Как Украина может стать образовательным хабом Европы

Обучение иностранцев – это глобальный мировой тренд, который поддерживает каждое развитое государство

Как Украина может стать образовательным хабом Европы

Профильный парламентский комитет рекомендовал поддержать законопроект № 5727, который должен урегулировать обучение иностранцев в украинских заведениях высшего образования. Какие новации предусматривает этот документ и как это повлияет на систему высшего образования в Украине, рассказала народная депутат от фракции «Слуга Народа», глава подкомитета по высшему образованию Комитета ВР по вопросам образования, науки и инноваций Юлия Гришина.

Щороку Україну обирають для навчання десятки тисяч іноземних студентів. Навчання іноземців – це глобальний світовий тренд, що підтримує кожна розвинена держава. Студенти, які за роки навчання вбирають у себе культуру, історію, мову – стають амбасадорами тих країн, де вони вчилися.

Цього року в українських закладах вищої освіти отримують знання 76 500 студентів із 155 країн світу. Половина – на медичних спеціальностях. Що саме їх приваблює в Україні?

Самі студенти склали такий рейтинг факторів. По-перше, висока якість освіти. По-друге, доступна вартість навчання. По-третє, міжнародне визнання дипломів. До цього додається зручне географічне розташування у центрі Європи та міжнародні зв’язки.

Також важливими чинниками є вартість проживання в країні, визнання українського диплому на батьківщині студента, можливість працевлаштування та проходження практичних занять.

За походженням і кількістю іноземних студентів, які навчаються в українських вишах, лідирують англомовні та франкомовні країни – Індія (18 тисяч студентів) і Марокко (майже 9 тисяч студентів).

Також освіту в Україні обрали студенти сусідніх держави, де знають російську – Туркменістан (понад 5 тисяч студентів), Азербайджан (4, 6 тисяч студентів), Узбекистан (1,5 тисяч студентів), Казахстан та Білорусь.

У нас наразі є навчальні програми як повністю англомовні, так і повністю україномовні, доступні після проходження підготовчого відділення.

Конвенція про боротьбу з дискримінацією у галузі освіти передбачає, що держави-учасниці зобов’язані надавати іноземним громадянам, які проживають на їхній території, такий же доступ до освіти, як і власним.

При цьому Венеційська комісія у своєму висновку щодо закону «Про освіту» висловила зауваження щодо визначення англійської мови та офіційних мов ЄС мовами навчання, зазначивши, що менш сприятливе ставлення до інших мов не є виправданим, оскільки постає питання про дискримінацію, адже іноземці та особи без громадянства можуть мати походження з інших регіонів світу.

Пандемія внесла свої корективи у формат навчання і вільне пересування студентів. Інші країни запровадили програми лояльності для іноземців та стипендії. А як ми можемо сьогодні популяризувати Україну серед іноземних студентів, спростити та поліпшити для них умови навчання?

На державному рівні затвердити можливість для іноземців навчатися в Україні іноземною мовою та законодавчо закріпити вивчення української мови іноземними студентами протягом усього періоду їхнього навчання, а не лише на підготовчому відділенні.

Саме такі важливі зміни і запропоновані законопроєктом №5727, докладно обговорюваним мною з колегами на засіданні профільного Комітету освіти і науки.

Більшістю голосів цей документ було підтримано. Тепер черга за Верховною Радою.

Мета цього законопроєкту – допомогти іноземним студентам отримати міжнародно визнану якісну і доступну освіту в українських університетах, що гарантуватиме їм професійний успіх у будь-якій країні світу.

Цей законопроєкт дозволяє навчання рідними мовами іноземних студентів будь-якого походження за таких умов:

  • якщо університет має можливість викладати такою мовою;
  • якщо іноземці навчаються в окремих групах.

При цьому тепер іноземці в обов’язковому порядку вивчатимуть українську мову як окремий предмет протягом усього свого навчання, а не факультативом кілька семестрів, як було раніше.

У нас вже 7-й рік триває війна з Росією. Вона йде по всіх фронтах. У тому числі і на «фронті освіти». І ми сьогодні значно програємо їй у цьому. Країна-агресор робить все можливе для залучення іноземних студентів – створює умови, виплачує стипендії. У нас, на жаль, існують обмеження на шляху залучення іноземних студентів. В Україні їх майже вчетверо менше, ніж у Росії. Потоки студентів, які могли б навчатися у нас, ми добровільно переспрямовуємо до Росії, віддаючи їм міжнародний потенціал та фінансовий ресурс.

У нас навчається 1184 студенти з Росії, натомість українських студентів, які поїхали навчатися туди, вдесятеро більше. Є над чим замислитись.

І ще один важливий фактор – це гроші. У нас у складному становищі знаходиться вся інфраструктура освіти через тривале недофінансування та низькі зарплати. Залучення іноземних студентів дає нам додатково пів мільярда доларів на рік! Саме стільки грошей іноземні студенти залишають в Україні щороку.

Для вічно недофінансованої галузі ці кошти можна було би використати на підвищення якості вищої освіти. Це можливі заробітні плати педагогів, відремонтовані гуртожитки та корпуси, лабораторії. Усі університети чекають на таку можливість!

Цей законопроєкт розширить для нас міжнародну договірну базу взаємовигідного партнерства у сфері освіти та відкриє Україні нові можливості як освітнього хабу Європи.

Юлия Гришина, глава подкомитета по высшему образованию Комитета ВР по вопросам образования, науки и инноваций.

Освіта.ua
09.11.2021

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев