (заробітна плата персоналу гральних закладів і нарахування на неї, вартість використаних матеріалів і т. д), відображаються за дебетом рахунка 23 "Виробництво", з якого щомісяця цілком списуються в дебет рахунка 903 "Собівартість реалізованих послуг".

Фішки і жетони, що використовуються в гральному бізнесі, обліковуються суб'єктами підприємницької діяльності на рахунках:

  • 209 "Інші матеріали" — за фактичною вартістю їхнього придбання (виготовлення);
  • 08 "Бланки суворої звітності" — за номінальною вартістю.

У таблиці 1 наведено приклад відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій, характерних для грального закладу типу казино.

Таблиця 1.

№ з/п

Найменування операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Д-т.

К-т.

ВД

ВВ

Придбання жетонів (фішок)

1.

Отримано жетони на склад 200 шт. За купівельною вартістю 1 грн. (у тому числі ПДВ – 0,17 грн.);

За номінальною вартістю 50 грн.

209.1

08.1

631

-

120

10000

 

120

Отримано жетони на складі 100 шт. За купівельною вартістю 1,20 грн. (у тому числі ПДВ – 0,20 грн.);

За номінальною вартістю 100 грн.

209.1

08.1

631

-

120

10000

 

120

 

2.

Оплата за жетони постачальнику (виготовлювачу)

631

311

320

 

 

3.

Видано зі складу в зал 50 жетонів за купівельною вартістю 1 грн.;

За номінальною вартістю 50 грн.

209.2

08.2

209.1

08.1

50

2500

 

 

Видано зі складу в зал 40 жетонів за купівельною вартістю 1,20 грн.;

За номінальною вартістю 100 грн.

209.2

08.2

209.1

08.1

48

4000

 

 

Списання жетонів (фішок)

1.

Cписано внаслідок фізичного зношення 10 жетонів:

За фактичною вартістю 1 грн.;

23

209.2

10

 

 

За номінальною вартістю 50 грн.

-

08.1

500

 

 

2.

Списано внаслідок фізичного зношення 10 жетонів:

За фактичною вартістю 1,20 грн.

23

209.2

12

 

 

За номінальною вартістю 100 грн.

-

08.2

1000

 

 

Надання послуг у гральному бізнесі

1.

Отримана від відвідувачів плата за вхід

301

703

120

100

 

Відображене податкове зобов`язання з ПДВ

703

641

20

 

 

2.

Видача жетонів відвідувачу (реалізація) клієнту А (50 жетонів по 50 грн.)

301.1

681

2500

 

 

Видача жетонів відвідувачу (реалізація) клієнту Б (30 жетонів по 100 грн.)

301.1

681

3000

 

 

3.

Виплата виграшу клієнтам за повернення жетонів згідно з наданими чеками (припустимо, що оператору надано: від клієнта А – 60 жетонів по 50 грн. і чек на купівлю 50 жетонів по 50 грн., від клієнта Б – 20 жетонів по 100 грн. і чек на купівлю 30 жетонів по 100 грн.)

Відображена виплата клієнту А в межах пред`явлених чеків на придбання жетонів

681

301.1

2500

 

 

Відображена виплата клієнту Б в межах пред`явлених чеків на придбання жетонів

681

301.1

2000

 

 

4.

Нараховано суму виграша клієнта А на вартість 10 жетонів по 50 грн. (понад пред`явлені квитанції на придбання жетонів)

949

685

500

 

500

Утримано податок (30%) із суми виграшу (прибутку) клієнта А

685

641

150

 

 

Виплачено клієнту А сума виграшу (прибутку), з якого утримано 30% податок

685

301.1

350

 

 

5

Здано виторг у касу підприємства

301

301.1

650

 

 

6.

Відображено дохід грального закладу:

 

 

 

 

 

За наведеними операціями

681

703

1000

1000

 

За іншими операціями

681

703

14000

14000

 

7.

Перераховано до бюджету податок з виграшу

641

311

150

 

 

8.

Нараховано поточні витрати: нарахування заробітної плати, податків, амортизації та ін.

23

66, 651, 652,653, 656,631

12000

 

12000

9.

Списано витрати на собівартість реалізованих послуг

903

23

12022 (12000+ 10+12)

 

 

10.

Списано доходи на фінансовий результат (15000+100)

703

791

15100

 

 

Списано витрати на фінансовий результат (12022+500)

791

903,

949

12522

 

 

 

Особливості обліку в букмекерських конторах

Якщо суб`єкт грального бізнесу організує азартні ігри, "розтягнуті у часі", тобто здійснення витрат учасником гри й одержання виграшу – події різних робочих днів (наприклад, організація ігор у букмекерських конторах, проведення лотерей), порядок формування фінансового результату буде іншим. В момент здійснення події, на яку зроблені ставки (чи на дату розіграшу призу), уся сума прийнятих від учасників гри ставок буде визнана доходом, а вся сума виплачуваного виграшу (без зменшення на суму витрат учасників, що виграли) — витратами. При цьому такі суб'єкти грального бізнесу обов'язково формують призовий фонд, сума якого відображається в бухгалтерському обліку на рахунку 704 як вирахування з доходу.

У більшості випадків суб'єкти грального бізнесу, що організують азартні ігри шляхом прийняття ставок на визначену подію, яка відбудеться в майбутньому, використовують не жетони чи фішки, а які-небудь документи, які засвідчують право на участь у грі І є підставою для видачі виграшу. Деякі -з них мають номінальну вартість (наприклад лотерейні квитки, картки для гри в тоталізатор), деякі — ні (квитанції про внесення ставок в букмекерських конторах).

У момент придбання вони будуть відображатися в бухгалтерському обліку як матеріали з використанням рахунка 209 "Інші матеріали" і позабалансового рахунка 08 "Бланки суворої звітності". Аналітичний облік ведеться за кожним бланком і за місцями зберігання.

Клієнту видається картка, яка є підставою для отримання виграшу після закінчення події, на яку зроблені ставки, і касовий чек. Прийняті ставки визнаються доходом букмекерської контори. Одночасно формується призовий фонд за дебетом рахунка 704 як вирахування з доходу. Розмір виплат після закінчення змагань залежатиме від кількості правильно зроблених ставок.

Список використаних джерел

1. Закон про підприємництво – Закон України від 07.02. 1991р. №698-ХІІ "Про підприємництво".

2. Закон про ліцензування – Закон України від 01.06. 2000р. №1775-ІІІ "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

3. Закон про патентування – Закон України від 23.03. 1996р. №98/96-ВР "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності".

4. Закон про підтримку малого підприємництва – Закон України від 19.10. 2000р. №2063-ІІІ "Про державну підтримку малого підприємництва".

5. Декрет про місцеві податки і збори – Декрет КМУ від 20.05. 1993р. №56-93 "Про місцеві податки і збори".

6. Постанова №1755 – Постанова КМУ від 29.11. 2000р. №1755 "Про термін дії ліцензії на здійснення визначених видів господарської діяльності, розмірах і порядку зарахування плати за її видачу".

7. Перелік №1698 – Перелік органів ліцензування, затверджений постановою КМУ від 14.11. 2000р. №1698.

8. Правила №2120 –Правила розповсюдження державних лотерей, затверджені наказом Державного комітету України фізичної культури і спорту від 28.10. 1998р. №2120.

9. Порядок №35 – Порядок податкового обліку виграшів і витрат громадян, а також порядок звітності суб`єктів грального бізнесу, затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 19.01. 1998р №35.

10. Порядок №165 – Порядок ведення книги обліку придбання товарів (робіт, послуг), затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 30.05. 1997р. №165.


20.03.2011