Александра Еременко: об аккредитации для «чайников»

Улучшаем высшее образование - выводим уровень жизни украинцев на более высокую отметку

Александра Еременко: об аккредитации для «чайников»

Автор: Александра Еременко, специалист отдела по связям с общественностью Национального агентства по обеспечению качества высшего образования.

Кожна людина є продуктом вищої освіти. Навіть якщо ви не пізнали приємні (або жахливі) часи студентства, то кожен лікар, архітектор, викладач, юрист у вашому житті був здобувачем освіти. Список можна безмежно продовжувати. Отже, виводиться проста істина: покращуємо вищу освіту – виводимо рівень життя українця на вищий щабель. 

Для регулювання основних процесів, які відбуваються в закладах вищої освіти, існує процес акредитації освітніх програм у закладах вищої освіти, який і провадить Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО). Ми новатори, які працюють у сфері переважно зі старою ментальністю положення про акредитацію і зміни до законодавчої бази в освіті – 2019 р. Цікаве поєднання, тому що це кидає декілька викликів: недовіра до молодої (нам лише півтора роки, вік немовляти) інституції та тягар стереотипів, які нам ласкаво подарувала стара система. Виправляти справу можливо лише діями та комунікацією. Для цього влаштовуються постійні зустрічі із закладами вищої освіти всієї України, семінари для експертів, викладаються стріми та пишуться статті. 

Процес акредитації поділяється на декілька етапів. Комісія, що складається з трьох експертів (одним з яких має обов'язково бути здобувач освіти – студент або аспірант) вивчає акредитаційну справу: зазвичай це до сотні сторінок, разом із супровідними документами. Після цього вони працюють у закладі вищої освіти (зараз – онлайн), щоб на власні очі переконатися, чи працює в реальності те, що описано на папері. Три дні комісія невтомно комунікує з представниками закладу. Після цього експерти пишуть звіт, на який заклад має можливість відповісти, якщо він з ним не згоден. Звіт потрапляє до членів Галузевої експертної ради. Вони працюють з документацією, зокрема зі звітом експертів і програмою спеціальності.

Акредитація (у сумному випадку – її відсутність) – результат спільної роботи. Повну акредитацію отримують строком на 5 років. Але акредитація може бути й умовною. У цьому випадку ЗВО дається рік, за який він має виправити недоліки, після чого пройти акредитацію ще раз.

Які ж недоліки трапляються під час акредитації? Це може бути невідповідність кадрів і матеріально-технічної бази, неврахування інтересів здобувачів освіти, нерозуміння сучасних вимог до вибірковості, неякісність навчання й викладання. Також можуть бути виявлені вади документації: навчальних планів, порядків і положень, некоректно оформлені робочі програми навчальних дисциплін та/або низький рівень викладання, що теж дуже важливо, бо в здобувача немає інших джерел інформації про свою освітню програму. 

Схематичне зображення руху акредитаційної справи виглядає таким чином: гарант програми => експертна група => члени Галузевих експертних рад => задоволений здобувач освіти.

Національне агентство та заклади вищої освіти є партнерами, оскільки обидві сторони працюють на користь здобувачів освіти, які є головними клієнтами. Агентство працює над тим, щоби процес акредитації став простішим і сучаснішим. Саме тому впроваджено електронну систему, яка дозволила прибрати безліч паперової документації.

Команда НАЗЯВО не велика для такого обсягу завдань. Ми різні, у нашій команді є юристи, соціологи, економісти, філологи та бухгалтери. Для організаційного, фінансово-господарського, матеріально-технічного, інформаційно-довідкового та іншого забезпечення є секретаріат.  Саме так зазначено в статуті, розміщеному в розділі «Про нас» на сайті Національного агентства. Тут є й відділ, який займається роботою з експертами, і ті, хто відповідає за роботу членів Галузевих експертних рад, і комунікаціями НАЗЯВО з громадськістю, бо, не повірите, нам теж іноді потрібно висловитися. Хоч офіс розташований у центрі, – у нас прості та зручні кабінети, Національне агентство не збудувало шикарного палацу.

Найважливіше, що ми відчуваємо: ситуація виправляється. Проте суттєві зміни стануться не в один момент. Іноді нелегко працювати, коли розумієш, що результати побачиш лише через декілька років. Проте нас тримає в постійному тонусі один секрет.

Основна частина нашого колективу навчається, викладає або викладала. Ми егоїсти, ми думаємо лише про своє. Про наших дітей, які не будуть їхати за кордон, щоб здобути там якісну освіту. 

І так важливо, щоб керівництво освітнього закладу та держава не заважали людям працювати, а лише створювали гідні умови та сприяли ініціативам. Ми хочемо це для себе. Більше не чути історій про викладача, який каже студенткам, що вони не здатні навчатися на одному рівні зі студентами. Про монетизовану або «пляшковану» «вдячність» для кожного члена спецради при захисті дисертації. Про хабарі, плагіат, утиски та приниження.

Відправмо в заслужене небуття впевненість того, що в Україні погана освіта. Що нічого не зміниться і не варто старатися. Ми постараємося. 

Освіта.ua
23.11.2020

Популярные блоги
Инна Совсун: запрещать ли смартфоны в школах? На уровне государства пока нет понимания, что делать со смартфонами в школе
Н. Азарова: битые небитых возят регулярно Уважать свой труд и транслировать это уважение, уважая других, - это и есть суперзадача
И. Ликарчук: ДПА в украинских школах нужно ликвидировать Проведение ДПА фальсифицирует реальное состояние качества общего среднего образования в Украине
А. Заможская: в космосе - Тесла, а у нас - христианская этика МОН предлагает людям, которые ходят в церковь два раза в год, преподавать христианскую этику
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев