Osvita.ua Среднее образование Современная школа Психология Шкільний психолог у програмі "Діалог"

Шкільний психолог у програмі "Діалог"

Протягом останнього десятиліття ситуація, що склалася в психологічному вимірі дитячого світу, викликала шок у всіх, хто з ним стикається. Зростаюче погіршення здоров'я, неприхована агресивність, асоціальність, тривога і просто страждання дітей уже не можна не бачити навіть у рожевих окулярах

Представники прогресивної психолого-педагогічної думки та просто небайдужі вирішили піти в наступ на проблему погіршення здоров'я дітей, узяти на абордаж шкідливі звички підлітків. Результатом цієї стратегічної розробки став проект «Діалог».

У чому полягає його сутність? По-перше, «Діалог» - це суто психологічний продукт з усіма позитивними (та навіть і негативними) наслідками. До позитивних причислимо такі характеристики. Як психологічний продукт він вимагає відповідного аналізу, тобто погляд розробників дійсно сягнув углиб питання; концентрація уваги спрямовується не стільки на зовнішні прояви поведінки, скільки на глибинні прояви дитячої душі - низьку самооцінку, негативну Я-концепцію, тяжкі переживання, що викидають дитину за борт здорового прийняття світу та здорового способу життя, спонукають на небезпечні експерименти.

З іншого боку, як будь-які перші кроки в розв'язанні проблем дитячого світу, програма «Діалог» є дещо ідеалістичною. Вона передбачає тренінговий підхід до роботи, який не зовсім адекватний і зручний для реального шкільного режиму.

Але саме в цій точці і починає свою роботу шкільний психолог, який повинен втілити «крилату» концепцію в «земну» школу. Для цього потрібні прискіпливий погляд, здоровий глузд і натхнення, аби поєднати ідеї проекту з необхідністю адаптувати їх для конкретних дітей.

Саме тут починається індивідуальна творчість психолога й оформлюється його роль у реалізації програми. Варіантів безліч: пристосувати окремі вправи для урочних занять або створити середовище для тренінгів; навчити логіки «Діалогу» класних керівників чи заручитися допомогою учителів-предметників. У будь-якому випадку роль шкільного психолога у втіленні програми «Діалог» є первинною, оскільки він найкомпетентніша особа у «перекладі» психологічної суті і природи програми на мову тих, хто втілюватиме її в життя - наприклад, класні керівники, учителі, волонтери. Таким чином, сам психолог перетворюється на координатора проекту.

Іншим напрямком діяльності психолога є робота з батьками. Тут теж можуть бути запропоновані різні варіанти: індивідуальні консультації за запитом чи групові зустрічі, або ж те й друге. У будь-якому випадку, як це відомо, сім'я є тим первинним середовищем, де зароджуються проблеми фізичного і психологічного здоров'я. Компетентні бесіди і поради батькам можуть зіграти вирішальну роль у зупиненні дітей на порозі перед шкідливою звичкою, відчаєм, втратою себе.

Планування роботи класних керівників за програмою «Діалог»

Жовтень «Мислення і здоров'я».

Робота з 8-11-ми класами. Перший тиждень

  • Психодіагностична робота з психологом «Тест локалізації емоцій в тілі».
  • Повідомлення результатів.
  • Лекторій для бажаючих «Основи психосоматики, або всі хвороби від нервів».

Другий тиждень

  • Профілактика стресів і депресій. Оголошення конкурсу на найрозвиненішу фантазію «Як я долаю приступи депресії».
  • Урок ОБЖ «Правила особистої психогігієни».

Третій тиждень

  • Класна година. Диспут на тему «Здоровий спосіб життя - це необхідно?».
  • Оголошення результатів конкурсу, вручення нагород.

Четвертий тиждень

  • Робота на канікулах.

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Твір «Нема щастя без здоров'я - так чи ні?»
  • Аналіз робіт, обговорення.

Другий тиждень

  • Конкурс на створення кращих коміксів «Шкідливі звички».
  • Створення журі, оголошення найкращих.

Третій тиждень

  • Класна година «Основи законодавства про охорону здоров'я».
  • Ділова гра «Міністерство охорони здоров'я».

Робота з 1-4-ми класами

Перший тиждень

  • Твір-листівка «Лист до Бога».

Другий тиждень

  • Урок малювання «Здоров'я виглядає так».
  • Урок читання «Українські прислів'я про здоров'я та хвороби».

Третій тиждень

  • Класна година напередодні канікул «Як треба відпочивати? Чи впливає відпочинок на моє здоров'я?».

Робота з педагогами

Установчі збори: ознайомлення із суттю експериментальної програми «Формування навичок здорового життя дітей і підлітків». Постановка мети, завдань. Знайомство з психологічними закономірностями роботи з групою.

Листопад. «Тютюн - стадний інстинкт чи свідомий вибір?». Робота з 8-11-ми класами

Перший тиждень

  • Відкриття тематичного місяця.
  • Експрес-опитування в класах "Ставлення до тютюнокуріння».

Другий тиждень

  • Лекторій «Психологія реклами. Потаємний вплив».
  • Урок історії «Традиція тютюнокуріння. Історична довідка».

Третій тиждень

  • Твір на тему «Найоригінальніші способи кинути курити».
  • Створення незалежної комісії журі. Визначення переможців конкурсу.

Четвертий тиждень

  • Класна година «Вплив реклами на поведінку і спосіб життя людини. Тютюнокуріння в рекламі».
  • Нагородження переможців конкурсу.

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування з питань ставлення дітей до проблеми тютюнокуріння.
  • Аналіз і оголошення результатів.

Другий тиждень

  • Домашнє завдання. Інтерв'ю з батьками з приводу куріння.
  • Підготовка стінгазети «Серйозно і жартома про тютюн». Збір анекдотів і гуморесок про курців і висвітлення медичного боку проблеми.

Третій тиждень

  • Конкурс антитютюнових графіті.
  • Формування незалежного журі й оцінка результатів конкурсу.

Четвертий тиждень

  • Класна година. Обговорення результатів, отриманих в інтерв'ю батьків. Диспут «Моє ставлення до куріння».

Робота з 1-4-ми класами

Перший тиждень

  • Урок малювання «Цього треба боятися...»

Другий тиждень

  • Театр валеологічних мініатюр «Спокуса і здоров'я».

Третій тиждень

  • Урок музики «Пісні про здоров'я».

Четвертий тиждень

  • Класна година «Рухливі ігри та їх користь для здоров'я».
  • Гра-фантазування «Інопланетяни на нашій планеті. Допоможіть загартуватися».

Робота з педагогами

Підсумок виконаної роботи протягом тематичного місяця. Розбір проблем і складних ситуацій, підготовка до наступного тематичного місяця. Постановка мети, знайомство із завданнями.

Грудень. «СНІД у царстві кохання».

Робота з 8-11-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування «Виявлення знань молоді про статеві проблеми».

Другий тиждень

  • Лекторій «Сексологія для молоді. Культура сімейних стосунків».
  • Тренінг «Попередження насильства».

Третій тиждень

  • Бесіда з лікарем-венерологом «Любов, шлюб, сім'я, здоров'я».
  • Диспут «Секс до шлюбу: Кохання чи небезпека?».

Четвертий тиждень

  • Класна година із вправами «Шляхи передачі ВІЛ», «Чим ви ризикуєте».

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування «Виявлення знань молоді про статеві проблеми».
  • Обговорення результатів.

Другий тиждень

  • Гра-диспут «СНІД поряд з нами. Аналіз реальних історій».
  • Конкурс творів «Самотність - біда чи задоволення?»

Третій тиждень

  • Лекторій «Профілактика вагітності й абортів неповнолітніх. Контрацепція».

Четвертий тиждень

  • Класна година із вправами: «Міфи і факти про ВІЛ, СНІД».

Робота з 1-4-ми класами

Перший тиждень

  • Конкурс малюнків «Моя самотність».

Другий тиждень

  • Театр валеологічних мініатюр «Дракон СНІД у царстві кохання».

Третій тиждень

  • Бесіда «Стосунки між людьми та їх вплив на здоров'я».

Четвертий тиждень

  • Класна година «Культура здорових стосунків. Етикет».

Лютий. «Алкоголізм - дорога куди?..». Робота з 8-11-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування «Визначення рівня установки на вживання учнями тютюну чи алкоголю».

Другий тиждень

  • Диспут «Що таке залежність? Легальні та нелегальні наркотики».
  • Урок історії «Історія алкоголю: походження і розвиток».

Третій тиждень

  • Диспути «Соціальні аспекти алкоголізму».
  • Гра «Стадії алкоголізму та куріння».
  • Гра-диспут «Алкоголь поряд з нами. Аналіз життєвих історій».

Четвертий тиждень

  • Класна година «Алкоголь в рекламі. Що за привабливою обгорткою?»

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування рівня знань учнів з питання формування здорового способу життя.
  • Анкета «Чи знаєте ви про ризик алкоголізму».

Другий тиждень

  • Міні-лекція «Алкоголь - легальний наркотик».
  • Урок біології: «Чи безпечний алкоголь».

Третій тиждень

  • Диспути «Соціальні аспекти алкоголізму».
  • Гра «Стадії алкоголізму та куріння».
  • Гра-диспут »Алкоголь поряд з нами. Аналіз життєвих історій».

Четвертий тиждень

  • Класна година в інтерактивній формі «Правові аспекти у вирішенні питання профілактики алкоголю».

Робота з 1-4-ми класами

Перший тиждень

  • Конкурс малюнків «Моя сім'я».

Другий тиждень

  • Рольові ігри «Сценки з життя моєї сім'ї».
  • Пошук інформації «Домашня техніка: чи справді безпечно?».

Третій тиждень

  • Інтерактивна техніка «Мої функції та обов'язки в родині».

Четвертий тиждень

  • Класна година «Здоров'я в моїй сім'ї».

Березень. «Молодь і наркоманія». Робота з 8-11-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування «Визначення рівня установки на вживання учнями наркотиків».
  • Проективний твір «Сім днів свободи».

Другий тиждень

  • Гра «мета і цінності».
  • Асоціативний тест. Асоціації слів «наркоманія», «наркотики», «узалежненість».

Третій тиждень

  • Зустріч-сповідь з колишнім наркоманом.
  • Гра-диспут «Наркоманія поряд з нами». Аналіз життєвих історій.

Четвертий тиждень

  • Класна година «Анекдоти про наркоманів: у кожному жарті є доля істини». Дослідження ефекту наркотичних речовин, процесу наркотизації.

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Анкетування «Визначення ступеня ризику залучення підлітків до вживання наркогенних речовин».
  • Проективний твір «Сім днів свободи».

Другий тиждень

  • Гра «Мета і цінності».
  • Гра-пантоміма «Упізнай наркотичні ефекти».
  • Дискусія «Міфи і реальність про наркотики». Визначення поінформованості учнів.

Третій тиждень

  • Бесіда «Сленг наркоманів. Розуміння коренів».
  • Робота з агітбригадами. Розповсюдження інформаційної інформації.

Четвертий тиждень

  • Класна година «Анекдоти про наркоманів: у кожному жарті є доля істини».
  • Кросворд «Скажи наркотикам «Ні!».

Робота з 1-4-ми класами

Перший тиждень

  • Обговорення «Яким чином емоції впливають на здоров'я?».
  • Урок малювання «Світ моїх почуттів».

Другий тиждень

  • Урок валеології «Розслаблюючі та тонізуючі вправи для школярів».
  • Робота з агітбригадами. Розповсюдження листівок «12 порад тим, хто бажає бути здоровим».

Третій тиждень

  • Пошук інформації «Що ви знаєте по порушення зору, слуху, посади в школярів».
  • Рухливі ігри, бесіди «Які вправи для профілактики погіршення зору вам відомі? Придумайте власні вправи».

Четвертий тиждень

  • Класна година. Гра «колесо життя». Бесіда «Що я можу зробити для збереження свого здоров'я».

Квітень. «Харчування і здоров'я». Робота з 8-11-ми класами. «Тематичний місяць»

Перший тиждень

  • Анкетування «Ставлення до їжі: здоров'я чи насолода».
  • Рольова гра «З'їж мене - я Вітамін!»

Другий тиждень

  • Створення галереї «Страшні факти про модні продукти».

Третій тиждень

  • Лекторій «Сумісність і несумісність продуктів».

Четвертий тиждень

  • Класна година. Гра за типом телепередачі «Смак - новий погляд: смачно і корисно».

Робота з 5-7-ми класами

Перший тиждень

  • Твір-роздум «Якими б ви хотіли бачити дівчаток (хлопчиків)  вашого класу? Чому?»
  • Обговорення результатів.

Другий тиждень

  • Журнал для дівчат «Конкурс рецептів фітокосметики».
  • Створення галереї «Страшні факти про модні продукти».

Третій тиждень

  • Лекторій «Методи очищення організму від шкідливих речовин».

Четвертий тиждень

  • Класна година. Гра за типом телепередачі «Смак - новий погляд: смачно і корисно».

Робота з 1-4 класами

Перший тиждень

  • Гра «Я покупець у магазині. Мій вибір».

Другий тиждень

  • Урок природознавства «Бабусина скринька: що ми знаємо про корисні рослини».

Третій тиждень

  • Урок праці »Своїми руками: смачно і корисно».

Четвертий тиждень

  • Класна година. Рольові ігри «Я у гостях».

Додаток 1

Методичний матеріал для проведення тематичного місяця «Мислення і здоров'я» для 5-8-х класів

Перший тиждень

Повідомлення учнів про відкриття всешкільної програми оздоровлення «Формування навичок здорового способу життя». Розкриття змісту програми та форм її проведення.

Мета програми полягає у створенні умов для вироблення учнями свого ставлення до проблем здорового образу життя та здійснення ними свідомого вибору щодо власної долі та місця в ній тютюну, алкоголю, наркотиків та інших шкідливих звичок.

Для досягнення цієї мети учням буде запропонована розгалужена програма заходів, зокрема тренінгів, ігор, бесід, диспутів, інформаційних екскурсів, конкурсів малюнків, творів, яка втілюватиметься в першу чергу класними керівниками, учителями з різних предметів, практичним психологом, соціальним педагогом тощо.

Необхідно зауважити: програма не прагне до наставництва й моралізаторства, а покликана забезпечити учнів усією необхідною інформацією та практичними навичками для можливості усвідомлення ними свого вибору щодо здоров'я та формування власного стилю життя.

Другий тиждень

Оголошення в класах початку тематичного місяця «Мислення і здоров'я». Розкриття його змісту та форм проведення.

Класний керівник. Головним мотивом цього місяця має стати тематика «Мислення і здоров'я». Що криється за цією, здавалося б, абстрактною назвою? Мається на увазі ідея про цілісність людини. Це означає, що на здоров'я особистості впливають не тільки шкідливі звички, навколишнє середовище, інфекції, а й її внутрішній стан. Тобто наша увага зупиниться на тому, як поганий настрій, негативні емоції, напружені стосунки в сім'ї, з друзями і коханими впливають на наш фізичний стан і виникнення хвороб. Адже недарма кажуть, що всі хвороби від нервів. Отже, все в людині взаємопов'язане.

Оголошення класним керівником і проведення на виховній годині або в будь-який інший зручний час протягом 10-15 хвилин конкурсу на найкращий міні-твір »Що таке щастя? Що таке здоров'я?». Найкращі роботи будуть прочитані вголос або вивішені у стінгазеті.

Третій тиждень

Класна година в 5-8-х класах

Перший варіант

Проведення гри «Незаселений острів».

Призначення:

  • ознайомлення з правовим регламентуванням здорового способу життя на рівні держави;
  • вироблення свого ставлення до проблем здорового способу життя;
  • усвідомлення необхідності контролю шкідливих звичок;
  • відпрацювання способів, стилів взаємодії, необхідних для ефективного вирішення поставленої задачі.

Сюжет

Уявіть, що ви пливете до Африки. Унаслідок катастрофи ви потрапили на незаселений острів. Коли вас врятують, і чи зможуть це зробити - невідомо. Природно, перед вами стоїть завдання - вижити, адже життя повне небезпек і несподіванок.

Треба освоїти острів, організувати на ньому господарство, налагодити соціальне життя, розділити функції й обов'язки. Варто продумати й те, яким чином вони будуть виконуватися. Але основним є питання про здоровий спосіб життя на острові, адже виявилося, що він не такий уже екологічно безпечний. По-перше, на ньому були знайдені залишки небезпечних відходів, багато рослин уражені незрозумілими хворобами; крім того, на острові росте трава, що має дурманний ефект.

Класний керівник розподіляє клас на чотири групи експертів, які входять у парламент острівної держави, і вони розробляють законодавство з приводу здорового способу життя.

Перша група має розробити Кодекс прав людини на здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:

  • Що таке здоровий спосіб життя?
  • Що має виконувати держава, щоб забезпечити здоров'я своїх громадян?
  • Які є безумовні права і свободи людини і дитини на здоров'я?
  • Що дозволяється людини з приводу її здоров'я?

Друга група має розробити Кодекс обов'язків людини щодо свого здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:

  • Що обов'язково повинна виконувати людина для дотримання закону?
  • Які дії з приводу пошкодження власного здоров'я чи здоров'я іншої людини мають бути покарані державою (ураховуючи використання алкоголю, наркотиків, куріння, поширення ВІЛ, СНІДу)?

Третя група має розробити закони, пов'язані з уживанням наркотиків, алкоголю, куріння. Учні повинні врахувати такі питання:

  • Чи буде обмежений доступ громадян до вживання вільноростучих наркотичних рослин?
  • Чи буде дозволене виготовлення алкоголю?
  • Що дозволяється і що забороняється громадянам з приводу вживання наркотичних речовин?
  • Які покарання мають понести порушники законів острову?

Четверта група має розробити законні акти, пов'язані із системою освіти і сімейним вихованням. Головне завдання - розробка заходів, які б сприяли розвитку в учнів усвідомлення небезпеки шкідливих звичок і недбайливого ставлення щодо свого здоров'я. Учні повинні врахувати такі питання:

  • Які заходи і дії повинні проходити в школі з метою формування навичок здорового способу життя?
  • Які повинні бути закони щодо сімейного виховання здорової дитини?
  • Чи з'являються в країні які-небудь акції, книги, реклама, що матимуть виховне значення для громадян острову?

Другий варіант

Диспут на тему «Здоровий спосіб життя - це необхідно?».

Диспут проводиться методом «мозкового штурму». Класний керівник пояснює суть методу, який полягає у звільненні від стереотипів мислення, вивільнення творчої енергії та розкріпачення для продукування найбільш несподіваних та оригінальних думок.

На першому етапі проводиться розминка.

Класний керівник. Почнемо з невеличкої розминки. Уявіть собі цеглину. Тепер вам необхідно вигадати якнайбільше способів, у які можна використати цю цеглину або декілька цеглин. Варіанти можуть бути абсолютно незвичайні, фантастичні і навіть абсурдні. Кожен на аркуші паперу записує свої варіанти. У вашому розпорядженні 5 хвилин.

По закінченні класний керівник просить декількох учнів запитати свої варіанти.

Основна частина

Класний керівник ставить запитання: «Як на вашу думку, що таке здоровий спосіб життя? Які є його складові?». Основні складові здорового способу життя записуються на дошці.

Клас поділяється на чотири або більше груп (кількість повинна бути парною), і класний керівник дає завдання подумати над запитанням «Чи необхідний, на вашу думку, здоровий спосіб життя?». Перша половина команд повинна розробити якомога більше аргументів «за» здоровий спосіб життя, друга - відповідно «проти». Відповіді учнів повинні охоплювати широке коло аспектів впливу здорового способу життя на долю людини. Групам дається 10-15 хвилин на обговорення.

Команди обговорюють свої варіанти, висловлюються «за» і «проти». Класний керівник стимулює дискусію, після чого підбиваються підсумки. Класний керівник наголошує на тому, що здоровий спосіб життя в кожної людини наповнюється власним змістом, у зв'язку з чим кожна особистість має сама здійснити свій вибір щодо здорового способу життя.

Додаток 2

Класна година для тематичного місяця «молодь і наркоманія»

Вправа 1

Оцінка рівня інформованості учнів. «Провокаційні тези».

Учитель пропонує учасникам розрахуватися на перший та другий номер та обговорити декілька запропонованих тез таким чином: перші номери висловлюються «за», другі - «проти».

  • Проблему наркоманії вирішити неможливо, оскільки немає суспільства, вільного від наркотиків.
  • Наркоманам не можна допомогти.
  • Молодь занадто мало інформують про наркотики.
  • Наркотики слід легалізувати.
  • Тому, хто став наркоманом, не пощастило.
  • Кожна людина хоч раз у житті пробує наркотик.
  • Від маріхуани не розвивається узалежненість.
  • Міліції слід було би вживати більш рішучі заходи стосовно наркоманів.
  • Краще померти від наркотиків, ніж від нудної старості.

Дискусія «Мій друг узалежнений від наркотиків» (30 хвилин)

Мета: випрацювати декілька різних стратегій поведінки, які дозволяють не вступати в співузалежнені стосунки з наркоманом; дають можливість зберегти особисту безпеку та в той же час допомогти близькій людині.

Тренер пропонує обговорити питання «Як слід будувати стосунки з другом, який вживає наркотики?» Учасники висловлюють свої думки про це. Можна обговорювати та в коректній формі критикувати висловлювання. Тренер спрямовує хід обговорення, виявляє нелогічні та дискримінаційні моменти, уточнює правильність розуміння групою деяких висловлювань.

Головне, щоб у ході дискусії була випрацювана дійсно придатна для роботи стратегія.

Відпрацювання практичних навичок

Рольова гра «Запобігання вживанню наркотиків» (45 хвилин)

Гра дає можливість кожному з учасників самому знайти рішення задачі, знаходячись у роли «великого начальника», формує власний масштабній підхід до подолання проблеми, дозволяє набути досвід створення соціальних проектів.

Учасники діляться на дві підгрупи. Одна являє собою адміністрацію школи (приклади ролей: директор, завуч, завгосп, організатор позакласної роботи, учителі), друга - адміністрацію міста (приклади ролей: мер, його заступник, голова комітету в справах молоді, керівник міліції тощо). Тренер допомагає розділити ролі між учасниками.

Задача учасників: знаходячись в обраній ролі, запропонувати творче рішення проблеми наркотиків у масштабах школи, двора, одного міста. Результатом гри є проект «адміністрації школи», «адміністрації міста». Доцільно обмежити масштаб практичного впровадження рівнем «мій двір» чи «моя школа». Учасники повинні не тільки спланувати, хто що повинен робити, а й визначити, звідкіля можна взяти кошти на реалізацію програми, як оцінювати ефективність запропонованих заходів тощо.

Автор: О. Фрідман

Освіта.ua
18.10.2006

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
ОЛЕНА
зацікавила програма, а де б почерпнути більше інформації по її впровадженню класному керівнику?

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!