Владимир Белый: триада удачного урока в школе

Предложенный должностными лицами формат содержания образования старшеклассников ошибочен

Владимир Белый: триада удачного урока в школе

Автор: Владимир Белый, экс-заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.

Школа – це про заняття за розкладом, у першу чергу.

У свій час, уже як завуч фізико-технічного ліцею для старшокласників після контрактної роботи в алжирських ліцеях, я не раз і не два нагадував нашим вчителям: «Хочете регулярно вдалих, або як мінімум безпроблемних уроків, то щоразу майте наступні три складових кожного свого заняття / уроку: новизна – мудрість – гумор.

З першим (новизна) у вчителів практично (щоправда тут є одне, незалежне від вчителів, велике «АЛЕ», про яке буде дещо нижче) немає жодних проблем, бо навчання будується щоразу на основі нової програмної теми.

Друге (мудрість) повністю у руках самого вчителя: потрібно не прозівати момент деякої втоми учнів від нової інформації, щоб використати у цій темі зачіпку до трансляції у поле уваги учнів певно порції філософської чи психологічної мудрої настанови. При чому, це має бути не довше, ніж на 3–4 хвилини.

Звісно, що для цього треба бути таким учителем, який багато читає поза межами своїх конспектів уроків та тримається у вільний час людей, які ще розумніші / інтелігентніші / культурніші тощо, ніж він сам.

З третім (гумор) найпростіше всього: треба просто мати почуття гумору. Щоправда, для цього потрібно постійно перебувати у гарній фізичній формі, бо у хворобливому стані мало кому до жартів.

За такого підходу не проблема на піку наступного моменту учнівської втоми знайти привід для жарту. Тільки ці жарти мають бути пов’язаними або з власною наукою, або з представниками цієї науки. Бо підлітки – це ще ті «жуки». Якщо ви будете просто їх розважати навіть однохвилинними анекдотами, то швидко поза спиною отримаєте «доноси», що я (учень) погано пишу атестації, бо він / вона замість нас вчити анекдоти травить.

Загалом за адекватно збалансованого застосування цієї тріади ваші учні з нетерпінням чекають ваших занять, бо їхнє підсвідоме весь час їм нагадує: «Цікаво, а що цього разу він / вона «видасть»?»

Життя – це не лише про холодильник, а ще й про телевізор, не в останню чергу.

А на телебаченні тримаються залізного правила: головний редактор не випустить в ефір передачу, у якій не буде вплетено три обов’язкових складових: новизна, мудрість і гумор / розвага / цікаве.

Тут би нашим освітнім менеджерам вищого державного рівня та й звернути увагу на те, яким недолугим є запропонований ними формат змісту освіти старшокласників щодо першої, і головної, складової (новизна) процесу взаємодії ведучого (учитель) й аудиторії, яка дивиться йому у вічі (учнів)!

У нас досі чи не весь той програмний зміст, який охоплював учнів 9-класу, починає повторно «утоптуватися» у 10–11 класах.

Шкода, що не організаторам освіти старшокласників, а практикуючим учителям випадає чути від своїх учнів обурливе: «О господи, та ми ж вже це вчили. Невже немає чогось новішого?»

Звісно, що так реагують не всі, а лише ті, хто звик вчитися по-повній, а для більшості має місце оте прісновідоме тіньове: «Хто такий, хто весь час говорить, а його ніхто не слухає? – Учитель».

Оригинал

Освіта.ua
21.12.2021

Популярные блоги
Иван Осадчий: об оценивании учеников 5 классов НУШ По предлагаемому в Методических рекомендациях подходу невозможно выставить оценки за семестр
М. Гринева: воспитываем еще одно поколение, которое не читает Нашим ученикам нужно давать медаль за отвагу, потому что толерантно терпят все болезни нашей образовательной системы
И. Ликарчук: чиновники не представляют свою жизнь без олимпиад Жизнь меняется, формируется совершенно новая общественная ментальность, а у родителей этих олимпиад – «скрепы»
Л. Булыгина: о ежедневной минуте молчания в школах Все, что по указанию и не от сердца, – все обернется против детей и общества
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев