МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 97 від 05 лютого 2018 року
Про затвердження Орієнтовної
навчальної програми підготовки тренерів
для навчання педагогічних працівників,
які навчатимуть учнів перших класів
у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках
На виконання статті 59 Закону України «Про освіту», враховуючи пункт 5 Плану заходів на 2017–2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 903-р та з метою підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності педагогічних працівників щодо реалізації завдань нового Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Орієнтовну навчальну програму підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках (далі – Програма), що додається.
2. Рекомендувати закладам післядипломної педагогічної освіти під час розробки регіональних навчальних програм підготовки тренерів розширювати зміст вищезазначеної Програми за рахунок додаткових модулів з урахуванням регіональних потреб педагогічних працівників таких категорій:
1) учителі початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках;
2) заступники директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах;
3) учителі-предметники, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках.
3.Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника міністра Хобзея П.К.
Міністр Л. М. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
від 05.02.2018 р. № 97
Орієнтовна навчальна програма підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників,
які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках
Пояснювальна записка
Орієнтовна навчальна програма підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках (далі – Програма) розроблена відповідно до Закону України «Про освіту», на засадах Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» та на основі новітніх науково-обґрунтованих підходів до навчання дорослих. А також, Програма побудована на засадах безперервної формальної, неформальної та інформальної освіти і надає можливості її пролонгованого застосування в системі професійного розвитку вчителів на державному, регіональному, місцевому, організаційному (шкільному) та індивідуальному рівнях.
Актуальність полягає в необхідності підготовки достатньої кількості кваліфікованих тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, з метою підвищення їх методичного та практичного рівнів професійної компетентності та реалізації завдань нового Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти. А також, сьогодні є нагальна потреба у всебічному висвітленні сучасних інноваційних освітніх підходів до навчання дорослих та створення ефективного освітнього середовища з опануванням на практиці новітніми технологіями, методиками, формами, методами професійної діяльності з урахуванням потреб держави, регіонів, закладів освіти, суспільства, громадськості та індивідуальної траєкторії розвитку особистості педагога.
Зміст і технології підготовки тренерів за Програмою визначаються особливостями навчання дорослих як професіоналів. Найкращі результати навчання дорослих досягаються тоді, коли цілі заняття задовольняють їхні особисті потреби у професійному становленні. Тому основними завданнями
Програми є:
Програма передбачає роботу з педагогічними працівниками шляхом поєднання лекційних занять з обговоренням питань, що стосуються сучасних тенденцій розвитку початкової школи та практичних (тренінгових) занять з відпрацюванням практичних навичок проведення занять щодо підготовки педагогічних працівників до роботи в умовах Нової української школи.
Результатом застосування Програми є сформоване відповідальне ставлення педагогічного працівника до проведення навчальних занять для дорослих-професіоналів в якості тренера.
Навчально-методичним забезпеченням курсу є методичні та дидактичні матеріали для слухачів та матеріали в електронному вигляді, розміщені на платформі онлайн-курсу, складової «Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти».
На опанування навчального матеріалу Програми орієнтовно відводиться 120 годин, з них 60 годин – онлайн курс на платформі ЕdЕra (https://ed-era.com/nus) та 60 годин – очне навчання. Кількість годин очного навчання рекомендовано змінювати в межах навчального модуля 4 «Методична робота в системі Нової української школи – післядія навчання вчителів» або відповідно до рівня підготовки слухачів.
Цільова аудиторія Програми
Педагогічні працівники таких категорій:
1) учителі початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках;
2) заступники директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах;
3) учителі-предметники, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках.
Мета Програми
Метою Програми є підготовка тренерів до забезпечення професійного розвитку та підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, щодо реалізації завдань Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Профілі базових компетентностей тренерів
Очікувані результати навчання визначаються готовністю тренерів до формування в педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, наступної структури професійної компетентності:
Знання і розуміння |
|
Розвинені вміння |
|
Диспозиції (цінності, ставлення) |
|
2. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Модуль 1. Особливості навчання вчителів як дорослої аудиторії
1.1. Прийоми організації аудиторії, презентації тренера та знайомства.
1.2. Мотивація аудиторії до професійного розвитку та навчання.
1.3. Інтерактивні методи навчання дорослої аудиторії.
1.4. Навчання дорослих з опорою на власний досвід. Навчальні кейси.
1.5. Урахування групової динаміки в процесі навчання. Створення сприятливого психологічного мікроклімату в групі. Попередження та подолання конфліктів у групі.
1.6. Визначення результатів навчання. Індивідуальна та групова рефлексія.
Модуль 2. Інформаційні технології підготовки вчителів початкових класів Нової української школи
2.1. Консультування вчителів щодо реєстрації та навчання на дистанційних етапах підвищення кваліфікації https://ed-era.com/nus.
2.2. Методика використання електронних ресурсів для підготовки вчителів початкових класів до реалізації Концепції «Нова українська школа».
2.3. Самостійна робота вчителів з електронними ресурсами «Нової української школи».
Модуль 3. Огляд модулів і тем «Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти»
3.1. Світоглядні засади концепції «Нова українська школа». Учитель як носій і провідник змін.
3.2. Зміст початкової освіти у вимірі суспільних змін та реформування освіти.
3.3. Педагогіка партнерства: сутність, основні принципи.
3.4. Основи інклюзивної освіти.
3.5. Організація ефективного і безпечного освітнього середовища.
3.6. Інтеграція: тематичний і діяльнісний підходи.
3.7. Особливості викладання навчальних предметів інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
3.8. Критичне мислення.
3.9. Кооперативне навчання.
3.10. Гра по-новому – навчання по-іншому з LEGO.
3.11. Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів.
Модуль 4 (вибірковий). Методична робота в системі Нової української школи – післядія навчання вчителів
4.1. Нові пріоритети, зміст і технології професійного розвитку вчителів у Новій українській школі.
4.2. Інноваційні напрями роботи методичних об’єднань у Новій українській школі.
4.3. Узагальнення досвіду вчителів Нової української школи та його використання в процесі професійного розвитку педагогів.
4.4. Особливості створення і захисту авторських розробок учителів.
4.5. Визначення освітніх потреб і запитів учителів при підготовці варіативної складової навчання.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
1. Оглядове вивчення перших трьох модулів є обов’язковим для майбутніх тренерів учителів, які навчатимуть перші класи Нової української школи.
2. Зміст Програми може бути покладений в основу професійного розвитку вчителів і поглиблено вивчатись:
3. Зміст Програми може бути рекомендований для опанування керівниками закладів загальної середньої освіти, керівниками методичних об’єднань учителів, методистами регіональних закладів післядипломної педагогічної освіти, методичних кабінетів, об’єднаних територіальних громад.
4. Провідний тренер, який проводить навчання тренерів для вчителів Нової української школи або реалізує Програму в системі професійного розвитку вчителів на різних рівнях, може самостійно визначати навчальний час для опанування певних тем з урахуванням готовності аудиторії, регіональних особливостей, запитів учасників тощо.
5. За результатами опанування Програми підготовлені тренери отримують сертифікат, який засвідчує їхню готовність до участі в освітньому процесі курсів підвищення кваліфікації учителів початкових класів, а також до участі в інших заходах щодо забезпечення професійного розвитку вчителів початкових класів.
Директор департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти Ю.Г. Кононенко
Освіта.ua
05.02.2018
Facebook |
Twitter |