Osvita.ua Среднее образование Современная школа Методика и технология Роль тренера в організації

Роль тренера в організації

У кожній організації існує персона, яка реально виконує функції тренера чи консультанта, яка користується довірою керівника. Іноді цей статус відповідає посаді у штатному розкладі компанії, наприклад, якщо йдеться про виконавчого директора або керівника служби персоналу

Іноді роль «сірого кардинала» виконують зовсім неочікувані люди. Кажуть, що в цьому не треба вбачати нічого компрометуючого професію: якщо надати цій діяльності легітимну форму, вона стане творчою.

Існує два основних стереотипи сприйняття тренера: з одного боку, образ ментора, який нудним голосом віщає прописні істини, а з іншого - «артиста», провісника нових ідей.  Необхідно також відмітити, що в нас до сьогодні ще зустрічається ставлення до тренера як до представника сфери послуг, наприклад, офіціанта. Але поступово таке ставлення буде змінюватись.

Одна з важливих функцій тренера - роль «провокатора». Він призваний ініціювати творчий процес, жваву суперечку, в якій, як відомо, народжується істина.

Усім зрозуміло, що тренер повинен допомагати отримувати певні навички, сприяти згуртуванню команди тощо. При цьому зовсім не очевидним, але очікуваним є отримання якогось додаткового ефекту (наприклад, уточнення бачення чи прояснення структури, організації).

Очевидно, що в майбутньому відбудеться диференціація тренерських функцій, і в кожної будуть свої виконавці:

  • тренер-інструктор вестиме стандартні тренінги: комунікації, ведення нарад, уведення новачків у організацію тощо;
  • тренер-майстер, який спеціалізується на розв'язанні локальних задач, допоможе налагодити необхідний процес, «полагодити» те, що зламалось;
  • спеціаліст з відносин - у організації майбутнього роль інтерактивних стосунків виросте і знадобиться забезпечення безперебійності цієї діяльності;
  • системний фахівець допомагатиме набути бачення, прояснення елементів структури;
  • індивідуальний тренер (coach) надасть допомогу керівникам, політичним діячам тощо (тут і вирішення індивідуальних задач, і персональна опіка);
  • «джокер», інтелектуальний провокатор, медіатор групових обговорень, що вже склалися, почне ініціювати креативні процеси;
  • постійний тренер-куратор організації зробить незалежну експертизу процесів і допоможе вирішити проблеми, що виникнуть (щось аналогічне довіреному домашньому лікарю родини).

Що дасть така спеціалізація тренерів?

Це дозволить замовникам точніше зорієнтуватися на ринку, співставити свої бажання й можливості. Можна навести такий приклад. Одні люди мають можливість замовляти туалети у великих кутюр'є, інші купують речі в магазинах, а хтось чекає на розпродажі чи задовольняється речовим ринком. Не можна сказати, що купувати простий одяг безумовно погано, усе залежить від тих задач, що стоять перед покупцем.

Різні групи тренінгових послуг проходять у своєму розвитку шлях від продукту до інформації, причому диференціація функцій супроводжує цей процес на всіх його стадіях. Сьогодні немає чіткої структури цього ринку, тому постійно виникає проблема обшуканих сподівань: запрошують тренера з продажів, а чекають від нього зміни бачення. До речі, розмежування функцій тренера дозволить сформувати правильне розуміння вартості праці тренера і тренінгів. Найбільш прості форми, що під силу рядовому реміснику, стануть суттєво дешевшими.

Що день прийдешній нам готує.

Західні бізнесмени не чекають дива, вони звикли до гарантованої середньої якості. Наші ринки перебувають на різних стадіях розвитку. Ми перебуваємо сьогодні на стадії виникнення попиту на короткострокове навчання.

Чого очікує ринок тренінгових послуг у нас?

Імовірно, буде розвиватися диференціація категорій послуг, причому можна виділити цілу низку різних підходів:

  • поділ послуг, що спрямовані на топ-менеджмент і персонал, який безпосередньо працює з клієнтом;
  • поділ послуг за об'єктом: процес в організації, підрозділ, проект, організація в цілому;
  • поділ за очікуваними результатами: розвиток навичок, мотивації, бачення, інтерактивної діяльності.

Чи можна сформулювати місію тренера?

Мені здається, що одна з найважливіших речей - зменшення лицемірства. Тренер зменшує лицемірство в організації, зменшує неадекватність, що накопичилась. Тренер повинен уміти знаходити позитивні форми для виявлення і зняття негативу. Таким чином, він створює «гумус людяності».

Освіта.ua
12.09.2006

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!