Osvita.ua Среднее образование Современная школа Методика и технология Як поєднати логіку та творчість

Як поєднати логіку та творчість

У роботі "Самоосвіта" християнського філософа М. Бердяєва є дивні рядки, присвячені темі творчості: "Бог очікує від людини творчого акта як відповіді людини на творчий акт Бога"

Фактично, для творчості М. Бердяєва це тема про ставлення людини до Бога, це процес самопізнання, який здійснює кожна особистість на своєму життєвому шляху.

Математика - точна наука й на перший погляд досить далека від творчості. Математика сприяє розвитку логіки, але спосіб рішення завжди поєднаний із творчістю. Пошуком нових методів і способів навчання дисциплін математичного циклу присвятили себе старший викладач Херсонського державного університету Діна Олександрівна Вельдбрехт і заслужений учитель України, Соросовский стипендіат, учитель вищої категорії, учитель-методист Кіровськой сільської школи Бериславського району Херсонщини Ніна Гаврилівна Токар.

ВНЗ і школа - такий творчий союз піввікової професійної діяльності вчителя середньої школи й викладача Херсонського університету. 120 сільських школярів тепер стали провідними вчителями математики Херсонщини, а більше тисячі вчителів математики одержали вищу кваліфікацію - і все це справа рук Н. Токар і Д. Вельдбрехт.

У цій історії співробітництва знаменні роки - 1970-1990 - коли загальними зусиллями методичного об'єднання Кіровськой школи та кафедри математики на чолі із завідуючим І. Мірошник викладачі кафедри Л. Кацова, В. Кузмич, Я. Вельдбрехт, В. Самійленко були частими гостями Кіровськой сільської школи. Безпосередньо на практиці у стінах сільської школи апробувались нові підходи, методики й форми розвитку творчих здібностей учнів, організації їх самостійної роботи.

Уже тоді передбачався диференціальний підхід до навчання обдарованих дітей у математичній сфері. Студенти на педагогічній практиці освоювали безцінний досвід позакласної роботи Н. Токар, яка опікувалась і продовжує приділяти увагу історії рідного краю.

Для моїх колег професійним кредо є слова відомого математика Блеза Паскаля, котрий уважає, що життя прекрасне двома цілями: вивчати математику й навчати математиці. Для них цифри - це ціла філософія, це знаки, що кодують систему світогляду, це - символи свідомості людини. Так, наприклад, цифра «4» - це знак світопорядку: чотири пори року, чотири сторони світу... Трійка - біблійна трійця, а сімка складається із днів творчого акта Бога над створенням світу, сьомий день - заслуженого відпочинку, а якщо порушено сітоопорядок (4) і немає творчого змісту (7), то в сумі ці числа дають цифру 11 - день покаяння. За філософією чисел приховується філософія душі та помислів Д. Вельдбрехт і Н. Токар.

Вони щедро діляться своїм життєвим і професійним досвідом. Більше 70 статей і методичних рекомендацій опубліковані в журналах «Рідна школа», «Математика у школі», «Математика у школах України» та в інших періодичних науково-методичних виданнях. І кожна робота спрямована на розкриття творчого потенціалу учня й учителя, на осмислення актуальних проблем освітнього циклу.

Вони часті гості на республіканських, обласних і міжнародних теоретико-практичних конференціях.

2002 - тематична міжнародна конференція «Сучасні тенденції розвитку природничо-математичної освіти».

2003 - Всеукраїнська науково-методична конференція.

2004 - Херсонська науково-методична конференція.

2006 - тематична всеукраїнська науково-практична конференція «Освітнє середовище як методична проблема».

2007 - Всеукраїнська науково-практична конференція на тему «Уніфікація природничо-математичної освіти в контексті європейського виміру».

Заслуженому вчителю України Н. Токар і старшому викладачу із піввіковим досвідом роботи Д. Вельдбрехт є чим поділитися зі своїми колегами та повести серйозну ґрунтовну розмову про невичерпність підходів до навчання та виховання, відбору технологій і методів роботи як на уроці, так і в позаурочній діяльності.

Кожне покоління учнів - це новий зріз знань про світ, нове бачення та взаєморозуміння особистого життя епохи в історії людства. Наукові статті, методичні рекомендації, розробки уроків у моїх колег завжди пов'язані з розвитком творчого потенціалу учнів, а це чи не найголовніше. Журнал «Біологія» опублікував надзвичайно цікаву роботу Д. Вельдбрехд і Н. Токар «Позакласні екологічні заходи», в якій за допомогою біології, екології та математики учні пізнають світ. Або, наприклад, «Нестандартні підходи до рішення алгебраїчних рівнянь та їх систем» наводить на найціннішу та чи не найпоширенішу думку: усе, що бачимо у природі, можна описати математичними рівняннями. Наприклад, урок-презентація на тему «Піраміда» ставить собі за мету не тільки познайомити учнів з елементами піраміди як математичного об'єкта, а й показати піраміду як форму існування всесвіту. А методичні рекомендації до проведення гуртка з геометрії у 8-х класах розширюють пізнання предмета й навчають математичної мови, необхідної у світі науки та техніки.

Можна наводити дуже багато прикладів, які доводять, що процес самопізнання особистості та суспільства може здійснюватися за допомогою математики, а творчий потенціал Д. Вельдбрехт і Н. Токар розширює рамки пізнання світу. З такими професіоналами, справжніми асами своєї справи цікаво жити та спілкуватись, тому що взаємозв'язок складного та простого в науці й у житті є для них природним станом душі - творчістю.

Автори: Т. Хома, С. Волкова

Стаття журналу "Відкритий урок: розробки, технології, досвід"

Освіта.ua
05.12.2008

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!