Osvita.ua Среднее образование Современная школа Конкурс учебников: коррупция или безответственность?
Конкурс учебников: коррупция или безответственность?

Заместитель главного редактора Издательского дома "Освіта" о проведении конкурса

Конкурс учебников: коррупция или безответственность?

Ми живемо у часи змін, реформ і переосмислення дійсності… Протягом останнього року ми зрозуміли, що найвища цінність — це людська гідність, повага і довіра до тих людей, хто поряд із тобою і разом із країною, хто працює, воює, хвилюється, страждає, допомагає, волонтерить у кожній галузі і вірить у те, що все в цьому світі залежить від вміння кожного з нас брати на себе відповідальність і бути чесними із собою і навколишнім світом. І це не патетика, а наше щоденне життя. І наша перемога у боротьбі за цивілізаційний вибір України залежить від того, наскільки переконливо ми доводимо кожним днем свого життя, що ми прагнемо жити в іншій країні, що змінюється кожен із нас, а тим більше ті, хто у цей жорсткий час узяв на себе тягар відповідальності приймати рішення… І сьогодні, нам здається, чесніше сказати не знаю, давайте подумаємо разом, ніж сфальшивити, підмінити, порушити, сфальсифікувати (навіть із найкращих намірів) будь-який документ, рішення, дію. Бо відразу знайдуться тисячі тих, хто подумає: "А що змінилося? Чим ви відрізняєтесь від попередників?" І абсолютно точно скажуть, як вам можна вірити після цього? А втрата довіри зараз це, на нашу думку, найстрашніше...

І тому звертаюсь до всіх, хто може вплинути на ситуацію: врятуйте довіру до нового конкурсу підручників! Адже освітяни в нього повірили! І справді, в країні, незважаючи на всі негаразди, непорозуміння і складнощі, був запущений реальний механізм абсолютно нового відбору навчальної літератури. Вперше в історії конкурсів підручників (а маю нагадати, що конкурси у різних форматах відбуваються з 2004 року) Міністерство освіти і науки, всі ті, хто працював над новими умовами проведення конкурсу,довірили країні — її науковцям, методистам, учителям, психологам — аналізувати, оцінювати, співставляти, самостійно робити висновки,незалежно і прозоро обираючи собі підручники. І потрібно сказати, що сотні експертів за місяць здійснили величезну роботу. Якщо уважно почитати експертизи, викладені на репозитарії навчального контенту, то можна усвідомити напрямки, проблемні питання і тенденції розвитку сучасного вітчизняного підручникотворення та й освіти взагалі. І всі ці тисячі сторінок аналізу, синтезу, роздумів, зауважень і побажань, написані в позаробочий час, безоплатно – людьми, яким небайдуже майбутнє української школи. За цей час експертами була здійснена величезна волонтерська місія, яку добре розуміють вдячні автори і видавництва.

Зауважимо, що серед позитивних експертних висновків зовсім небагато тих, де зовсім нема зауважень і побажань. І майже скрізь маємо висновок: з урахуванням побажань і виправленням недоліків можна рекомендувати. Адже справжні фахівці правильно зрозуміли своє надзавдання: вибрати краще із запропонованого авторами і видавництвами і спільними зусиллями його вдосконалити. Адже, мабуть, ніхто серйозно не буде вважати, що за місяць, який був відведений для підготовки оригінал-макета, навіть геніальний автор і найдосконаліше видавництво може підготувати підручник, до якого не буде зауважень… Вдумливий автор і відповідальне видавництво завжди вітають аргументовані поради і побажання. Адже всі ми налаштовані на випуск кращої продукції…

Але чомусь Конкурсна комісія, яка за Положенням конкурсу має лише опрацювати результати роботи експертів, перестала довіряти всій країні, тобто почала вірити експертам вибірково. На оголошенні результатів конкурсу, що відбулося 27 лютого у Міністерстві освіти і науки, експертам замість подяки була висловлена докора в недобросовісності і безвідповідальності. Але знову ж таки голова Конкурсної комісії шановна пані Галина Усатенко кілька разів підкреслила, що комісія зіткнулася з такими, на їх думку, безвідповідальними експертами, але згідно з положенням, нічого зробити не може, тому потрібно змінювати положення, готувати експертів, але це справа майбутнього, а поки що вони просять учителів, які обиратимуть підручники на 2 етапі конкурсу читати і експертні висновки перед тим, як робити свої. І були оголошені (в он-лайн трансляції) результати… І згідно з ними в репозитарії були виставлені оригінал-макети підручників, і розпочався 2 етап конкурсу, і вчителі почали голосувати і вибирати… І автори та видавництва почали просити Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, щоб їм скоріше віддали експертизи, щоб внести необхідні корективи… І все це тривало майже тиждень…

Тільки ввечері 5 (!) березня на сайті Міністерства та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти з’являється протокол засідання Конкурсної комісії, датований 26 (!) лютим (напередодні публічного оголошення результатів) з… іншими результатами першого етапу! Згідно з ними ще десять підручників не рекомендовано і не допущено до другого етапу… Ось така довіра… Питається, якщо цей протокол реальний, то, що ми чули (і, здається, до цього часу можемо почути на освітньому порталі "Педагогічна преса") 27 лютого… Навіщо було 27 лютого розповідати, що ви не можете зняти з конкурсу підручник геометрії (автори Бевз та інші), у якого одна негативна експертиза, але на 27 сторінках, якщо ви його зняли напередодні?!! Навіщо бідкатися, що експерти наводять десятки зауважень, а потім дають позитивний відгук, якщо ви напередодні вже зняли два підручники математики для 4 класу (авторів Оляницької та Заїки), у яких взагалі нема негативних експертиз?!!

В інформаційному повідомленні на сайті міністерства, що з’явилося 12 березня, пані Усатенко називає закономірні запитання видавництв і авторів, чиї підручники зникли з переліку рекомендованих, дискусією щодо проведення конкурсу (нічого собі дискусія, особливо, якщо вважати, що другий етап конкурсу триває, вчителі голосують, дехто вже й проголосував за «зниклі» підручники і тепер питає: а нам, що тепер робити – переголосовувати, інші обирати?). А потім "кваліфіковано" пояснює, що секретар комісії прочитала неузгоджений протокол!!! Так, на всю країну, в он-лайн трансляції!!! Отака собі недолуга секретар: щось знайшла і прочитала, мабуть, хотіла, щоб її майже годину вся країна дивилася… Але в неї все одно ж нема права голосу… Але ж ви, з правом голосу, — пані Усатенко, панове Ковтунець і Шукевич, були поряд! Чого ж Ви не зупинили недолугого секретаря! Чому ж ви жалілися на проблеми, що їх напередодні, як виявляється, успішно вирішили: внісши до протоколу пункт, за яким надали собі повноваження знімати будь-які підручники… Адже, як ми вже зазначали, вдумливих експертиз без зауважень немає, а хто зараз буде порівнювати, кому більше написала зауважень шановна Марія Іванівна Барна — підручникам, які ви начебто зняли, чи підручнику Богдановича, який конкурс пройшов, але, до речі, змінам до програми з Математики для 4 класу, що були затверджені напередодні конкурсу, не відповідає… І хто тепер буде уважно читати експертизи до підручників Геометрії (там, до речі, є підручник Тадеєва, у якого 4 негативні експертизи, а він у списку рекомендованих залишився, попри те як підручник Бурди, Тарасенкової, що має один негативний висновок з 13, було вилучено).

Все можна зрозуміти: і те, що комісія була не готова до настільки вдумливої і різнопланової  роботи експертів, і, що члени комісії можуть не довіряти ані Національній академії наук, ані Національній педагогічній академії, ні якимсь експертам з Прилуцького педагогічного коледжу, які вважають підручник математики Оляницької таким, що вчить думати і вважають, що саме такі підручники потрібні нашій школі, і що члени комісії свідомо «вимили» з конкурсу авторів усіх діючих підручників геометрії, бо у них не змінилася концепція (але ж ми говоримо, що наші підручники не проходять апробацію, а ці якраз вже багато років у школі). Особливо це актуально зараз, коли фінансування підручників зменшено в рази і, звичайно, "раціональніше" дати школі нові, неапробовані підручники з геометрії, не дати вчителям початкових класів закінчити системне і послідовне вивчення курсу математики за підручником, до якого вони вже звикли, а запропонувати той, що виходить у двох частинах… Все це можна зрозуміти… Але чому ж ви, шановні, ті, які у нашій свідомості мають уособлювати справедливість нового життя, не пояснили все це під час оголошення результатів. Ви ж могли сказати: у нас склалася проблемна ситуація по 10–20 підручниках, ми маємо проконсультуватися з фахівцями, ми приймемо по ним рішення завтра, післязавтра, в понеділок. Ви, що вважаєте, що вас не зрозуміли б? Ви б щось порушили? А зараз ви порушили головне, на чому має триматися наше суспільство, — довіру! Хто ж зараз повірить, що все на цьому конкурсі відбувається прозоро і чисто, якщо на телекамери читаються неузгоджені протоколи?

І я не знаю, як це пояснити людям, які працюють зі мною поруч, і навіщо це було робити… Що це: нові корупційні схеми чи просто, вибачте, безвідповідальність за свої дії і неповага до людей, з якими вам жити і працювати в новій країні? Країни, яку всі ми прагнемо змінити… І я все одно вірю, що змінимо… Але тільки разом і тільки поважаючи і довіряючи один одному…

Ірина Красуцька, заступник головного редактора Видавничого дому "Освіта" для Освіта.ua

Освіта.ua
16.03.2015

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!