И. Ликарчук: образование обречено на стагнацию

Еще десять лет назад процессы утверждения финансовой автономии развивались, а сейчас сокращаются

И. Ликарчук: образование обречено на стагнацию

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Учора проїхав за кермом майже 500 км. Багато думав про освіту, проїжджаючи населеними пунктами, де років п’ятнадцять тому відкривав школу-новобудову, а тепер там стоїть школа-пустка…

Не вдалося в освіті України за тридцять років забезпечити автономію закладів загальної середньої освіти. Хоча б у рамках вимог Цивільного кодексу України.

Ця автономія розпочинається, образно кажучи, із власної шкільної бухгалтерії і закінчується оригінальним освітнім процесом… Немає шкільної автономії, незважаючи на те, що чинним законодавством вона передбачена і гарантована.

Більше того, якщо ще десять років тому процеси утвердження фінансової автономії розвивалися, то сьогодні в більшості випадків вони скорочуються.

Причин цьому дві. Перша – децентралізовані органи влади ніяк не хочуть випускати з рук освітні фінанси. А витрати на освіту в деяких громадах складають левову частку бюджету. Хто ж випустить з рук курку, котра може нести золоті яйця? Золоті яйця – не для освіти. От і зберігають та леліють на місцях оте ганебне породження радянської системи управління освітою – централізовані бухгалтерії. Тридцять років леліємо!

Друга – професійна і моральна неготовність багатьох керівників шкіл бути ефективними менеджерами. І не тільки керувати, даючи вказівки й шикуючи вчителів, але й відповідати за свої дії. Вони звикли бути цапами-відбувайлами і «мальчиками для поручений» для власників закладів освіти та їхніх органів управління освітою. І автономії бояться та не сприймають. Такі директори зручні й вигідні системі. І вона їх тримає.

Поєднуючи перший та другий чинники, можна сміливо стверджувати, що система, у якій немає реальної автономії закладів освіти, на розвиток не приречена. Навіть якщо плани розвитку є.

Вона приречена на стагнацію. Що, врешті, і має місце.

Оригинал

Освіта.ua
08.07.2021

Популярные блоги
Иван Осадчий: об оценивании учеников 5 классов НУШ По предлагаемому в Методических рекомендациях подходу невозможно выставить оценки за семестр
М. Гринева: воспитываем еще одно поколение, которое не читает Нашим ученикам нужно давать медаль за отвагу, потому что толерантно терпят все болезни нашей образовательной системы
И. Ликарчук: чиновники не представляют свою жизнь без олимпиад Жизнь меняется, формируется совершенно новая общественная ментальность, а у родителей этих олимпиад – «скрепы»
Л. Булыгина: о ежедневной минуте молчания в школах Все, что по указанию и не от сердца, – все обернется против детей и общества
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев