![]() |
Талантливым педагогам не нужны учебники, они знают предмет и стремятся преподавать своими словами |
А.Мирошниченко: для чего нужны учебники?
Автор: Александр Мирошниченко, актер, режиссер, драматург.
Вирішив «покуситись на святе». Зразу попереджаю. Не педагог. У школі працювати не збираюсь. Батько двох дітей. Персонально проти вчителів нічого не маю. Що ще? Ну щоб потім не відповідати на недолугі запитання. Наче все…
А тепер питання. А для чого, власне, потрібні підручники? І чи потрібні вони взагалі?
Давайте зразу пропустимо частину з персональними звинуваченнями мене в усіх гріхах Всесвіту і перейдемо до спроби дати відповідь.
Отже! Гарному вчителю для роботи в класі підручник не потрібен. А для чого? Ну хіба що якісь цікаві завдання чи діалоги при вивченні іноземної мови. Але для чого підручник учителю, наприклад, фізики чи математики? Чи, приміром, учителю літератури? Хіба без підручника вчитель не пригадає тему?
Скажете, що учень повинен на уроці читати підручник? Так, а вчитель для чого? Тут одне з двох. Якщо учень читає підручник на уроці – значить, учитель - це непотрібна опція в освіті.
Якщо ж вчитель реально пояснює та розповідає – тоді для чого учню читати підручник на уроці? Ну можемо ще сказати, що підручник - це джерело завдань. Ну вдома – припустимо. Але чому вчитель на уроці не може запропонувати завдання, які вкладаються в навчальну програму, але не мають джерелом окремо взятий підручник? Так же цікавіше. Значно цікавіше. Якщо ми, звичайно, про знання.
А що в реальності? «Взяли підручник і прочитали параграф номер 5, 6, 7». Як часто цю фразу чують учні! Виходить, що часто вчитель - це такий собі живий додаток до підручника? Зі вмінням креслити роботи учнів червоною ручкою і ставити оцінки за неправильно заповнені щоденники?
Я, власне, веду до простої думки. Дійсно талановиті педагоги (а таких багато) не потребують підручника. Бо теми свого предмета знають і воліють викладати предмет своїми словами, і самі видумують творчі та цікаві завдання.
Якщо ж учитель - це лише додаток до підручника, тоді він виконує функцію не людини, що навчає, а людини, яка примушує читати підручник. А це дуже далеко від педагогіки.
Питання не теоретичне. І не риторичне. Питання базове. Якщо підручник - це всього-на-всього довідник для учня та джерело домашніх завдань – тоді незрозуміло, для чого цей довідник носити на уроки. Якщо ж підручник замінює вчителя на уроці – тоді не зрозуміло, для чого потрібен учитель. Таке от замкнене коло…
Освіта.ua
23.12.2020