![]() |
План мероприятий на 2017-2029 годы в сфере реформирования общего среднего образования |
«Новая украинская школа»: план реформ
Кабинетом Министров утвержден план мероприятий на 2017-2029 годы по внедрению Концепции реализации государственной политики в сфере реформирования общего среднего образования «Новая украинская школа».
Документом предусмотрена реализация мероприятий в 23 направлениях, которые должны осуществляться различными институтами, отвечающими за реализацию государственной политики в сфере образования.
В частности, план предусматривает разработку новых проектов государственных стандартов общего среднего образования и новых типовых образовательных программ, внедрение учебных программ на основе нового государственного стандарта начального образования.
Также планируется разработать новые профессиональные стандарты педагогической деятельности учителя начальной школы, школьного учителя-предметника и руководителя школы.
Планом предусмотрены мероприятия по сокращению бюрократической нагрузки на школу, созданию системы мониторинга качества среднего образования, совершенствованию системы независимого оценивания результатов обучения за курс базового и профильного среднего образования и т.п.
ПЛАН
заходів на 2017—2029 роки із запровадження
Концепції реалізації державної політики у сфері
реформування загальної середньої освіти
«Нова українська школа»
1. Розробити та внести в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проекти державних стандартів загальної середньої освіти, зокрема:
- 1) Державного стандарту початкової освіти. (I квартал 2018 р.);
- 2) Державного стандарту базової середньої освіти. (II квартал 2019 р.);
- 3) Державного стандарту профільної середньої освіти. (II квартал 2020 р.).
2. Розробити типові освітні програми відповідно до нових державних стандартів, зокрема:
- 1) типові освітні програми початкової освіти. (II квартал 2018 р.);
- 2) типові освітні програми базової середньої освіти. (III квартал 2019 р.);
- 3) типові освітні програми профільної середньої освіти. (Грудень 2020 року).
3. Розробити, апробувати та запровадити навчальні програми на основі нового Державного стандарту початкової освіти:
- 1) навчальні матеріали до нових навчальних програм Державного стандарту початкової освіти. (I квартал 2018 р.);
- 2) навчальні програми і матеріали в експериментальних школах: 1 клас — з 1вересня 2017 р. по 25 травня 2018 р.; 2 клас — з 1 вересня 2018 р. по 25 травня 2019 р.; 3 клас — з 1 вересня 2019 р. по 25 травня 2020 р.; 4 клас — з 1 вересня 2020 р. по 25 травня 2021 року. (Протягом 2017—2021 років);
- 3) освітні програми за новим Державним стандартом початкової освіти: 1 клас з 1 вересня 2018 р.; 2 клас з 1 вересня 2019 р.; 3 клас з 1 вересня 2020 р.; 4 клас з 1 вересня 2021 року. (Протягом 2018—2021 років).
4. Підготувати нові підручники та інші навчальні матеріали, а також забезпечити:
- 1) друк та апробування навчальних матеріалів у початкових класах експериментальних шкіл. (Протягом 2018—2022 років);
- 2) навчання укладачів програм, авторів підручників і посібників, підготовку експертів з урахуванням питань доступності для дітей з порушеннями психофізичного розвитку. (Протягом 2018—2020 років);
- 3) підготовку та видання підручників (враховуючи етап апробації): для 1, 5, 10 класів у III кварталі 2018 р.; для 2, 6, 11 класів у III кварталі 2019 р.; для 3 та 7 класів у III кварталі 2020 року. (Протягом 2018—2020 років).
5. Удосконалити навички вчителів початкової школи шляхом:
- 1) підготовки тренерів, які допомагатимуть вчителям застосовувати в роботі принципи Нової української школи. (Протягом 2017—2021 років);
- 2) підвищення кваліфікації вчителів початкової школи, заступників директорів та директорів експериментальних шкіл, які апробують проект нового Державного стандарту початкової освіти та навчальні матеріали для початкової школи. (Протягом 2017—2021 років);
- 3) підвищення кваліфікації вчителів початкової школи щодо впровадження нового Державного стандарту початкової освіти. (Протягом 2017—2018 років).
6. Впровадити концептуальні засади нової системи підготовки та професійного розвитку педагогічних працівників шляхом:
- 1) розроблення та затвердження Концепції педагогічної освіти та професійного розвитку педагогічних працівників. (II квартал 2018 р.);
- 2) розроблення та затвердження стандартів вищої освіти для педагогічних спеціальностей. (IV квартал 2018 р.);
- 3) розроблення та запровадження обов’язкового курсу для всіх педагогічних працівників щодо особливостей роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в рамках інклюзивного навчання. (III квартал 2018 року).
7. Розробити:
- 1) професійні стандарти педагогічної діяльності вчителя початкової школи. (I квартал 2018 р.);
- 2) професійні стандарти педагогічної діяльності керівника школи. (III квартал 2018 р.);
- 3) професійні стандарти педагогічної діяльності вчителя-предметника закладу загальної середньої освіти. (III квартал 2019 року).
8. Забезпечити професійний розвиток вчителя і керівника школи шляхом:
- 1) розроблення нової процедури атестації вчителя та керівника школи. (III квартал 2018 р.);
- 2) схвалення процедури визнання різних форм професійного розвитку у системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. (III квартал 2019 р.);
- 3) зміни фінансування системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що забезпечить свободу вибору місця і форм професійного розвитку. (III квартал 2020 року).
9. Сформувати мережу профільних шкіл за результатами:
- 1) інвентаризації наявних профільних шкіл та закладів професійної (професійно-технічної) освіти. (III квартал 2019 р.);
- 2) інвентаризації наявної мережі загальноосвітніх шкіл-інтернатів (крім закладів загальної середньої освіти для дітей з порушенням інтелектуального розвитку) та їх реформування з метою створення на їх базі гімназій і ліцеїв. (Протягом 2019—2020 років).
10. Забезпечити:
- 1) створення перспективної мапи мережі академічних ліцеїв. (III квартал 2019 р.);
- 2) створення мережі профільних закладів загальної середньої освіти. (Протягом 2020—2023 років).
11. Сформувати мережу опорних шкіл та забезпечити:
- 1) розроблення мапи мережі опорних шкіл з урахуванням перспективних планів створення об’єднаних територіальних громад. (II квартал 2025 р.);
- 2) проведення навчальних семінарів для керівників шкіл та розроблення методичних матеріалів для роботи в умовах децентралізації. (Протягом 2018—2019 років);
- 3) розбудову мережі опорних шкіл (орієнтовно 100 шкіл щороку). (Протягом 2017—2020 років).
12. Забезпечити різноманітність форм здобуття освіти шляхом:
- 1) розроблення необхідних нормативно-правових актів з метою забезпечення реалізації Закону України “Про освіту” щодо різноманітності форм здобуття початкової освіти. (Протягом 2017—2018 років);
- 2) підготовки методичних матеріалів та навчання вчителів щодо особливостей організації нових форм початкової освіти. (Протягом 2017—2018 років).
13. Розвинути управлінський потенціал об’єднаних територіальних громад у сфері освіти шляхом:
- 1) підготовки навчально-методичних матеріалів та проведення серії семінарів для керівників виконавчих органів у сфері освіти рад об’єднаних територіальних громад. (Протягом 2018 року);
- 2) формування бази даних найкращих практик з управління у сфері освіти рад об’єднаних територіальних громад. (IV квартал 2018 року).
14. Забезпечити ефективне управління загальною середньою освітою, що сприятиме реальній автономії школи, шляхом:
- 1) розвитку інституційної спроможності закладів загальної середньої освіти розробляти і розвивати власні освітні програми відповідно до державного стандарту повної середньої освіти (академічна автономія). (Протягом 2018—2019 років);
- 2) надання можливості закладам загальної середньої освіти змінювати статус бюджетної установи на статус неприбуткової організації із збереженням податкових пільг і отримання фінансової автономії. (Протягом 2018—2019 років);
- 3) переходу до механізму призначення керівників школи за результатами відкритого конкурсу відповідно до вимог професійного стандарту педагогічної діяльності. (III квартал 2019 р.);
- 4) забезпечення функціонування механізму громадського нагляду за діяльністю закладу загальної середньої освіти (наглядова або піклувальна рада). (IV квартал 2018 року).
15. Зменшити бюрократичне навантаження на школу шляхом:
- 1) розроблення оновленої Типової інструкції з діловодства для загальної середньої освіти. (III квартал 2018 р.);
- 2) проведення експерименту з дебюрократизації освіти у Львівській, Харківській областях та м. Києві. (IV квартал 2018 р.);
- 3) спрощення системи документообігу, оптимізації звітності, запровадження електронних форм документів. (IV квартал 2018 р.);
- 4) створення системи освітньої статистики і аналітики. (IV квартал 2018 року).
16. Створити систему моніторингу якості середньої освіти, зокрема:
- 1) розробити та апробувати інструментарій моніторингового дослідження стану сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи. (II квартал 2018 р.);
- 2) провести перший цикл моніторингового дослідження стану сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи. (II квартал 2018 р.);
- 3) розпочати проведення моніторингових досліджень якості базової середньої освіти. (Протягом 2020 року);
- 4) провести другий цикл моніторингового дослідження стану сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи. (Протягом 2022 року);
- 5) забезпечити проведення моніторингових досліджень якості профільної середньої освіти. (Протягом 2022 року);
- 6) провести третій цикл моніторингового дослідження стану сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи. (Протягом 2022 року).
17. Долучитися до міжнародних моніторингових досліджень якості освіти та забезпечити:
- 1) участь у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018. (II квартал 2018 р.);
- 2) підготовку національного звіту за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. (IV квартал 2019 року).
18. Удосконалити систему незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової та профільної середньої освіти шляхом:
- 1) розроблення засобів професійної орієнтації базової та профільної школи. (III квартал 2018 р.);
- 2) розроблення процедур та інструментів для оцінювання і підтвердження результатів навчання учнів закладів загальної середньої освіти поза школою. (Протягом 2020 року);
- 3) створення системи незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової середньої освіти. (Протягом 2023 року);
- 4) створення системи незалежного оцінювання випускників профільної середньої освіти. (Протягом 2026 року).
19. Підвищити соціальний статус вчителя, а саме:
- 1) сформувати політику та розробити механізм підвищення соціального статусу вчителя на основі системи добровільної сертифікації. (IV квартал 2018 р.);
- 2) реалізувати політику та впровадити механізм підвищення соціального статусу вчителя на основі системи добровільної сертифікації. (Протягом 2019—2020 років).
20. Забезпечити принцип свободи вибору в освіті, зокрема:
- 1) забезпечити доступ дітей з особливими освітніми потребами до освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти всіх форм власності через механізм надання субвенцій з державного бюджету. (Постійно);
- 2) розробити та затвердити наказом МОН Концепцію розвитку приватної освіти в Україні. (IV квартал 2018 року).
21. Забезпечити прозорий розподіл публічних коштів шляхом:
- 1) удосконалення формули розрахунку освітньої субвенції для рівного доступу до якісної освіти в різних регіонах і населених пунктах. (Протягом 2018 року);
- 2) переходу до механізму обов’язкового оприлюднення закладами загальної середньої освіти даних про всі кошти, які надходять з бюджету та інших джерел. (Грудень 2017 року).
22. Розробити національну електронну платформу “Нова українська школа”, зокрема:
- 1) розробити і забезпечити запуск експериментальної версії національної електронної платформи “Нова українська школа”. (III квартал 2018 р.);
- 2) розробити і розмістити на національній електронній платформі інноваційні навчальні матеріали для апробації: для початкової школи протягом 2018—2022 років; для базової школи протягом 2022—2027 років. (Протягом 2018—2027 років);
- 3) розробити та запровадити дистанційні курси для підвищення кваліфікації вчителів для початкової школи протягом II кварталу 2018 р.; для базової школи протягом III кварталу 2020 року. (Протягом 2018—2027 років);
- 4) розробити і розмістити на національній електронній платформі дистанційні курси для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. (Протягом 2018 року);
- 5) розробити і розмістити на національній електронній платформі дистанційні курси для 9, 10, 11 класів з української мови і літератури, історії та географії України, правознавства (у тому числі для учнів з особливими освітніми потребами та тих, які проживають на тимчасово окупованих територіях). (III квартал 2018 р.);
- 6) забезпечити перехід до повноцінного функціонування національної електронної платформи. (IV квартал 2018 р.);
- 7) розробити інноваційні навчальні матеріали для профільної школи та забезпечити наповнення ними національної електронної платформи. (Протягом 2019—2022 років);
- 8) розробити та забезпечити реалізацію дистанційних курсів для підвищення кваліфікації вчителів старшої профільної школи. (Протягом 2022 року).
23. Створити нове освітнє середовище шляхом:
- 1) розроблення методичних рекомендацій щодо організації освітнього середовища у шкільних приміщеннях. (II квартал 2018 р.);
- 2) розроблення стандартів щодо створення освітнього середовища для дітей з особливими потребами, подолання архітектурних бар’єрів. (Протягом 2018 року);
- 3) облаштування шкіл меблями, обладнанням і дидактичними матеріалами, необхідними для впровадження компетентнісного навчання. (Протягом 2018—2020 років)
Освіта.ua
18.12.2017