Osvita.ua Среднее образование Современная школа Воспитание Порушення виховної функції - головний чинник дитячого неблагополуччя

Порушення виховної функції - головний чинник дитячого неблагополуччя

Оскільки підлітки привносять зразки світогляду та стереотипи взаємовідносин із батьківської родини на навколишній світ, то у них формується гіперболізоване переконання, що суспільству взагалі властива подвійна мораль

На основі розробленої типології встановлено, що для соціальної і психолого-педагогічної ситуації розвитку особистості підлітка із проблемної сім'ї характерними є:

  • дисфункція батьківської родини, дисгармонія в системі "батьки-підліток", непередбачуваність вчинків членів сім'ї;
  • емоційна напруженість у взаєминах між членами родини, постійне незадоволення моральних і духовних потреб підлітків, батьки зосереджуються на власних інтересах, нехтуючи потребами підлітка;
  • подвійна мораль як характерна ознака особистісного розвитку підлітка, спричинена внаслідок приховування подій та стосунків, що відбуваються в сім'ї.

Оскільки підлітки привносять зразки світогляду та стереотипи взаємовідносин із батьківської родини на навколишній світ, то у них формується гіперболізоване переконання, що суспільству взагалі властива подвійна мораль, а вижити в ньому можна, коригуючи свою поведінку відповідно до законів подвійної моралі:

  • нещирість взаємин у проблемних сім'ях зумовлює те, що підлітки не диференціюють власне ставлення до людей, їм усі взаємостосунки здаються "подвійними", тобто відбувається моральна деформація й деградація особистісного розвитку дитини;
  • хаотичність взаємин у сім'ї відображається через поведінку підлітка, зокрема невиконання своїх обов'язків;
  • альтернативне виховання та неконгруентність спілкування спричиняють неусвідомлення підлітками меж дозволеного;
  • заборони і неможливість розказати про характер взаємин у родині зумовлює порушення емоційно-вольової сфери особистості підлітка, відпрацьовує звичку гальмувати прояв почуттів, приховувати їх, внаслідок чого виникають психофізіологічні розлади;
  • відсутність високих почуттів між членами сім'ї, дефіцит уваги батьків, перманентна конфліктність спричиняє відторгнення підлітками "Я"-образу, виникнення внутрішньо-особистісних конфліктів.

Отже, характерними ознаками проблемної сім'ї є матеріальні нестатки, аморальна та асоціальна поведінка дорослих і дітей, бездоглядність, викривлені моральні та духовні цінності, важка психолого-педагогічна атмосфера, споживацька психологія дорослих, емоційне відторгнення дитини, її фізичне і моральне пригнічення, сімейне насилля тощо.

Класифікація проблемних сімей також можна провести:

  • за кількістю батьків у родині - повна, неповна, опікунська, прийомна, сім'я усиновлювачів;
  • за кількістю дітей - малодітна, багатодітна;
  • за матеріальним станом - малозабезпечена, середнє забезпечена, добре забезпечена;
  • за наявністю проблем у батьків - сім'ї алкоголіків, наркоманів, криміногенні та соціально дезадаптовані.

Особливо слід відмітити педагогічно неспроможні сім'ї, оскільки їх проблеми проявляються, як правило, коли дитина вступає у підлітковий період.

Освіта.ua
07.11.2005

Ведущие компании и учебные заведения Предложения от ведущих учебных заведений Украины и зарубежья. Только лучшие вузы, компании, образовательные курсы, школы, агентства.
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!