Osvita.ua Среднее образование Современная школа Захист прав неповнолітніх у школі

Захист прав неповнолітніх у школі

Пішли в минуле піонерсько-комсомольські збори, вартові та вахти... Прийшлі інші часі та інші діти, які відторгають залізну дисципліну, вимагають від дорослих поваги та партнерських стосунків, а вчителям здається, що вони до цього ще не готові, і вони продовжують діяти застарілими методами

Згідно зі ст. 53 Конституції України, кожний громадянин має право на освіту. Державою гарантуються її загальна доступність, безкоштовність і обов'язковість. Сьогодні наша правова сторінка дає рекомендації педагогам з огляду на права дитини, щоб учителю не вскочити в халепу.

Про юридичну відповідальність учнів

Юридична відповідальність, у тому числі й карна, за визначенням є індивідуальною, а не колективною. Тому ані порушити кримінальну справу, ані подати цивільний позов на групу громадян, наприклад, на шкільний клас, неможливо. Притягати до відповідальності можна тільки окремо кожного учня, а не колектив школярів.

Учитель, який залишає клас після уроків для «проработки», хай і з надзвичайно важливого приводу, переступає межу закону.

«Розбори» вчителя з учнем у присутності всього класу є образливими та неприпустимими. Тим самим учитель порушує основний принцип Конвенції про права дитини: «У всіх діях по відношенню до дітей першочергова увага приділяється найкращому забезпеченню інтересів дитини» (стаття 3).

Такі «судилища» також входять у суперечність із правом на людське достоїнство учнів, на повагу. Публічні «проробки» наносять дітям величезну моральну шкоду, а застосування таких методів може призвести до судового розгляду батьків із педагогами (ст. 60 закону України «Про освіту»).

І вже зовсім неприпустимо, коли приводом для «проробки» стає навіть не поведінка учня, а його переконання або зовнішній вигляд. Конституція України встановлює право на свободу думок і переконань: «Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань» (ст. 34). Із цього випливає, що педагог категорично не має права виносити на розсуд класного колективу переконання та висловлені думки учня без його згоди. Обговорити, припустимо, замітку учня у шкільній стіннівці на класному часі, звичайно, можна, але тільки за двох умов:

  • учитель заздалегідь переговорив про це з учнем і одержав його згоду;
  • обговорення є вільним, без тиску вчителя на учнів. Це означає, що кожний має рівні можливості висловитись і не лякатися, що він за це постраждає.

Якщо ці умови не виконані, то педагог може зробити тільки одне: обговорити проблему, яка його хвилює, з учнем особисто, без сторонніх, віч-на-віч. Але і в цьому випадку вчитель також не повинен тиснути й зобов'язаний приділити думкам і поглядам дитини належну увагу або, принаймні, вислухати її до кінця.

А що ж може зробити учень, якщо його почали привселюдно «проробляти»? Він мусить, наскільки це можливо, узяти себе в руки та пояснити педагогу, що такі «бесіди» не можна вести при всьому класі, оскільки це його принижує. Учень має попросити вчителя поговорити з ним наодинці після уроків. Якщо ж учитель не виконав прохання учня, він має повне право звертатись зі скаргою до директора навчального закладу.

Окрім того, якщо привселюдні «розбору польотів» у поведінці окремого учня або групи учнів не до вподоби чи неприємні комусь із інших присутніх у класі учнів, він має законне право сповістити про це вчителя - це занадто важливо! Учень може просто підняти руку та сказати: «Маріє Іванівно, дозвольте мені не бути присутнім при вашій розмові з Кирилом. А коли ви закінчите, я повернусь до класу».

Про заборону примусової праці

Стаття 43 Конституції України говорить: «Використання примусової праці забороняється». Те ж саме записано й у статті 52 закону України «Про освіту»: «Відволікання учнів за рахунок навчального часу на роботу і здійснення заходів, не пов'язаних з процесом навчання, забороняється». Це означає, що школа не мала права наказувати дівчинам 9-11-х класів брати ганчірки в руки та відправлятись підтирати калюжі у шкільних коридорах. Зверніть увагу на тверде формулювання закону «Про освіту». Школа повинна одержати не тільки згоду самих учнів на допомогу навчальній установі своєю працею, а і згоду їхніх батьків. Якщо додержуватись букви закону, то навіть якби самі учні стояли з ганчірками в руках і благали дозволити їм рятувати школу, то директор не має права їм цього дозволити, поки вони не принесуть письмову згоду батьків.

Як же поводитися школі в цих умовах? Якщо школі дійсно потрібна екстрена допомога, то, звичайно ж, вона звернеться до учнів. Але це має бути саме проханням, а не наказом. Школярі мають право самостійно вирішати, відгукнутись на прохання школи чи ні. При цьому школа повинна враховувати: навіть якщо дитина трудиться на благо школи за своїм власним бажанням, батьки можуть бути з цим не згодні. У цьому випадку в батьків будуть усі підстави скаржитись на школу або навіть подати до суду. Тому школі корисно заздалегідь, не чекаючи потопу, з'ясувати позицію батьків із питання залучення їхніх дітей до праці. Це стосується не тільки екстрених випадків, а і звичайних чергувань, генеральних прибирань та інших «трудових десантів».

Про чергування учнів у школі

Ми вказували на те, що стаття 50 закону України «Про освіту» забороняє залучати учнів до праці, не передбаченої освітньою програмою, без згоди їхніх батьків та їх самих. Це означає, що школа також не може наказувати учням брати участь у чергуванні. Якщо школа примушує учня чергувати, то він може оскаржити дії школи. Для початку учень може звернутись до директора з письмовою скаргою на дії класного керівника чи іншого конкретного вчителя, який змушує його заступати на «пост номер один». Якщо директор відмовиться звільнити учня від чергувань, той має право написати скаргу в управління (відділ) освіти й органи із захисту прав дитини. Якщо ж і це не допоможе, батьки учня можуть подати на школу до суду.

А що ж робити, якщо обов'язок чергувати записаний у статуті школи? По-перше, учень має уважно прочитайте цей статут і переконатись, що така норма там дійсно є. Але дуже ймовірно, що її там не буде. Та в будь-якому випадку слід пам'ятати, що статут школи не може суперечити чинним законам і, тим більше, Конституції України. Якщо протиріччя є, то учням чи їхнім батькам треба керуватись не статутом (або наказом директора чи якимсь іншим внутрішньошкільним положенням), а саме Конституцією України та законами.

У проблеми чергувань є й інша вкрай небезпечна сторона - спроба наділити чергових учнів поліцейськими чи владними функціями. Це, зрозуміло, уважається неприпустимим. Не можна покладати на учнів адміністративні обов'язки: діти не можуть відповідати за підтримку дисципліни та порядку просто з однієї простої причини - тому що вони діти. Цим можуть займатись тільки спеціально підготовлені дорослі, наприклад, педагоги або міліціонери. Якщо дитина-черговий усерйоз займеться наведенням порядку, це може призвести до ще більшого безладдя в навчальному закладі. По-перше, ніхто не гарантує, що запопадливий черговий не перегне палку, а по-друге, що на його слова та дії правильно відреагують інші учні. Школа не повинна провокувати ситуації, що ведуть до конфліктів між учнями.

А чи так уже потрібні у школі чергування? На наш погляд, чергування - це не священна корова, яку треба зберегти будь-що. «Пости» в коридорах та інші явно абсурдні традиції ми би порадили скасувати.

Але є проблеми самообслуговування, що так чи інакше треба вирішувати. Наприклад, зрозуміло, що дуже важко нагодувати учнів у шкільній їдальні за 10-15-хвилинну перерву, якщо за десять хвилин до кінця уроку в ній не з'являться учні-чергові. Шукати рішення цих проблем треба разом з учнями, при цьому необхідно перш за все керуватися принципом добровільності, а не примусу.

Ось такі непрості та незвичні правові стосунки та колізії виникають у сучасних стосунках між учителями та учнями, якими не варто нехтувати.

Освіта.ua
05.03.2008

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Наталія
Підскажіть будь ласка чи можна у дитини 2 класу требувати писати пояснювальну записку.Напишіть.Дякую.
Тетяна
чи виставляється оцінка за поведіну в щоденник?Які критерії виставлення оцінки за поведінку?
Татьяна
Подскажите пожалуйста, может ли преподаватель быть классным руководителем в классе своего ребенка? На какие законы опираться? Ситуация такова, у моей дочери конфликт с одноклассницей, а она дочь классного руководителя. Понятное дело, что классный руководитель защищает свою дочь. Мало того еще и мстит морально унижает моего ребенка. Директор на стороне учительницы и ее дочери.
Стас
Чи може в учня під час уроку стояти бутилочка з водою ? Скажіть будь ласка дуже треба бо не можу ніде знайти відповідь
Стас
Чи може у дитини під час уроку стояти бути ока з водою на парті будь ласка скажіть дуже потрібно вже сваримося з учителькою
Анна
Моя вчителька української мови, при всьому класі обговорює моє особисте життя. Чи має вона на це право? Та що робити в такій ситуаціі?
оля
подскажите что делать? у нас у класе есть девочка которая всех бьёт. и моему попало у висок.она очень агресивная.а родители её розбираються з детьми у класе.кокое они имеют право. ?
Вік а
Скажіть будь ласка,моя дитина зараз навч.в 1 кл.На уроки англійської мови їх ділять на дві групи.Чи можу я перевести її в іншу,якщо мені не подобається вчитель,який навчає саме мою дитину. (Хоча цього хочуть всі батьки).
Ігор
А ось мене дають до 8 класу боя вчився за кордоном 3 роки тобто то з 7 (Кл. В Україні я переїхав до Польщі и там пішов до 6 класу и вчився аж до 9 Кл ) а тепер мене дають у 8 клас хоч я навіть рочниково не підходжу а директор говорить що адаптація і вставляється що є така устава скільки раз не шукав устав не має ( Думаю їй сказати щоб вона прочитала ту уставу так як я в тій школі вчився і якщо не переїхав за кордон то був би уже у 10 класі а так мене дають на 2 класи назад мені здається що директор просто хоче на лапу ( хабар)
Галина
Для Ігор: Ви звісно вибачте, але судячи з того, що Ви написали, Ви совсім не володієте українською мовою і Вим дійсно слід ще повчитись аби згодом мати можливість успішно скласти ЗНО та вступити до українського вишу (гадаю якби Ви збирались вступати до польського, то у випускних класах залишилиса б на навчання саме там). В той же час Ви можете просити про закінчення 8-9 класів екстерном та, здавши ЗНО (ДПА) за 9-й клас на наступний рік перейти відразу до 10-го.
Ігор
Лише укр мова
Адво
Зверніться до школа, що навчають дистанційно. Думаю, що для вас це вихід - перейти на індивідуальне навчання
Комментировать
мама
Что делать родителям? Он обвиняет во всем и классного руководителя, что не договорилась с родителями, что бы не жаловались!!! использует незаконный труд детей и оказывает психологическое давление! При этом замечательно себя чувствует и ничего не боится!
мама
директор школы заставил детей 5 класса вместо урока носить на улице кирпичи. Дети пожаловались родителям. После этого директор вызвал их к себе в кабинет без родителей и вычитывал, выспрашивал кто сообщил родителям. Наорал на них.Теперь говорит всем учителям что эти дети плохие и к ним нужно придираться
Алексей
Відповідь Тетяні .Вашому хлопчикові і Вам ОРДЕН Слави 1-ої ступені. А вчителям ножицями в живіт. Они хотят вашему ХАМУ только зла.Вы воспитали ЗОЛОТО.Ещё нарыдаетесь.
Наталія
Добрий день. Скажіть будь ласка, мій син під час навчання у школі пошкодив ногу. Тепер в нього гіпс на нозі на 3-4тижня. Хлопці принади під час перерви через вікно ( висота приблизно 2метра). Які у нас ми маємо права, що нам робити? Адже на навчання син не ходить.
Галина
Для Наталія: Не зрозуміле питання. Права щодо чого? подати в суд на директора, що не забив цвяхами вікно? Право ходити в школу з гіпсом або виконувати домашні завдання? Що Ви власне хочете?
Комментировать
Батько
Чи має прАво вчитель розсаджувати дітей проти їх волі 6 клас. Чим це регулюється
Юля
Хочу звернутися до вас з таким питанням яке багато років тероризує батьків та учнів шкіл по всій Украіні. Чому у школах вчителі за не проходження літньої практики залякують учнів проблемами у школі і вимагають грошові кошти за кожен день пропуску практики? Чому не дотримуюця норм закону? Європейська конвенція з прав людини яка є ратифікованою у нашій краіні і обовязковою до виконання і містить статтю 4 «Ніхто не може бути присилуваний виконувати примусову чи обов’язкову працю». Досі застосовуються закони комуністичного минулого. Більшість навчальних закладів посилаються на Методичні рекомендаціі, невже відділ освіти рекомендує сапати і копати школярів на 35 градусній спеці? А за відмову учня від примусовоі праці під тиском змушують здавати грошові кошти як відкуп? Прошу вас дати обєктивну оцінку протиправним діям.
Сергій
Що робити якщо учитель занижує оцінки , через те що батьки учня подали скаргу на те що вчитель збирає гроші на ремонт та інше??
Аноним
Для Сергій: Собирайте "комиссию"! Учитель в школе должен оценивать ЗНАНИЯ вот и все!Собираете комиссию и проверяете его знания,вот и все.
Комментировать
Справедливость
Недавно услышал очень хорошую фразу "Ваши права заканчиваются там, где начинаются права другого человека", так что права у детей есть, но и у учителей тоже. При всем этом реальных механизмов наказания, за нарушение чужих прав, для учителей очень много, а для детей и их родителей практически нет. Итого: говоря о правах надо сразу говорить и о наказаниях.
МАКС
Коли я починаю качати (як говорять вчителя) свої права. Вони як собакі якіх спустили з цепі
Тетяна
За погану поведінку сина вигнали із школи(7-й клас),не давши довчитися останні дві неділі Попросили батьків перевести в іншу школу,але в інших його не приймають,бо переповнені класи.Які у сина є права і чи може він довчитися до дев’ятого класу в цій школі?
Марьяна
Пройшло 20 хв уроку, і вчителя не було, і ми пішли додому, а вчитель прийшла і написала доповідну директору. Чи мала вона на це право? І чи мали ми право на те щоб піти з уроку?

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!