Пункты Несокрушимости в учебных заведениях

Предложения по решению проблем функционирования пунктов Несокрушимости в учебных заведениях

Пункты Несокрушимости в учебных заведениях

Чтобы помочь гражданам пережить последствия ракетных ударов россии, по инициативе Президента Украины по всей стране начали работать пункты Несокрушимости. В пунктах, несмотря на отключение электроэнергии, предполагается наличие тепла, воды, освещения, мобильной связи, Интернета, питания для мобильных устройств, места отдыха, аптечек, предусматривается также и обеспечение родителей и детей.

Узнать адреса пунктов Несокрушимости и условия пребывания можно на специальном сайте. Как отмечается на этом сайте, пункты будут функционировать круглосуточно и бесплатно для временного пребывания.

Пункты размещаются в зданиях ГСЧС, областных и районных государственных администрациях, городских, поселковых и сельских советах, учебных заведениях. Также ГСЧС обустраивает мобильные пункты. К инициативе присоединяется и бизнес, который предлагает гражданам согреться и зарядить устройства, в то же время другие услуги могут быть платными. Пункты все больше набирают популярность среди населения, ими пользуются все больше и больше людей. В Офисе образовательного омбудсмена провели мониторинг проблем функционирования пунктов Несокрушимости и внесли предложения по их решению.

Частина пунктів Незламності облаштовані у будівлях закладів освіти, адже з початку війни багато закладів освіти, завдяки зусиллям місцевої влади та колективів, стали своєрідним осередком безпеки для тих, хто звертався до них по допомогу. В укриттях закладів освіти знаходили прихисток мешканці прилеглих будинків, деякі заклади стали тимчасовим житлом для внутрішньо переміщених осіб. Працівники закладів освіти надавали та продовжують надавати допомогу тим, хто її потребує: готують їсти, плетуть сітки, збирають на фронт посилки з необхідними речами тощо. Водночас у цих надскладних умовах педагогічні працівники навчають дітей.

Але у працівників освіти та органів місцевого самоврядування виникає багато запитань щодо функціонування пунктів Незламності в закладах освіти, а саме:

  • яке нормативно-правове регулювання діяльності пунктів Незламності?
  • як одночасно організувати навчання дітей у закладі освіти (якщо воно здійснюється в очному та змішаному форматі) та функціонування пункту Незламності?
  • як створити безпечні умови роботи та навчання у закладі освіти, адже тепер до закладу освіти мають доступ усі охочі?
  • хто і на яких умовах має забезпечувати пункти Незламності необхідним обладнанням та матеріалами?
  • чи можливе – і на яких правових підставах – залучення працівників закладів освіти, зокрема і педагогічних, до роботи таких пунктів, зокрема в нічний час?

Нормативне регулювання діяльності пунктів Незламності

Служба освітнього омбудсмена здійснила докладний пошук нормативних документів та офіційних роз’яснень, які регламентують функціонування пунктів Незламності, але, на жаль, нам не вдалося знайти жодного документа чи роз’яснення, які регулювали б цей доволі складний для закладів освіти процес.

Зрозуміло, що створення пунктів Незламності – термінова ініціатива, викликана життєвою необхідністю, і часу для розробки необхідних документів було критично мало. Але тепер, коли цей процес набув широкого масштабу, установи та організації потребують роз’яснень і розробки відповідних нормативних документів, щоб діяльність цих пунктів та робота працівників у них була узаконена. Бо, попри те, що умови воєнного часу зумовлюють обмеження деяких прав громадян, ці обмеження мають ухвалюватися і запроваджуватися виключно у законний спосіб.

Освітній омбудсмен закликає органи влади, від яких залежить прийняття цих документів, швидко розробити їх. Адже у працівників закладів освіти та органів місцевого самоврядування виникають запитання щодо облаштування, функціонування, безпеки таких пунктів тощо.

Безпека закладів освіти та освітній процес при розміщенні в них пунктів Незламності

Служба освітнього омбудсмена цими днями провела кілька робочих нарад із працівниками закладів освіти щодо функціонування пунктів Незламності. І перше запитання, яке ми отримували, – безпека за умов, коли до закладів освіти має практично неконтрольований доступ будь-хто:

  • безпека здобувачів освіти, якщо у закладі організоване очне та змішане навчання, що передбачає перебування учнів або вихованців у будівлі;
  • безпека працівників закладів освіти, які забезпечують функціонування пунктів;
  • безпека та збереження обладнання: генераторів, обладнання для забезпечення Інтернет-зв’язку тощо.

У зв’язку з воєнним станом доступ до закладів освіти був обмежений. Але з відкриттям пунктів Незламності у закладах освіти до будівлі мають допускати всіх охочих. І якщо у закладі здійснюється очне чи змішане навчання, дуже важливо зробити перебування дітей безпечним.

Перш за все при виборі будівлі для пункту Незламності слід обирати заклади, де можна зробити пункт з окремим входом, так, щоб шляхи дітей та тих, хто користується пунктом, не перетиналися.

Вочевидь, необхідно перевіряти та записувати паспортні дані всіх, хто відвідує пункт Незламності. На жаль, маємо приклади, коли до закладів освіти приходили агресивно налаштовані невідомі особи. Це створювало небезпеку як для учнів, так і для працівників. А дехто просто відвідував туалет у закладі освіти, бо вдома не було води, хоча водопостачання було відсутнє і в цьому ж закладі освіти.

Це призводить до антисанітарії та серйозного порушення прав учасників освітнього процесу на безпечні умови навчання та праці. Так само це фактично є порушенням багатьох прямих норм освітнього законодавства, згідно з якими керівник та педагогічні працівники закладу освіти зобов’язані забезпечити безпечне освітнє середовище.

На думку освітнього омбудсмена, необхідно забезпечити заклади освіти, де розташовується пункт, охороною поліції або муніципальною вартою. Якщо ж це неможливо, то організувати хоча б періодичне відвідування таких пунктів правоохоронними органами. Розклад відвідування або чергування мають скласти органи місцевого самоврядування разом із правоохоронними органами за участі закладів освіти.

Установи та організації дуже потребують роз’яснень щодо безпеки використання обладнання в таких пунктах. До закладів освіти надходять нічим не затверджені папери, у яких вказується, що пункт Незламності має бути забезпечений генератором, і там має бути встановлена пічка (буржуйка) на дровах. Тобто постає питання безпечного використання обладнання.

Днями МОЗ надало загальні правила безпеки під час використання електрогенераторів. Цей документ не є офіційним, але містить корисні поради, яких варто дотримуватися під час використання такої техніки, яка може становити небезпеку для тих, хто поруч.

Якщо генератор стоїть на вулиці, його необхідно охороняти, і ми знову повертаємося до питання охорони.

Частина закладів освіти забезпечена тривожною кнопкою, але багато де за відсутності електропостачання вона не працює. Коли відсутнє електропостачання, то маємо проблеми з мобільним зв’язком, і якщо у пункті Незламності трапився інцидент, – буде важко додзвонитися та викликати поліцію. А на вебсайті зазначено, що пункт має працювати цілодобово.

Сторожі, які передбачені штатним розписом, зазвичай не є підготовленими до фізичного зіткнення працівниками, які могли б чинити супротив агресивним відвідувачам чи порушникам закону (наприклад, у разі, коли фіксується спроба викрадення майна закладу освіти).

Також виникає інша проблема: під час повітряної тривоги усі мають переміститися до укриття. Заклади освіти організовують освітній процес в очному чи змішаному форматі так, щоб кількість дітей та працівників, які там перебувають, могли розміститися в укритті. Якщо укриття не розраховано на кількість осіб, які перебувають у приміщенні – це становить небезпеку як для учасників освітнього процесу, так і для тих людей, які прийшли скористатися пунктом Незламності. Якщо в цей час там перебуватимуть інші люди, то якими мають бути дії працівників закладу освіти, хто має першочергово йти в укриття.

Пропонуємо органам влади розглянути наступний графік роботи пунктів Незламності у закладах освіти, які все ж таки зобов’язані виконувати закони України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту» та інші закони, і забезпечувати в першу чергу безперебійність освітнього процесу і продовження навчання дітей:

  • відключення електропостачання на 2-3 години – пункт не працює;
  • відключення електропостачання на 4-6 годин – пункт починає працювати після 16.00, коли завершився освітній процес;
  • блекаут: відключення електропостачання, води та опалення більше ніж на добу – освітній процес здійснюється в дистанційному форматі, пункт працює цілодобово.

Забезпечення пунктів Незламності

Як зазначено на вебсайті, комплектування та функціонування пунктів Незламності здійснюється з урахуванням наявного ресурсу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Кожен пункт має бути забезпечено генератором, Інтернетом, аптечкою, місцями для відпочинку тощо.

Але через війну багато казначейських платежів, на жаль, не здійснюється. Відповідно, закупити необхідне обладнання для пункту не є можливим. Звісно, що надається закордонна допомога та допомога від бізнесу, але все одно пункт Незламності потребує постійної закупівлі паливно-мастильних матеріалів для генератора, мінімально допустимої кількості продуктів харчування та напоїв (води, чаю, кави), ліків для аптечки тощо.

Передбачити зараз, на початку роботи пунктів, всі потреби важко, тому потрібно, крім іншого, організувати системне вивчення проблем функціонування пунктів Незламності та якомога швидше на основі отриманої інформації робити висновки та ухвалювати термінові рішення, про які йдеться вище.

Тому необхідно дозволити закупівлю необхідних товарів, призначених для пунктів Незламності. Ці закупівлі є життєво необхідними.

Залучення працівників закладів освіти до роботи у пунктах Незламності

Служба освітнього омбудсмена отримує непоодинокі звернення від працівників закладів освіти, яких залучають до роботи із забезпечення діяльності пунктів Незламності. Є випадки, коли директорів шкіл призначають керівниками пунктів. На мою думку, варто призначати керівниками пунктів представників органів місцевого самоврядування, які мають змогу організовувати роботу пункту із залученням фахівців, швидко ініціювати закупівлі на рівні місцевої влади, залучати правоохоронні органи до роботи, ініціювати залучення працівників інших галузей до роботи в пунктах тощо.

Першочерговим завданням керівників закладів освіти є забезпечення безпеки усіх учасників освітнього процесу, організація освітнього процесу в надскладних умовах, утримання будівель та укриття, організація чергування працівників у пункті та багато іншого.

До Офісу надходять запитання від працівників закладів освіти щодо їхнього залучення до роботи пунктів. Адже передбачено, що пункти мають працювати цілодобово, тобто працівники мають чергувати в будівлі вночі.

Для організації роботи пункту Незламності у будь-якому приміщенні, що належить до комунальної або державної форми власності, потрібно видання відповідного наказу чи розпорядження військовою адміністрацією. Без наказу залучення працівників до чергування в пункті не є законним.

Як зазначається у Порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування або військові адміністрації приймають рішення про запровадження трудової повинності та залучення працездатних осіб до виконання суспільно корисних робіт (пункт 4 Порядку).

З кожною із зазначених осіб укладається строковий трудовий договір. За працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада).

Забороняється залучати до суспільно корисних робіт малолітніх дітей та дітей від чотирнадцяти до п’ятнадцяти років, жінок, які мають дітей до трьох років, а також вагітних жінок у разі, коли виконання таких робіт може негативно вплинути на стан їх здоров’я.

Працівникам функціонуючих в умовах воєнного стану підприємств за виконання суспільно корисних робіт забезпечується оплата відповідно до умов оплати праці, встановлених за професією (посадою), на яку їх зараховано, і розмір такої оплати не може бути нижчим від розміру середньої заробітної плати за основним місцем роботи.

Фінансування суспільно корисних робіт здійснюється за кошти замовника або коштів місцевих держадміністрацій або благодійних внесків чи пожертвувань, або інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», роботодавець має право перевести працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди (крім переведення на роботу в іншу місцевість, на території якої тривають активні бойові дії), якщо така робота не протипоказана працівникові за станом здоров’я, лише для відвернення або ліквідації наслідків бойових дій, а також інших обставин, що становлять або можуть становити загрозу життю чи нормальним життєвим умовам людей, з оплатою праці за виконану роботу не нижче середньої заробітної плати за попередньою роботою.

У період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбачених частиною третьою статті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніше як до запровадження таких умов.

У статті 8 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено основні моменти роботи в нічний час. У період дії воєнного стану не залучаються до роботи в нічний час без їх згоди: вагітні жінки та жінки, які мають дитину до одного року, особи з інвалідністю, яким за медичними рекомендаціями протипоказана така робота.

Попереду три важкі зимові місяці, і передбачається, що робота пунктів Незламності буде тривати увесь цей час. Тому необхідно визначити, чи можливо – і на яких підставах – залучати необхідних працівників до забезпечення діяльності пунктів Незламності.

Офіс освітнього омбудсмена закликає органи влади видати доручення чи розпорядження (або інший необхідний документ) про організацію пунктів Незламності в кожній територіальній одиниці, якщо це не було зроблено. На їх основі військові адміністрації та органи місцевого самоврядування видадуть свої розпорядження, у яких мають зазначити:

  • перелік пунктів та їхній режим роботи;
  • порядок забезпечення необхідним;
  • ініціювати закупівлю товарів та послуг;
  • порядок залучення працівників до роботи пунктів;
  • охорону пунктів;
  • інші питання.

Також освітній омбудсмен акцентував, що воєнний стан передбачає певні обмеження прав громадян, але ці обмеження у правовій державі мають ухвалюватися та запроваджуватися виключно у законний спосіб, з виданням усіх необхідних документів. Це повною мірою стосується й організації пунктів Незламності у закладах освіти.

По материалам Офиса образовательного омбудсмена.

Освіта.ua
30.11.2022

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев