Osvita.ua Среднее образование Современная школа Воспитание Реабілітація уроку

Реабілітація уроку

В одній відомій своєю інноваційною діяльністю школі учням 5-7 класів поставили запитання: "Чи вважаєш ти за потрібне й важливе, щоб діти брали участь в організації навчального процесу: визначенні мети заняття, способів роботи, складанні критеріїв оцінювання, у самому оцінюванні тощо?"

Відразу зазначимо, що в безлічі наших шкіл таке запитання (та ще звернений до п'яти-семикласників) було б узагалі немислимим: за організацію освіти дитини відповідає держава, школа, педагоги, нарешті, але аж ніяк не сама дитина.

Однак школа, про яку йдеться, повторюємо, інноваційна, знаменита, і діти тут мислять зовсім не так, як прийнято.

«Так» - відповіли учні в переважній більшості анкет. Мовляв, як же без цього? Хіба можна вчитися, якщо сам не береш участі в організації свого навчального процесу?!

Для дітей цієї школи така відповідь звичайна: інший варіант навчання їм практично невідомий. Та й навіщо він - інший? Як це можна - щоб усе організовували за тебе?

Але допитливі психологи не заспокоїлися і стали ставити додаткові запитання. Наприклад: а в яких формах шкільного життя тобі вдавалося найбільш активно включатися в організацію своєї освіти?

...Справа в тому, що в школі протягом багатьох років багато і плідно експериментували з різними прогресивними формами освіти «за межами уроку»: це і «занурення», і ігри, і різного роду самостійні, творчі і проектні роботи, і великі колективні проекти і справи, і різного роду гуртки та секції, і складання індивідуальних навчальних планів і траєкторій, і робота в парках-студіях... усе те, що, власне кажучи, і дозволяє розвити в дитині здатність до організації власної освіти.

І ось де на психологів і педагогів школи чекав сюрприз.

Абсолютна більшість опитаних підлітків заявили, що серед усіх перерахованих форм найбільше активізує здатність організовувати свою освіту... урок. Так само відповіли і старшокласники.

Слід сказати, що отримані результати викликали в педагогів школи деяку зніяковілість і здивування. Самі ж вони віддають перевагу зовсім іншим освітнім формам (що чітко виявило відповідне опитування): колективні шкільні справи, індивідуальні й ігрові проекти, освітні траєкторії... Саме в них бачать педагоги школи ключ до формування освітньої самостійності дитини, ключ до ефективного входження її у справжнє життя. Мовляв, те, що прийнято називати додатковою освітою, є насправді основною.

А отут така оказія! Переважна більшість учнів - за урок!

Але це означає лише те, що в самій сутності уроку в цій школі відбулася справжня революція, щоправда, ще до кінця не усвідомлена самими педагогами: уже створивши зовсім нові види урочної реальності, багато вчителів за інерцією сприймають урок як менш ефективний освітній засіб. І через це - розгубленість перед отриманими анкетними даними. Як же так? Не може бути!

Може, може!

Якщо мета і зміст уроку - у передачі учневі деякого заданого обсягу навчальних знань, умінь і навичок, тоді, як не вдосконалюй урок, він ніколи не стане простором справжньої самоосвіти дитини. І як би ефективно не розв'язував такий урок поставлені навчальні завдання, вчитель у кращому випадку буде якісним технологом, а учень - якісно виконаним продуктом. Але варто лиш учня зробити співучасником процесу вироблення цілей, задач, змісту і напрямів уроку, варто урок зробити по-справжньому відкритим - і станеться диво. Він перестане бути засобом технологічного огранювання дитини, а стане простором її живого й самостійного розвитку.

І тоді в самій класно-урочній системі розкриються небачені можливості. І виявиться, що сам урок можна розглядати як принципово відкриту реальність. Як реальність, визначену не універсальною навчальною програмою і не вчителем, а винятково діалогічною взаємодією вчителя й учня.

Автор: О. Лобок

Освіта.ua
22.08.2007

Ведущие компании и учебные заведения Предложения от ведущих учебных заведений Украины и зарубежья. Только лучшие вузы, компании, образовательные курсы, школы, агентства.
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!