А. Андрусич: ломка стереотипов вызывает общественный резонанс

Пришло время осознать, что детский алкоголизм в Украине - это проблема, которую необходимо преодолевать

А. Андрусич: ломка стереотипов вызывает общественный резонанс

Автор: Олексій Андрусич, директор видавництва «Світич».

Коли ламаються стереотипи, це неодмінно викликає суспільний резонанс.

А ми відмовляємося від банальних, примітивних запитань, які звикли чути наші діти в школі. Ми не запитуємо дитину: «Петрику, що ти скажеш, якщо хуліган Вася запропонує тобі випити горілки?».

У наших підручниках ми формулюємо запитання відкритого типу, які активізують мислення дитини, стимулюють її розв'язувати не прості, але підсильні для її віку моральні дилеми. І раптом виявляється, що батьки і навіть дехто з учителів не можуть ці дилеми вирішити. Тоді чуємо звинувачення: «Український підручник привчає дітей до алкоголю!»

За кілька днів десятки людей звернулися до нас із запитаннями: «То яку ж правильну відповідь передбачали автори завдання? Чи можна дитині прийняти пропозицію зігрітись алкогольним глінтвейном?»

У цьому й біда, що деяка частина суспільства ще не визначилася – можна чи не можна? Ми були в шоці, коли довелося пояснювати: уживати алкоголь «з благою метою» дитині не можна категорично!

Настав вже час усвідомити, що алкоголізм в Україні, зокрема дитячий  — це значна проблема, яку необхідно вирішувати. І коли на державному рівні в Державний стандарт і Типову освітню програму закладено формування відповідних уявлень, звичок і цінностей у початковій школі, то чи варто розпочинати крик: «Який жах! Алкоголь у дитячому підручнику?»

Завдання на с. 91 підручника «Я досліджую світ» для 3-го класу авторів О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко сформульовано так:
«На вершині гори Ігор змерз. Його товаришка Ліза запропонувала зігрітися, як це інколи роблять дорослі, спробувавши глінтвейн – напій, що містить алкоголь. Як має вчинити Ігор? Змоделюйте поведінку дітей.»

Можна зрозуміти батьків, які, зненацька побачивши фото фрагмента сторінки, поставили під сумнів доцільність завдання й коректність його формулювання. Але вирвані з контексту шматки не можуть дати повного уявлення про смисл завдання, його мету і значення. До того ж підручник написаний не для батьків і не для самостійної дистанційної роботи дитини 8–9 років в умовах карантину. Це завдання для обговорення в класі, як це й позначено піктограмою на полях. Учитель має відповідну підготовку й користується методичними рекомендаціями до підручника. 

Завдання входить до загального сюжету підручника – подорож Україною разом з фантастичними персонажами казкового оповідання. Діти ознайомлюються зі специфікою, традиціями, значенням кожного регіону нашої держави. Зокрема потрапляють і в мальовничі Карпати. І того, хто хоч раз відвідав один з популярних вітчизняних гірських курортів, глінтвейн на горі не здивує. Піднявшись на підйомнику, він неодмінно відчує пряний аромат цього напою, що продається там, так само як і гарячий чай, кава та їжа. Ідея "зігрітися глінтвейном", звісно, приходить від дорослих, тому завдання й уточнює "як інколи це роблять дорослі"». 

Чому ж у завданні вибрали глінтвейн? Сучасна дитина може побачити його на меню-листівках у кафе (ні, не в барах 18+). Реклама має привабливий вигляд. На різдвяно-новорічних ярмарках, які вже незабаром розпочнуться, пряний і солодкий аромат цього напою буквально стоїть у повітрі. Він приваблює дитину й може викликати спокусу. 

Неодноразова згадка про глінтвейн дитині неодмінно трапиться в книжках про мумі-тролів (скандинавська версія назви напою – гльог, у сучасних виданнях перекладають по-різному).

До того ж ми можемо запропонувати дитині альтернативу – безалкогольний глінтвейн. Це корисний і смачний напій на основі гарячого соку зі спеціями, який легко приготувати вдома чи в класі після опрацювання теми шкоди алкоголю.

На жаль, ми не контролюємо, що відбувається за шкільними дверима. Чи добре ми знаємо родини своїх учнів? Чи справді дитина не побачить, як "гріється" на ярмарку її батько, дядько, хресний чи старший брат? А може й мама, тітка?.. Нам не хочеться про таке говорити. Проте завдання школи – попереджати. І 3-й – 4-й класи – це якраз той час, коли говорити ВЖЕ можна і ЩЕ не пізно. 

Резонанс навколо завдання з глінтвейном викликало ще й те, що частина суспільства не сприймає цей напій так серйозно, як горілку. Тож запитання без відповіді, що пропонується для обговорення серед школярів, підняло бурю суперечок у дорослих. І впродовж дискусій виявилося, що для багатьох батьків (дай Боже, щоб не вчителів) не є очевидним, що глінтвейн, як і будь-який інший алкогольний напій, дитині вживати не можна. В іншому разі нікому б і на думку не спало звинуватити підручник у пропаганді алкоголю.

На жаль, статистика сумна. Побутовий алкоголізм не зменшується. Хоча, можливо, мешканцям столиці чи облцентрів це й не помітно. І діти стають заручниками родинних звичок. «40% дітей в Україні вживають алкогольні напої. Шоста частина дітей у віці від 11–12 років уже знає, що таке стан сп'яніння», – це приголомшливі факти! Тож я особисто цілком підтримую державну політику й включення в освітній процес, зокрема і в підручники для 3-х – 4-х класів, теми профілактики вживання алкоголю.

Чому ж у підручнику не подається відповідь? Тому що ми передбачали, що для дорослих вона очевидна! А для дитини саме відкриті запитання дозволяють сформувати власну свідому позицію та стійкі цінності.

Відкриті запитання, дискусії в класі, завдання на самостійний пошук і дослідження ламають старі стереотипи. Але саме такі форми роботи лежать в основі навчання в Новій українській школі. Саме вони є оптимальним шляхом для набуття всіх компетентностей, що передбачає інтегрований курс “Я досліджую світ”.

Оригінал

Освіта.ua
20.11.2020

Популярные блоги
Т. Ефимова: как школа убивает мотивацию у детей Почему в школе до сих пор снижают оценки за отступления, неправильную запись и цвет рисунка
Е. Бобкова: участие в олимпиаде не должно быть принудительным Жизнь и здоровье детей и учителей являются высшей ценностью, чем результат олимпиад
И. Ликарчук: олимпиады - традиция совковой системы Ни одним законом или нормативным документом обязательность участия каждой школы в олимпиадах не предусмотрена
О. Украинец: ЗНО по литературе точно не нужное Школьная программа предусматривает чтение текстов и биографий, а не изучение литературы, и это разные вещи
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев