Osvita.ua Среднее образование Современная школа Воспитание Модель випускника навчально-виховного комплексу

Модель випускника навчально-виховного комплексу

У Маріупольському НВК за десять років роботи колективом підготовлено чимало переможців і призерів олімпіад та турнірів. Випускники навчаються у престижних вишах. Це стало можливим завдяки створенню багаторівневої системи навчання й виховання, що спирається на нашу модель випускника та сучасні технології навчання

Утім існуюча модель випускника не відповідає сучасним вимогам:

  • з'явилась нова парадигма навчання й виховання;
  • змінився характер взаємин між учителями й учнями, виникла суб'єкт-суб'єктна взаємодія.

Учень, як особистість, формується в соціальній конструкції учень - група - навчальний заклад - місто - регіон - країна, виконуючи різні соціальні ролі.

Навчання в НВК стає інтерактивним, розкриває внутрішні особливості учнів, що формує компетентну особистість учня в різних сферах діяльності.

Компетентний підхід у навчанні й вихованні переборює розрив між навчанням і життям.

Освіта та виховання в НВК виступають як інструмент самовдосконалення особистості та допомагає сформувати особистість, компетентну в різних сферах діяльності. Тому виникла необхідність розробити нову концепцію моделі випускника на інших принципах.

Центром моделі є «Я» випускника. «Я» випускника розглядається як суб'єктивна система уявлень і понять про себе, свою зовнішність, здібності, можливості, риси характеру, про фізичний розвиток здоров'я; уявлення про своє місце в колективі, характер взаємин з іншими людьми в межах соціальної конструкції.

«Я»-образ складається з трьох частин:

  • «Я» біологічне: знання про свій організм, своє тіло, процеси самозбереження й самодопомоги.
  • «Я» психічне - це знайомство зі своїм внутрішнім світом, розуміння своїх почуттів, бажань, думок.
  • «Я» соціальне - усвідомлення себе як члена суспільства, частки зовнішнього середовища, уміння контролювати свою поведінку, здатність суб'єктивно ставитись до зовнішнього середовища, виконуючи різні соціальні ролі.

Таким чином, «Я»-образ = «Я» біологічне + «Я» психологічне + «Я» соціальне.

На підставі такого розуміння «Я»-образу ми пропонуємо логіко-змістовні моделі. У структурі моделі випускника п'ять логіко-змістовних моделей:

  • «Я» біологічне.
  • Психологічні особливості особистості випускника.
  • Мотиваційна структура.
  • Соціально-психологічні особливості.
  • Соціалізація особистості.

Логіко-змістовні моделі складають основи моделі випускника й дозволяють простежити траєкторію розвитку особистості. Зміст і спрямованість логіко-змістовних моделей різні.

Конструювання логіко-змістовної моделі починається є визначення критеріїв і показників. Критерії дозволяють визначити загальні якості особистості, а конкретні показники характеризують особистість конкретного випускника.

Далі будується система координат, центром якої є «Я»-образ. Кількість координат для даного «Я» визначається кількістю критеріїв. На кожну координату наносяться показники. З'єднавши показники різних координат, можна побудувати циклічну діаграму розвитку особистості.

Розглянемо зміст логіко-змістовних моделей:

„Я" біологічне містить у собі такі критерії та показники

Знання про організм:

  • анатомічні відомості;
  • розуміння фізіологічних процесів;
  • дотримання правил гігієни.

Розвиток холістичних уявлень про себе, про світ:

  • людина є біолого-соціальною системою;
  • місце людини в біосфері;
  • розуміння закономірностей холістичного розвитку.

Відповідальність за своє життя та здоров'я:

  • усвідомлення небезпеки;
  • уміння контролювати свою поведінку у випадку небезпеки;
  • отримання навичок само- та взаємодопомоги.

Психологічні особливості особистості

Психодинамічні властивості особистості:

  • екстраверсія;
  • ригідність;
  • емоційна збудливість;
  • активність;
  • щирість.

Емоційний інтелект:

  • емоційна поінформованість;
  • емпатія;
  • управління своїми емоціями;
  • самомотивація;
  • розпізнання емоцій інших людей.

Особистісна креативність:

  • допитливість;
  • уява;
  • складність;
  • схильність до ризику.

Риси характеру:

  • тактовність;
  • принциповість;
  • чуйність;
  • працьовитість;
  • самокритичність;
  • помірність у потребах;
  • акуратність.

Мотиваційна структура

Мотивація випускника:

  • життєзабезпечення;
  • комфорт;
  • спілкування.

Характерні риси випускника:

  • спрямованість особистості;
  • інтелектуальні риси характеру;
  • ставлення до людей;
  • ставлення до себе.

Емоційна спрямованість:

  • альтруїстична;
  • комунікативна;
  • самостверджувальна;
  • на вибір професії;
  • естетична.

Здатність до самоуправління:

  • здатність до рефлексії;
  • здатність до самоаналізу;
  • здатність до самоорганізації;
  • здатність до самоуправління;
  • здатність до самоконтролю.

Особиста самореалізація:

  • наявність потреби в самореалізації;
  • готовність до самореалізації;
  • реалізація життєвих цілей.

Рефлексії та саморозвиток:

  • можливість професійної самореалізації;
  • самооцінка своїх якостей;
  • прагнення до саморозвитку.

Мотивація успіху:

  • активність у діяльності;
  • подолання перешкод;
  • наполегливість у досягненні мети;
  • планування на перспективу.

Комунікативна компетентність:

  • відкритість, товариськість;
  • логічне мислення;
  • кмітливість;
  • емоційна стійкість;
  • життєрадісність;
  • художнє мислення;
  • незалежність;
  • самоконтроль.

Самоактуалізація особистості:

  • орієнтація в часі;
  • цінності;
  • потреба в пізнанні;
  • креативність;
  • саморозуміння;
  • контактність.

Самоствердження особистості:

  • відсутність пригніченості;
  • розвиток конструктивних стратегій;
  • схильність до домінування.

Мотиваційна компетентність:

  • неперервна освіта;
  • усвідомлення, допитливість;
  • потреба в самопізнанні;
  • упевненість у своїх силах.

Гностичний компонент:

  • гнучкість мислення;
  • здатність до синтезу, узагальнення;
  • креативність;
  • пам'ять, її оперативність;
  • уміння систематизувати, класифікувати, узагальнювати.

Когнітивний компонент:

  • знання;
  • уміння;
  • навички.

Морально-вольовий компонент:

  • позитивне ставлення до навчання;
  • працездатність;
  • воля;
  • цілеспрямованість.

Організаційний компонент:

  • уміння планувати час, роботу;
  • уміння працювати в бібліотеці;
  • уміння користатись оргтехнікою;
  • уміння орієнтуватись у класифікації джерел.

Соціально-психологічні особливості

Локус контролю:

  • почуття відповідальності;
  • готовність до активності;
  • високий рівень суб'єктивного контролю емоцій;
  • власна відповідальність за події;
  • здатність переслідувати свої цілі в сьогоденні й майбутньому;
  • відповідальність за своє здоров'я;
  • здатність контролювати свою поведінку.

Ціннісні орієнтації:

  • відпочинок;
  • праця;
  • допомога людям;
  • знання про світ, природу людини;
  • соціальний статус;
  • соціальна активність;
  • спілкування;
  • здоров'я.

Соціальні та життєві цінності:

  • інтелектуальний розвиток;
  • перегляд освітніх програм;
  • самовдосконалення;
  • залучення до життя НВК;
  • вивчення предметів із задоволенням;
  • читання літератури;
  • близькі друзі;
  • вибір демократії та свободи;
  • служіння людям;
  • духовне вдосконалювання;
  • особистісне зростання.

Емоційна чуйність (емпатія):

  • сприйняття проблем друзів, групи, міста, регіону;
  • співчуття;
  • чуйність;
  • здатність до переживання;
  • відчуття радості, щастя від мистецтва.

Соціалізація особистості

Фактори соціалізації:

  • учень;
  • група;
  • НВК;
  • місто;
  • регіон;
  • Україна.

Форми стосунків:

  • знайомство;
  • приятелювання;
  • товаришування;
  • дружба;
  • взаємодопомога.

Принципи стосунків:

  • толерантність;
  • поступливість;
  • повага;
  • довіра;
  • урахування інтересів інших;
  • культура мови;
  • комунікабельність.

Цілі й задачі розвитку:

  • виховання громадянина;
  • індивідуалізація;
  • ідентифікація;
  • актуалізація;
  • формування соціоціннісних відносин;
  • здатність до саморегуляції;
  • усебічний розвиток особистості;
  • формування уявлень про життя.

Технологія роботи з моделлю випускника

Випускники, їхні батьки, класні керівники відзначають наявність чи відсутність показника особистості випускника за допомогою балів у анкетах опитування. Показники анкет і логіко-змістовні моделі збігаються. Критерій особистості в балах виводиться згідно з означеними показниками: дуже високий - 4 бали, високий - 3 бали, достатній - 2 бали, середній - 1 бал.

Отримані показники в анкетах наносяться на логічно-змістовні моделі в модель випускника. З'єднавши показники моделі випускника, одержуємо циклічну діаграму розвитку особистості.

Модель дозволяє передбачити розвиток особистості в межах логіко-змістовних моделей. Побудована циклічна діаграма розвитку націлює випускника:

  • на успіх;
  • приймати рішення й нести за них відповідальність;
  • свідомо вибирати професію;
  • використовувати знання як інструмент рішення життєвих проблем.

Випускник здатний до саморозвитку та самореалізації.

Автор: Л. Ілініч

Освіта.ua
19.04.2006

Ведущие компании и учебные заведения Предложения от ведущих учебных заведений Украины и зарубежья. Только лучшие вузы, компании, образовательные курсы, школы, агентства.
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!