Е. Стадный: нет смысла в 10-12 классах без профиля

Если реформа стоит, если остановлены процессы, то это прямая ее дискредитация и поле для манипуляций

Е. Стадный: нет смысла в 10-12 классах без профиля

Автор: Егор Стадныйвицепрезидент по бакалаврским программам Киевской школы экономики.

Розпочалась інформаційна атака на старшу профільну школу. Очікувано! Збуваються найгірші прогнози. Якщо реформа стоїть, якщо зупинені процеси, то це пряма її дискредитація та поле для маніпуляцій.

Окремі народні депутати почали поширювати відверту неправдиву інформацію про те, що ліцеї зможуть бути створені лише в містах з населенням не менше 50 тис. осіб. Мовляв, у деяких областях це будуть виключно обласні центри.

Проте Закон «Про загальну середню освіту» говорить дещо інше, внизу я наведу усю частину 1, статтю 32, щоб усі могли пересвідчитись. Закон говорить, що заснування ліцеїв лежить у компетенції обласних рад або рад міст з населенням не менше 50 тис. осіб. Тобто заснувати ліцей можна будь-де, але рішення про це приймає обласна рада або місто з населенням не менше 50 тис осіб. Відчуваєте різницю? Народні депутати забули про обласні ради і дуже своєрідно передали норми Закону.

Але давайте пригадаємо, чому так? Для цього ми повинні згадати, чим має бути ліцей, і що таке профільна середня освіта у 10-12 класах.

Проблема: навчальний план старшої школи на сьогодні перенасичений предметами. Вчити 21 предмет водночас є контрпродуктивним. Звідси походить відповідь багатьох батьків та дітей на такий навчальний план: 11-ий клас ми не ходимо/не вчимо/ аби на трійку шкільні предмети, а замість цього готуємось до ЗНО. Самі вчителі, звісно ж, також скаржаться на демотивованість дітей.

Вирішення закладене в реформу: старша школа повинна стати профільною. Це означає, що загальна кількість предметів радикально зменшується, залишаються предмети переважно твого профілю (про нього ми ще поговоримо) і, відповідно, кількість годин на ці профільні предмети відчутно збільшується. При цьому обрання собі профілю та реалізація профільного навчання покликані відчутно підвищити мотивацію дітей. Вони вчать переважно те, до чого лежить душа та є хист, і, відповідно, не нехтують шкільною освітою, їхня підготовка до ДПА/ЗНО практично збігається з їхньою шкільною програмою у профільній школі.

Для такого вирішення проблеми потрібні ресурси та повноваження, яких не мають бюджети сіл та маленьких містечок. Необхідно обладнання класів, підвезення учнів та вчителів, самі вчителі, і як похідна - формування самої профільності, а головне - можливість планування мережі (село чи маленьке містечко не буде зважати на профільність закладів сусідніх населених пунктів, діти будуть вибирати профіль з одного й того ж самого, тобто вибір буде без вибору).

Натомість саме на обласному рівні можна змоделювати мережу таким чином, щоб діти мали справжній вибір профілю (математичний, природничий, технологічний, мовний, гуманітарний тощо), а не вибирали між «універсальним» і «універсальним». Те ж саме стосується міст з населенням 50 тис+. Кам’янець, Мукачеве, Ніжин, Дрогобич, Костянтинівка, Шостка та інші подібні міста охоплюють чималі громади, щоб планування дало можливість вибирати профілі.

Тому, якщо комусь зараз хочеться звести нанівець норми Закону та ідею профільної старшої школи, то це за гамбурзьким рахунком означатиме перекреслення всієї 12-річки. Тому що немає жодного сенсу в трьох роках старшої школи без профілю.

І ще одне. Чому я на початку написав, що це очікувано? Тому що ми вже дуже довго стоїмо на місці без відповіді на ключові питання. Закон дає лише наріжні принципи. Далі повинні бути пілоти ліцеїв, до цих пілотів повинні бути описані моделі ліцеїв (детальне бачення), плани мереж. Це все місяці погоджень, обговорень з громадськістю, закладання бюджетних коштів. Цього всього немає.

«Свято місце пусто не буває», якщо нічого не відбувається, якщо ніхто не пояснює громадськості можливі варіанти мережі закладів, то починають поширюватись вигадані та невигадані страхи. Тому, коли реформа зупиняється (ніби й не згортається, але й не рухається) - це ще гірше від того, коли би її відверто згортали, бо йде повзуча дискредитація самої ідеї реформи, після якої суспільство ще довго не буде готове до неї повертатись.

P.S. У коментарях до посту декілька людей почали писати про ситуацію зараз. Перепрошую, ситуація зараз є наслідком ригідності мережі, яку десятиліттями ніхто не формував на основі перспективних планів, на основі розрахунків та даних. Ми якось плутаємо причини та наслідки.

Те, що зараз багато де відсутній доступ до якісної освіти, є наслідком того, що мережу закладів освіти своєчасно не змінювали, на перспективу беручи до уваги розрахунки даних народжуваності, наповнюваності бюджетів, планів ремонту доріг тощо. Населення у більшості громад зменшується, можна нарікати, але заперечувати цього не можна. І рівно так само, як і при ситуації, коли населення збільшується, потрібно це передбачати та змінювати мережу завчасно!

Стаття 32, частина 1 Закон України «Про загальну середню освіту»

«1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.

Розвиток мережі комунальних ліцеїв планують та забезпечують Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні та міські ради (міст з населенням більше 50 тисяч).

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.

Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські ради (міст з населенням більше 50 тисяч).

Ліцеї можуть бути утворені та здійснювати освітню діяльність за умови дотримання вимог цього Закону, ліцензійних умов та положення про ліцей, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Для започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею у його складі має бути створено та функціонувати не менше чотирьох 10 класів.

Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу освіти.

З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.

Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.»

Оригинал

Освіта.ua
20.01.2021

Популярные блоги
Н. Глюз: снова старые схемы и двойные стандарты На ЗНО живет страшный вирус, его не берут ни маска, ни антисептик, а выпускной будут гулять без масок
А. Мирошниченко: советы учителям от киноактера Даже примитивная камера увеличивает все эмоции и раскрывает большие и маленькие секреты
И. Ликарчук: ЗНО становится токсичным для образования ЗНО должно быть отделено от школы, для сохранения как ЗНО, так и нормальной школы
Д. Ламза: учитель должен оставлять проблемы вне школы Нужно оставлять негатив за порогом школы, а детям нести и сеять доброе, разумное, вечное
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Я в шоці
Отакі закони і творці реформ страшніші ніж Чорнобиль. Тотальний геноцид. Поїдь в село, селище чи невелике містечко стань перед людьми і чесно скажи, що чекає на них їх дітей і на населений пункт. Яка мати тебе породила???
Александр Васильевич
Для Я в шоці: Все должны понять, что сейчас, путём обмана, к власти пришли не просто глупцы, а предатели и изменники. Они с рвением, за "долю малую", выполняют указание своих "попечителей", уничтожают не только образование, но и украинцев, подготавливая опустошённые земли к заселению другими народами. Не думайте, что это бред, мистификация, "теория заговора". Подумайте лучше для чего хотят распродать украинские земли? Для чего уничтожают промышленность, заставляя людей, в поисках работы, уезжать с Украины? Уничтожают образование? Рабы не должны быть развитыми. Уничтожают медицину. Для этих прислужников чужой воли, жизни украинцев ничего не значат, - их нужно утилизировать. Украина интересна иностранцам, как территория для заселения, ибо здесь прекрасный климат, лучшая в Европе земля, большие водные ресурсы, кладезь ископаемых и т. д..
Комментировать